byta kolvringar eller inte?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag håller på att gå igenom den "nya" RSV-motorn jag har köpt, och har nu öppnat rovan och tagit följande kort:
http://picasaweb.google.se/gnuffel/NewEngineExamination#

Motorn i fråga är från 2005 och har gått 1700 mil.

Jag lutar åt att byta kolvringarna (måste göra det om jag ska ha ur och tvätta kolven från sot) - överilar jag här?

Sotet/kokset är väldigt mjukt och går att avlägsna med fingernageln, finns det någon anledning att ha ur kolvarna (med ringbyte som följd) för att få det rent? Ska jag bara sätta ihop det efter att ha rengjort kolvtopparna lite varsamt uppifrån, samt rengöra ventiler/topplock?

Kan oljan komma från läckande skrapringar efter såpass få mil, eller är det troligt att det rann in vevhusventilationsolja i den varma motorn och koksades vid kraschen som motorn donerades från?

Tacksam för tips.

Motorn var ju inte alltför ren verkligen.
Är kolvringar massa dyrt? Om inte skulle jag honat cylindrarna och monterat nya + slipat in ventiler och monterat nya ventiltätningar.

Fast å andra sidan.

Det kan ju vara så som du säger om krachen.

Jag skulle nog faktiskt bara gjort rent allt och gjort en liten liten snabbhoning och sedan kört med det som satt på, 1700 mil ska motorn inte slitas ut på.

Ringarna behöver du inte byta för att du lossar kolvarna.

Last edited:
Motorn var ju inte alltför ren verkligen.
Är kolvringar massa dyrt? Om inte skulle jag honat cylindrarna och monterat nya + slipat in ventiler och monterat nya ventiltätningar.

Fast å andra sidan.

Det kan ju vara så som du säger om krachen.

Jag skulle nog faktiskt bara gjort rent allt och gjort en liten liten snabbhoning och sedan kört med det som satt på, 1700 mil ska motorn inte slitas ut på.

Ringarna behöver du inte byta för att du lossar kolvarna.

Nicasilcylindrar, så de honas inte.

Förra gången jag hade isär motorn (en 2002-års modell), så påpekade Jörgen Karlsson med många andra hurpass extremt viktigt det är att aldrig återmontera ringar i Nicasil-cylindrar då de kommer att hamna i annorlunda lägen och sen inte slita in sig igen.

Ringar kostar ~1400kr för två lopp, ungefär samma som packningarna jag ändå ryker på att byta nu.

Mecka inte i onödan. En hoj som gått fett bestyckad har alltid mjukt sot på kolvarna.

Ok,

Av med cylindrarna med kolvarna fortfarande i loppen blir det då. Sen rengöra topparna med tanke på att ventilskaften har tjockt med fastbränt sot både på insug och utblås.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back