zilog
Mr. Hardtechno
Jag håller på att gå igenom den "nya" RSV-motorn jag har köpt, och har nu öppnat rovan och tagit följande kort:
http://picasaweb.google.se/gnuffel/NewEngineExamination#
Motorn i fråga är från 2005 och har gått 1700 mil.
Jag lutar åt att byta kolvringarna (måste göra det om jag ska ha ur och tvätta kolven från sot) - överilar jag här?
Sotet/kokset är väldigt mjukt och går att avlägsna med fingernageln, finns det någon anledning att ha ur kolvarna (med ringbyte som följd) för att få det rent? Ska jag bara sätta ihop det efter att ha rengjort kolvtopparna lite varsamt uppifrån, samt rengöra ventiler/topplock?
Kan oljan komma från läckande skrapringar efter såpass få mil, eller är det troligt att det rann in vevhusventilationsolja i den varma motorn och koksades vid kraschen som motorn donerades från?
Tacksam för tips.
http://picasaweb.google.se/gnuffel/NewEngineExamination#
Motorn i fråga är från 2005 och har gått 1700 mil.
Jag lutar åt att byta kolvringarna (måste göra det om jag ska ha ur och tvätta kolven från sot) - överilar jag här?
Sotet/kokset är väldigt mjukt och går att avlägsna med fingernageln, finns det någon anledning att ha ur kolvarna (med ringbyte som följd) för att få det rent? Ska jag bara sätta ihop det efter att ha rengjort kolvtopparna lite varsamt uppifrån, samt rengöra ventiler/topplock?
Kan oljan komma från läckande skrapringar efter såpass få mil, eller är det troligt att det rann in vevhusventilationsolja i den varma motorn och koksades vid kraschen som motorn donerades från?
Tacksam för tips.