Byta hoj till twin

Körde R6.a och bytte sen till KTM motard och nu RSV mille. Är dock inte hel frälst ännu som man tycks kunna bli. Har kört en bandag och en 70 mil som utvärdering, men det ska tilläggas att jag har haft en hoj som strulat ganska mycket vilket påverkar. Ljudet är kusligt gott i en twin men jag gillar varva. Nu tar varvräknaren slut omedelbart och det är dags att växla. Fort går det men inte ruskgit fort. Jag ska ge det en chans till innan jag ger upp och byter. Millen är dock väldigt svängvänlig och välbalanserad med ett styvt chassi. Det är som två religioner det där med twin och radfyra.
 
Men Gayson jag har ju sagt att du ska ha Millen sluta fjanta nu!

Du byter ju ändå hojar som vi andra byter trosor/fillingar!
 
Gick från radfyra till twin och har sen stannat i träsket :yoparty

Började med mille, men ville ha mer "bus" så det blev nya Tuono. En helt magnifikt kul hoj med brutalskönt chassi.
 
Jag hade också tröttnat lite på radfyrorna mest för att de låter så trist när man vardagskör. var dock inte helt redo för en twin men så kom nya rettan med sin knasmotor och den är fanimej underbar! Skönaste ljudet jag hört och den har fördelarna från båda varianterna. Trar tidigt och fortsätter hela vägen. Klart att det finns starkare hojar på marknaden men då låter dessa som en Opel Manta med hål i ljuddämparen.

[YOUTUBE-ID]JG9vQfvMPVM[/YOUTUBE-ID]

Fy fan, vackra toner. Får lust att köpa! Fast jag är ju nöjd med mina twinnar.
Jag håller inte riktigt med ett tidigare inlägg om att effekten mellan SV1000-TLR och VTR Firestorm_VTR SP2 är så avgörande.

Jag har aldrig kört en TLR ska sägas men Firestorm, SP2 och SV1000.

Kompisen har SP2 och vi har kört tillsammans och bytt hoj några gånger. Jag med min SV1000 då. Han är en bättre förare än jag men trots det har jag alltid lätt hängt med på krokvägarna då SV har mer effekt i mellanregistret. När vi bytt har han klagat på att SV:n är svårkörd för att den svarar så in i helvete på gasen.

Den VTR firestorm jag har provkört hade ett enormt klipp men den tillhörde Sangberg Racing så han kanske hade pillat på den. I a f så småkörde jag lite runt Lidköping och när jag gasade för att köra om en bil i 70 knyck insåg jag efter en stund att jag gjorde detta på bakhjulet.

I hög fart på rakorna utanför Lidköping var den hur stadig som helst så jag tycker VTR Firestorm är en kanonhoj. SP2 med givetvis, den är helt enorm, fast jag tycker körställningen är för extrem.
 
2002 köpte jag min första Twin, en GUL TLs :yoparty
Fantastiskt rolig och bra hoj jämfört med vad jag haft dessförinnan.
2004 vobblade den av mig och alla "skrönor" om TLs och dess vobbelbenägenhet besannades - den är dock helt OK tills den belastas över vad som är "normalt".
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42147

En Mille ersatte 2004 - Underbar i allt utom motorkaraktären som 98-02 var svajjig (finns fåtal 98:or - brukar heta 99-02... tror jag?)
Broms, chassie - ljusår bättre än TLs (och VTR som var sämre än TLS).

SP1 - tung
SP2 - Vettigt alternativ :tummenupp
Factory - "Riktig hoj"
Falcon - Touring och ej jämförbar.

2007 bytte jag till en Gixx... och såg ljuset. Den verkar vara bättre i allt.... precis allt utom bromseriet, som är helt kass (trots stålomspunnet och mjuka klossar) jämfört med Millen.

Idag hade jag nog åter valt en BMW (som jag körde innan 2002 enligt ovan) - S1000RR, nästan lika bra som en Gixx... men elektroniken gör den bättre :gnissla

Att Twinnar har bättre vrid, stämmer.... ända upp till 2500rpm mot moderna radfyror, sedan är det endast 1198or som hänger med :D

/Hukar mig :tungan
 
Ska ha och ska ha! Vem bestämmer vad du ska ha?!

Som ducatist fick jag det bestämt vad jag skulle ha, som fritt tänkande människa råder jag till att prova själv. Se vad och OM du gillar det.

Det enda jag avråder ifrån är TLS, om någon fortfarande funkar DVS...

PS. Av de du nämner skulle jag ta Falcon! DS.
 
OOhAA!
Hämta ut min nya apa idag.
Tuono.... Efter två rsv'er, ås o massa andra hojar. 4 mil o man är redan förundrad varför det över huvudtaget finns andra modeller. Aprilia har verkligen lyckas. (bra resension efter 4 mil):va. Återkommer efter 50mil, 150 osv
 
Men....men ska du komma dragande med fakta också?
Det är alldeles underbara kurvor du mejslat fram med dina sotiga fingrar och rena tankar, Jörgen! Inte ens en Guzzi skulle.....

Tack! Guzzi Har några balla modeller helt klart. Men våra gubbcyklar passar nog inte i den här tråden :gnissla Kunde inte låta bli att bemöta vridinlägget dock :D
 
Tack! Guzzi Har några balla modeller helt klart. Men våra gubbcyklar passar nog inte i den här tråden :gnissla Kunde inte låta bli att bemöta vridinlägget dock :D

Pyttsan! En Guzzi V7 hade jag valt varje dag före en R!TTA! Då har jag inte ens fyllt 30 än. Gubben sitter i sinnet, inte på hojen.
 
Är det inte marginellt små skillnader mellan SP1/2?:va

Jo vikt och effektmässigt. Det som gör att 2an är mer lätthanterlig är framförallt det uppgraderade insprutningssystemet som har ett mycket mer mjukare ingrepp än på SP1. Kraften går att dosera bättre. Gaffelvinkeln är också brantare.

Sen är ju SP2 betydligt mer sällsynt.
 
OOhAA!
Hämta ut min nya apa idag.
Tuono.... Efter två rsv'er, ås o massa andra hojar. 4 mil o man är redan förundrad varför det över huvudtaget finns andra modeller. Aprilia har verkligen lyckas. (bra resension efter 4 mil):va. Återkommer efter 50mil, 150 osv

:yoparty Det är en rolig manick :tummenupp
 
TL1000S ger lätt mest skoj per spenderad krona :D (riktigt kul driftsäker hoj med billig försäkring då den ofta hamnar i "touring"-klassen)

är money no object är det kanske inte förstavalet :)
 
Tycker heller inte man ska jämnföra den vanliga vtren med sp1/sp2 då de är 2 helt olika cyklar, den vanliga vtren är slö, tung, klumpig, svajjig som en gammal volvo i chassit.
Sp1an däremot är rapp, relativt smidig dock fortfarande tung, riktigt stabilt chassie.

Aprilian är smidigare än hondan dock kan ja inte påstå att den går bättre!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top