Byta innandömmet i gafflar

CPMS skrev:
2305003 "Blecket" är till för att hålla ner distanshylsan så du kommer åt muttern på dämpstången, prova med en U-nyckel, en gaffel med bortbrutna mitt-tänder eller klipp/kapa till en plåtbit med en slits i som är lika bred som stången.
tack, vad heter då verktyget nr 1 på min bild jag laddade upp?

TwinSucker skrev:
2305012 Kolla med #Olsson#
Han verkar ha en del special verktyg, förvisso till Öhlins men det kanske går att använda trots allt, äsch va vet jag :confused:
Kolla längst ner på hans sida.
tack, jag har gjort så. Får se om han svarar :)

Swedie skrev:
2305021 tack, vad heter då verktyget nr 1 på min bild jag laddade upp?

tack, jag har gjort så. Får se om han svarar :)
Där har du dels "blecket" och ett fjäderkomprimeringsverktyg som troligen används för att dra tillbaka distanshylsan så man kan få dit blecket.

Edit:
Jupp, inte bara troligen utan "Press down on the spacer with the fork spring compressor (1)".

Last edited:
CPMS skrev:
2305036 Där har du dels "blecket" och ett fjäderkomprimeringsverktyg som troligen används för att dra tillbaka distanshylsan så man kan få dit blecket.

Edit:
Jupp, inte bara troligen utan "Press down on the spacer with the fork spring compressor (1)".
precis, men finns ett sådant verktyg att hitta i någon affär i sverige en fråga den 14e juli 2006?

Swedie skrev:
2305093 precis, men finns ett sådant verktyg att hitta i någon affär i sverige en fråga den 14e juli 2006?
Om du ska ha ett NU så troligtvis hos en välsorterad Yamaha handlare, säkert väldigt dyrt.
Annars tillverka själv/någon som gör ett åt dig.

Hur hårt är fjädern spänd? Prova att ta ett rejält tag om hylsan och tryck ner den för hand och se om du orkar trycka den under muttern.

Vid ihopmontering av gafflar brukar jag knyta ett snöre i dämpstången under muttern, trycka ner hylsan med handkraft samtidigt som någon drar upp stången med snöret och gängar fast locket. Sen trycker man ner hylsan igen och tar bort snöret.

Kanske inte går på din gaffel pga. fjäderkraften men det märker du om du provar att trycka lite.

Specialverktygen gör det mycket lättare men det brukar gå utan.

Swedie skrev:
2305093 precis, men finns ett sådant verktyg att hitta i någon affär i sverige en fråga den 14e juli 2006?
Jag har sett det i en katalog från mc-poolen/biltema/lelles/någon-annan-av-de-stora. Minns tyvärr inte i vilken av dem och inte heller vad verktyget heter.

Svaret på din fråga är dock ja.

Swedie skrev:
2304893 Är Wilbers (Johan Wemi) o gänget fortarande aktiva?
Jepp.

Mina Öhlinsverktyg passar med nöd och näppe på en R&T, bl a för att driva packboxarna rätt samt öppna upp i toppen På denna gaffel har de absolut inget att göra.

Swedie, se PM.

Kan ju berätta att allt man behöver göra på USD-gafflar är att skruva loss toppen och skruva ur bulten i botten. Sen glider hela innandömmet ut. Inget behov att byta packboxar eller något sådant... allt sittar kvar på sina ställen. Väldigt bekvämt.

Dock stötte jag på ett problem på de nya gafflarna. De har varit isärtagna tidigare och den som satte ihop dom igen har använt locktight av version EXTREM, då det inte går att få ur bultarna hur mycket jag än tar i. Jag tog i så mycket att metallen på bulten började ge vika = jag avslutar och skiter i det. Blev att endast byta olja istället för att byta allting. Suck...

Någon som vet vad jag ska göra för att få ur bultarna? Jag använde mutter(av)dragare, men det hjälpte inte...

Misstänker det är skruv #12 du pratar om.
Är den lockad med stark gänglåsning är det oftast värme som gäller, ca 150 grader så släpper det oftast.

Nu är det nog svårt att värma skruven eftersom den sitter försänkt i gaffeln omgiven av aluminium men kanske en gasolbrännare med spetsmunstycke kan fungera, aluminiumen bör klara detta eftersom den leder ut värmen väldigt bra.

Prova i första hand att ta ett don som passar i sexkanten och ge den några knack rakt in, ta en sexkantshylsa (så kort som möjligt så den inte sviktar, man tappar väldigt mycket snärt med långa hylsor) och ställ ner mutterdragaren så den slår väldigt försiktigt alt. stryp luftmatningen om du inte har någon ställbar dragare.

Bättre med många svagare knack än några rejäla slag som slår sönder/av skruven.

Går ej detta, värm skruven och försök igen. I värsta fall är det nog bäst att borra i mitten av skallen med en borr som är precis så stor så den inte skadar sexkanten. Borra 5mm djupt och försök att dra av/lös skallen.

När skallen är borta kan du dra upp dämparkolven och komma åt att värma resterna av skruven och dra med en rörtång alt svetsa fast en mutter på skruven (då blir den varm och go).

Om skruven lossnar lite och allt bara snurrar med måste du försöka hålla fast dämpkolven på något vis och självklart finns det ett specialverktyg till detta, nämligen: Damper Rod Holder 90890-01423.

Snikversionen på den typen av verktyg brukar vara ett avkapat sopskaft som man formar till, stoppar ner i gaffel, trycker fast dämpkolven och kör försiktigt med mutterdragaren (vet ej om det går på R1:an).

Lycka till.

Pillar med locktite dagligen på jobbet, enda sättet att få loss stark locktite är med värme. Du kommer bara förstöra bulten mer om du ger dig på den utan att värma ordentligt först. Vi har induktionsprylar som är specialanpassade just för våra grejjer, men det funkar säkert lika bra med brännare av nåt slag.

Vad ska jag köpa för brännare som kan få plats i ett 1.5 cm stort hål och värma in på bulten?

Swedie skrev:
2317243 Vad ska jag köpa för brännare som kan få plats i ett 1.5 cm stort hål och värma in på bulten?
Ex. ett halsrör med ventil och munstycke till AGA2000 flaskor.
Köp ingen engångs-skit utan en riktig flaska som man kan byta överallt.

Artikelnummer och bilder från http://www.luna.se/
Halsrör: 5438-0100
Spetsmunstycke: 5437-0101
Flaska: 3461-0105

Bifogat

• flaska 2000.jpg
    flaska 2000.jpg
    27.3 KB · Visningar: 26
  • halsrör.jpg
    halsrör.jpg
    38.4 KB · Visningar: 37
  • munstycke.jpg
    munstycke.jpg
    23.1 KB · Visningar: 49
Last edited:
Swedie skrev:
2317482 Vilka affärer bär sådant?
Byggvaruhus, verktygsförsäljare mm, jag köpte min på Fresks.

Gå in på Luna, klicka på "Våra Återförsäljare" (+ ett extra klick), skriv in Postnummer och Postadress och tryck "sök", dom har 600st återförsäljare så det borde finnas någon i närheten.

Luna´s hemsida skrev:
Du kan även kontakta Luna AB, Alingsås på tel 0322-60 60 00 för information om närmaste återförsäljare

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg