Byta hoj till twin

2002 köpte jag min första Twin, en GUL TLs :yoparty
Fantastiskt rolig och bra hoj jämfört med vad jag haft dessförinnan.
2004 vobblade den av mig och alla "skrönor" om TLs och dess vobbelbenägenhet besannades - den är dock helt OK tills den belastas över vad som är "normalt".
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42147

Är väl fjädringen i bak som strulat på TLS, då det var någon form av rotationsfjädring/torsionsfjädring, har sett en del som bytt till vanlig stötdämpare och då borde det ju inte vara några problem längre. Annars är TL1000R en lite ombyggd version fast med kåpor som kanske kan vara intressant. Går ju alltid att klä av den om man inte vill ha kåpor ;)
 
Tycker heller inte man ska jämnföra den vanliga vtren med sp1/sp2 då de är 2 helt olika cyklar, den vanliga vtren är slö, tung, klumpig, svajjig som en gammal volvo i chassit.
Sp1an däremot är rapp, relativt smidig dock fortfarande tung, riktigt stabilt chassie.

Aprilian är smidigare än hondan dock kan ja inte påstå att den går bättre!
Jag skulle inte kalla firestormen för slö tung och klumpig, snarare motsatsen. Det är en kvick, smidig och väldigt lätthanterlig hoj. Den är riktigt trevlig även för bandagar.
 
Funderar på en mille igen, vad kostar din i försäkring i gbg?

Om du är rädd för försäkringen så köp en Tuono nya versionen och försäkra den på bilsport/mc...om kåporna inte duger så finns det ju alltid crash kåpor till Millen att köpa och montera.
 
Jag skulle inte kalla firestormen för slö tung och klumpig, snarare motsatsen. Det är en kvick, smidig och väldigt lätthanterlig hoj. Den är riktigt trevlig även för bandagar.

Och jag skulle inte kalla sp1ans körställning för extrem men nu har du redan sagt de, fan också :mad::kulspruta :tungan

Du rekommenderar en SP en inte en VTR, när SP är en VTR? :confused:

Dom flesta säger vtr om firestormen och sp1 bara enkelt sp1 även om dom båda har vtr i namnet, capice? ;)
 
Last edited:
Är väl fjädringen i bak som strulat på TLS, då det var någon form av rotationsfjädring/torsionsfjädring, har sett en del som bytt till vanlig stötdämpare och då borde det ju inte vara några problem längre. Annars är TL1000R en lite ombyggd version fast med kåpor som kanske kan vara intressant. Går ju alltid att klä av den om man inte vill ha kåpor ;)

Det här avgudar jag med forum, folk som svarar på saker och inte ens har en sportkeps vad dom surrar om :Bugar

"En lite ombyggd version fast med kåpor"

Jag gillar svaret då det skiljer på lite småpunkter som tex en helt annan ram,bromsar annan effekt i motorn. Nästan som att säga att VTR F och VTR SP är samma hojar :banana
 
Bytte från en ZX-9R -01 till en Buell 1125 CR (rotax-motor med 146hp).

Är helt såld på den hojen, roligaste jag kört hittills:banana (inklusive superduke, speed triple, z1000 och cb1000). Smaken är ju olika, men för mig var det tydligt.

Att de sedan finns 09or på blocket med 200 mil på mätaren för runt 82-83 tkr är inte heller en nackdel!

Kan vara värt att provköra en sådan, ring till HD-dealers, där kan du boka en sådan cykel en halvdag!!
 
Jag har kört en del twinnar och tycker att dom är trevliga att köra men saknar radfyrans toppeffekt då man ska leka med hojarna.

En TLR är en vettig hoj för pengarna, en annan stötdämpare bak är att rekommendera då jag tycker hojen vill gunga och driva ut ur kurvorna med originalfjädringen. Hittar du sen en med helsystem och PC så har du en hyffsad hoj. (har ägt 2st)

VTR firestorm tycker jag saknar alldelens för mycket motor och tittar man då på SP-1/2 så springer det iväg en del i pengar (har inte själv kört nån sp-1:a än)

En av dom trevligare sporttwinnar jag kört är en RSV Factory -06 med acra-system+pc som var körd i bänk, lättsvängd och lagomt med effekt. Inte lika rolig utan prylarna, tycker det vart som natt och dag i skillnad.

Ducce 1098 känns inte som en "vardags-hoj" extrem körställning och hård gång, "jobbig" att köra långsamt med. (utanför budgeten ändå kanske)
 
har vart o provkört falco nu iaf
den var inte alls vad jag tänkt mig ,, den var riktigt seg + stenhård dyna ska man ge ngt plus så var den ju iaf lättkörd ,,

vill inte slänga ut för mkt pengar då man har andra intressen som kostar !! max är nog 55
 
Jag äger en Aprilia Falco -00:a. Sittställningen är varken upprätt eller extremt framåtlutad. Jämför jag med min gamla hoj VFR800 så är Falcon mer framåtlutad. På min hoj sitter Öhlinsfjädrar fram och öhlinsdämpare bak så just dämpningen är mycket bra, brembobromsar är fint. Helförsäkring på bilsport och mc går på runt 6400 och hälften för halv.

Jag tycker det är kul med Falcon då den inte är så vanlig, de andra hojarna du listat ser man titt som tätt på vägarna men Falcon är ganska ovanlig, och snygg! Väldigt många delar som sitter på Falcon sitter ju även på Mille.
 
Dom flesta säger vtr om firestormen och sp1 bara enkelt sp1 även om dom båda har vtr i namnet, capice? ;)

Jag vet mycket väl hur folk brukar slarva med beteckningarna, vilket är lite olyckligt i en tråd som bland annat diskuterar skillnaden mellan de båda modellerna.
VTR1000S och VTR1000F är väldigt lika modellbeteckingar, så att kalla dem för marknadsföringsnamnen SP-1/SP-2 respektive Firestorm är en god idé. Att däremot bara säga VTR och utgå från att alla då avser en och samma av de två är det inte.
 
Det här avgudar jag med forum, folk som svarar på saker och inte ens har en sportkeps vad dom surrar om :Bugar

"En lite ombyggd version fast med kåpor"

Jag gillar svaret då det skiljer på lite småpunkter som tex en helt annan ram,bromsar annan effekt i motorn. Nästan som att säga att VTR F och VTR SP är samma hojar :banana

HAHA nä jag visste inte exakt vad som var ändrat och orkade inte kolla upp det heller, tyckte det var oväsentligt. Ville främst få fram att de byggt en sporthoj med twin utan dessa problem... som ingen annan verkade komma ihåg ;)
 
HAHA nä jag visste inte exakt vad som var ändrat och orkade inte kolla upp det heller, tyckte det var oväsentligt. Ville främst få fram att de byggt en sporthoj med twin utan dessa problem... som ingen annan verkade komma ihåg ;)

Det enda S och R har gemensamt är typ hjulen, batteriet och motorblocket...
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top