Byta innandömmet i gafflar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Nu så, för att vara på säkra sidan innan jag börjar och ångrar mig mitt i.

Går det att simpelt dra ut hela innandömmet i en gaffel utan att ta isär allting inuti? Jag ska flytta över vad som är inuti ena gaffelbenet till ett annat. Tänkte om man lossar bottenbulten och övre justerfästet på toppen av gaffeln... borde väl räcka, tycker jag.

Någon som gjort det?

På min blade lossar man bottenbulten och drar ur hela dämpkasetten med fjädrar och allt i ett enda stycke, borde vara liknande design på din hoj.

Jo, det var ett tag sedan jag lekte med mina firebladegafflar. Kommer ihåg att jag fick ut ett helt stycke... men inte varför osv. hehe.

Vill bara vara säker så jag inte får för mycket nertid med hojen...

zilog skrev:
2304585 På min blade lossar man bottenbulten och drar ur hela dämpkasetten med fjädrar och allt i ett enda stycke, borde vara liknande design på din hoj.
Ja, fast -96:an har väl RSU-gaffelben?

Swedie skrev:
2304589 Jo, det var ett tag sedan jag lekte med mina firebladegafflar. Kommer ihåg att jag fick ut ett helt stycke... men inte varför osv. hehe.

Vill bara vara säker så jag inte får för mycket nertid med hojen...
Som sagt, med USD vetefan om du kan göra så? Jag lämnade in skiten och såg glad ut. :tomten

nu vet jag inte hur landsvägs usd e uppbyggda men usd på min ktm så går de nästan att få ur allt.. e bara comp stacken som tas ur i botten medans resten går att få ur intakt uppåt..

Jo tack... testade lite idag och upptäckte direkt att jag måste ha specialverktyg. Så det här skiter jag i.

Är det någon här som kan ta på sig jobbet över helgen?

Måste man byta bussningar och sådant? eller kan man vara oerhört försiktig och återanvända?

Jag tog isär mina ben utan specverktyg det ramlade ut lite grejer men jag satte ihop det enl manualen och det funkar .......

MC Doktorn skrev:
2304862 Jag tog isär mina ben utan specverktyg det ramlade ut lite grejer men jag satte ihop det enl manualen och det funkar .......
Ja, men du har RSU-ben. USD-ben är en annan sak.

Är Wilbers (Johan Wemi) o gänget fortarande aktiva? I want my forks dönn!!

Det här specialverktyget som behövs, det är ju till för att hålla fast fjädern... eller? Borde det inte gå att tillverka på nått sätt?

Ja så här ser ju specielverktyget ut.

Det är ju bara en ring som är stor nog och två hål på vardera sida som är gängade med en bult som går igenom... hur svårt kan det vara? hmm...

och sen "rod holder" är ju ingen direkt speciell sak mer än att den är plattare än en skiftnyckel.

men hur är det med bussningarna? behövs de bytas? packboxarna borde oxå kunna hålla för återanvändning...

Bifogat

• forks.gif
    forks.gif
    40.5 KB · Visningar: 103
Swedie skrev:
2304949 saknar fortfarande verktygen... alltså vad dom kallar "blecket"... men ett sådant borde man ju antingen hitta någonstans i någon järnhandel (tips?) eller kunna tillverka själv...
Liksom du kliade jag mig länge i huvudet, sedan lämnade jag bort skiten. :tomten

valmers skrev:
2304954 Liksom du kliade jag mig länge i huvudet, sedan lämnade jag bort skiten. :tomten
stötdämparexperten är stängd och "öhlins" tar inte emot och har det klart förrän tidigast inom en 1-2 veckors period. Det är för länge...

skruvstäd vill jag ha... hmm.

Swedie skrev:
2304958 stötdämparexperten är stängd och "öhlins" tar inte emot och har det klart förrän tidigast inom en 1-2 veckors period. Det är för länge...

skruvstäd vill jag ha... hmm.
Fast serva gaffelben kan väl vilken MC-mek som helst? Bara att ta med rätt olja och eventuella packboxar om de ska bytas.

valmers skrev:
2304969 Fast serva gaffelben kan väl vilken MC-mek som helst? Bara att ta med rätt olja och eventuella packboxar om de ska bytas.
så svårt är det liksom inte. =) så jag vill ju gärna bara få tag på verktygen. så kan jag göra det i lugn och ro oxå.

men alltså ett sådant där verktyg borde kunna hittas någonstans...

Vad heter det på ren svenska? tving? bleck? jag har sökt, men hittar inget...

Swedie skrev:
2304949 saknar fortfarande verktygen... alltså vad dom kallar "blecket"... men ett sådant borde man ju antingen hitta någonstans i någon järnhandel (tips?) eller kunna tillverka själv...
"Blecket" är till för att hålla ner distanshylsan så du kommer åt muttern på dämpstången, prova med en U-nyckel, en gaffel med bortbrutna mitt-tänder eller klipp/kapa till en plåtbit med en slits i som är lika bred som stången.

Swedie skrev:
2304982 så svårt är det liksom inte. =) så jag vill ju gärna bara få tag på verktygen. så kan jag göra det i lugn och ro oxå.

men alltså ett sådant där verktyg borde kunna hittas någonstans...

Vad heter det på ren svenska? tving? bleck? jag har sökt, men hittar inget...
Kolla med #Olsson#
Han verkar ha en del special verktyg, förvisso till Öhlins men det kanske går att använda trots allt, äsch va vet jag :confused:
Kolla längst ner på hans sida.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...