Byta instrument på en R1:a

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Hej!
Skulle behöva byta instrument på en Yamaha r1 från 2010.
Nån som vet om man kan köpa ett begagnat instrument från en likadan hoj och bara montera eller måste det "giftas" ihop men styrenhet eller tändningslås mm. ligger mätarställningen sparad i instrumentet eller i t.ex styrenheten? den vill man ju ska stämma efter bytet :-)

Passar på att fråga om tändningslåset på samma gång, är det "universal" som man kan ta från likadan hoj eller har nyckeln immobilizer som måste programmeras...?

//Magnus
 
Instrumentet är bara byta men matarställningen blir den som står i nya instrumentet, går kanske fixa då det skruvas mätare på löpande band men inget jag känner till. Låset är bara byta men du får skaffa ny nyckel som du programmerar in till din hoj, tror du måste ha en "tom" nyckel så beställ nya till det låset du byter till och plocka fram din röda så ska det gå att få det att funka. Ed. Eller förlåt nu, fick r1 nytt instrument efter 09? Kanske inte ska säga så säkert det bara är att byta. . . .
 
Last edited:
Ok, men jag har inte någon nyckel alls, detta är en banhoj som jag ska återställa till gathoj...
 
Ok, men jag har inte någon nyckel alls, detta är en banhoj som jag ska återställa till gathoj...

Antingen har du antennen någonstans under tanken eller liknande tillsammans med en nyckel eller så har du en ecu utan startspärr och behöver inte fundera på den biten, bara klämma dit ett lås. Har du en kit-ecu har du andra saker att fundera på istället, tror inte den funkar tillsammans med kabelhärvan du har original och då blir det svårt med ljus och sådant.
 
Liten rättelse eller förtydligande..
Det sitter lås i hojen men nycklarna finns inte. Hojen har varit inlöst av fbolag därav inga nycklar, ägaren innan skickade inte med dessa :-(
Hittade nya låskit på ebay till denna hoj, men kan man bara klämma dit ett sånt utan att imobilizer/startspärr eller ecu protesterar?
 
Liten rättelse eller förtydligande..
Det sitter lås i hojen men nycklarna finns inte. Hojen har varit inlöst av fbolag därav inga nycklar, ägaren innan skickade inte med dessa :-(
Hittade nya låskit på ebay till denna hoj, men kan man bara klämma dit ett sånt utan att imobilizer/startspärr eller ecu protesterar?

Har den varit körd som banhoj med lås utan nycklar?

Om den gått som banhoj så sitter antingen antennen till startspärren på plats och man startar den med nyckel som passar startspärren, alternativ 2 är att man plockar bort lås och leder ner antennen under tanken eller annat skyddat ställe och stripar/tejpar ihop den med nyckel tillhörande startspärren men då sitter oftast som sagt inte låset kvar på plats....

Sitter antennen kvar kan du nästan utgå från att du behöver nyckel tillhörande startspärren, kontakta tidigare ägare om han har kvar eller försäkringsbolaget.
 
Den har varit körd med original låset och nyckel men ägaren innan skulle leta efter dom men kändes lite osäkert så jag är lite proaktiv.
Ifall det skiter sig så tänkte jag på dessa låskit som finns på ebay men det kanske blir problem...alt 2 kanske är om Yamaha kan göra nya nycklar? De kanske hellre vill sälja nya lås :-(
 
Jag kan ordna med ett kretskort som ersätter immobilizer så att cykeln kan startas. Men då får du visa upp papper på att du verkligen äger cykeln.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
Härligt Boris!
Jag ska ge killen en chans att leta fram nycklarna annars hör jag av mig om hur vi kan lösa detta med din lösning, kollade pris på orginal komplett låskit med tillhörande "imobilizerbox" ca 20000:-!! :-/
 
Detta kollade jag också på för några år sen då jag hittade en billig krockad R1:a där nycklarna saknades. En 07:a tror jag det var. Killen som sålde den hävdade att det bara var att klippa kablarna och löda in ett tändningslås men det var det ju inte alls. Rätt dyrt att komma runt det var det med så jag avstod.
 
Vill man ha fully gatstuk med fungerande immo så köper man ett beggar låskit på eBay. Tändningslås med ring och tanklock, sedan skickar man rubbet till ett företag som skär till nycklar som passar och programmerar dessa till din ECU. Kostar typ 2500kr för jobbet.

Alternativet är att inaktivera immon och köra med en dold strömbrytare. Kostnad någon hundring.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
Hej Boris!
Har mailat dig om några frågor, ville inte skriva officiellt, vet inte om du läst det?
Med vänlig hälsning,
Magnus
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top