Byta kedja, hurudan ring?

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tjena.

Köpte en kawa zx6-rr som gått 1200mil, och kedjan börjar bli lagom utspänd, så tänkte byta drivpaket såsmåningom för att ha gott samvete med att veta vad man åker med.

Nu sitter de X-ring original på kawan. Spelar det någon roll ifall jag byter till t.ex. O-ring? Eller måste en "X-rings hoj" alltid ha x-ring kedja?

Vad är det för skillnad?

Tacksam för svar!

X-ring är en oring kedja . Det ända som är viktigt är att det är rätt stl på kedjan .

Ska det sitta en 530 kedja på hojen tex så spelar det ingen roll om det är en O-ring, X-ring eller otätad kedja på plats.
Kedjan kommer föra hojen framåt på samma sätt.

Skillnaden är tätningen.
X-Ring är en typ av O-ring som istället för att vara rund i genomskärning är formad som ett X, därav namnet.
Dne tätar på 4a olika punkter och ger ett minder motstånd än Orings kedjan som tätar på 2 punkter.
Så när kedjan böjs runt drevet kommer mer effekt kommer till hjulet, ja marginellt alltså.
Du kommer inte få en Aha upplevelse om du kört oring och byter till x....

Så du kan välja vad du själv vill och känner för....

Ska det sitta en 530 kedja på hojen tex så spelar det ingen roll om det är en O-ring, X-ring eller otätad kedja på plats.
Kedjan kommer föra hojen framåt på samma sätt.

Skillnaden är tätningen.
X-Ring är en typ av O-ring som istället för att vara rund i genomskärning är formad som ett X, därav namnet.
Dne tätar på 4a olika punkter och ger ett minder motstånd än Orings kedjan som tätar på 2 punkter.
Så när kedjan böjs runt drevet kommer mer effekt kommer till hjulet, ja marginellt alltså.
Du kommer inte få en Aha upplevelse om du kört oring och byter till x....

Så du kan välja vad du själv vill och känner för....

Tack för ett bra svar.

Jag tror jag kommer att köra me x-ring men det återstår att se.

det viktigaste är väl att kedjan passar dreven, likabra att köpa matchande drivpaket och byta hela skiten när du ändå håller på så vet du säkert vilken typ av drev du ska köpa nästagång du servar hojen. :tummenupp

Sen finns det även FB-ring, RX-Ring, WX-Ring som skall täta bättre och ge ännu mindre motstånd. Det är inte lätt att veta vad som är bäst.

Jag antar att ju fler läppar ringen har desto bättre tätar och håller den.

Om dom olika ringarna ger märkbara skillnader i verkningsgrad har jag ingen aning om.

När det gäller verkningsgrad är det nog viktigare med en fräsh, ren och välsmord kedja.

Sen finns det även FB-ring, RX-Ring, WX-Ring som skall täta bättre och ge ännu mindre motstånd. Det är inte lätt att veta vad som är bäst.

Jag antar att ju fler läppar ringen har desto bättre tätar och håller den.

Om dom olika ringarna ger märkbara skillnader i verkningsgrad har jag ingen aning om.

När det gäller verkningsgrad är det nog viktigare med en fräsh, ren och välsmord kedja.

Check.

Det var denhär kedjan långt ifrån. Konstigt hur folk håller ordning på sina saker så olika.. Denhäe kedjan var nog int tvättad på senaste 500 milen.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8