Byta hoj till twin

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
har efter noga övervägande bestämt mig för o byta till twin

skulle va kul o höra lite för o nackdelar med dessa ,hur de uppför sig
nu kör jag inte bana så ofta men skulle va skoj om den var allround
tacksam för svar :)

rsv mille
vtr 1000
aprilia falco
tl 1000
sv 1000
 
Har haft en Rsv mille -02 sen 2008. helt jävla underbar. ska man klaga på något överhuvudtaget är det att man kanske skulle vilja haft 15hk till.. Annars är den helt fantastisk. Går bra att skjutsa på, vetig försäkring, bekväm för längre sträckor men ändå kvick i böjarna. Och även på bana. :tummenupp
 
Jag ser inga direkta nackdelar med motorkonfigurationen. Lite mindre effekt, och lite mer motorbroms är väl de stora skillndaerna mot en rad-4. I övrigt är det relativt stor skillnad mellan de nämnda alternativen. Millen och SP är rena sporthojar. SV, VTR Firestorm, Falco och TL (S) är sporttouring.

Jag har bara erfarenhet av Firstorm och SP2, och om de kan sägas att Firstormen är en mycket trevlig hoj som fungerar överallt. SPn har ganska extrem sittställning som man säkert kan störa sig på, men jag gillar den skarpt.
 
Efter många år med radfyror bytte jag till twin (SV1000) för två år sedan. Jag ångrar det inte en sekund. Älskar ljudet och motorgången. Motorn är så levande på något sätt.

Du ska nog prova först. Jag testade en del luftkylda twin tidigare och visst de hade väl bra vrid och så men jag saknade alltid den där känslan av att det verkligen bär iväg när man vrider på gasen. De var lite för sävliga. Det tycker jag inte att SV1000 är och det skulle inte jag tycka om någon av de andra du räknar upp heller. Fast jag vet ju inte vad du är van vid innan så prova.

När det gäller just SV1000 så tycker jag motorn är helt underbar men fjädring och bromsar inte riktigt så som man önskar.
 
jag har ju aldrig haft nöjet o prova ngn innan , ska dock iväg i morgon o testa en falco ,, de hojar man haft innan är ju bara radfyror o nu motard ,, har dock tröttnat på 4:ans gång
 
Själv tycker jag det är jäkligt smidigt med en twin men du ska nog provköra några av de du rekommenderat innan du byter till twin. Det bäst med twin är ju effekten vid låga varv samt motorbromsen. När det gäller dessa hojar finns det ett test på youtube mellan millen, tl och vtr:n. Där vinner millen medan vtr:n är mest touringvänlig.

Själv har jag bara kört Sv:n och vtr:n. Skulle välja vtr:n om du inte vill ha en massa mos. VTR:n har ju fuggar genom hela produktionen samt är kritiserad för liten tank, drar mycket och mjukfjädring. Det stördes inte jag av den låg fint på motorväg i 200 samt kändes smidig. Känns inte mycket större än en 600:a. Tror den funkar riktigt fint på bana men det finns det andra som kan svara på.

Falco var jag själv lite sugen på finns inte så många såna. Samt så ska Aprilia inte var bäst på att ordna fram reservdelar.
TL:n ska vara rätt rå och dra mycket ska du ha en allround tror jag på sv:n eller vtr:n har dock ingen koll på Millen.
 
Byt!! Om inte annat för att det är kul att testa annat. Jag säljer eventuellt min TL1000S nu ( köp den)men kommer att falla tillbaka i twinträsket inom snar framtid. Ljudet, gången och vridet är helt suveränt:yoparty
 
aprilia från 04 och framåt :tummenupp

finns inget att klaga på överhuvudtaget. (försäkringen möjligtvis :gnissla)
 
Har själv en TLS som jag är riktigt nöjd med, men det krävdes en TRE-mod för att motorn skulle gå rätt. Med det sagt, så tycker jag nog att Millen är flera strån vassare. Det kommer nog bli en sådan för mig framöver, eller en Ducce... mm...
 
Hmm
mina erfarenheter sträcker sig till att ha testat Falco,Vtr,och äger ny en Aprilia Mille.

Falco,, ja vad ska man säga ,, i stort sett samma som millen med skillanden att det är en annan ram,, för övrigt samma prylar,, smidig,stark,pålitlig, inte lika sportig körställning som Millen.

Millen,, hmm minst sagt sportig,, aggresiv körställning men ändå bekväm,jag har kört långa dagsetapper (+100 mil) och inte haft bekymmer med körställningen,
jäkligt bra väghållning,skäms absolut inte på bana,och funkar även som tourer om man vill. billiga servicar du lätt gör själv om du klarar o byta olja o filter,, justerar ventiler är inte så ofta,, Rotaxmotorn står sig bra i ventilerna.flera av mina bekanta har aldrig justerat och då har dom kört +6000 mil !!!! ganska bra :)

Aprilia o reservdelar,, ja ett sorgligt kapitel som det förhoppningsvis är mera ordning på nu när en ny Generalagent tagid vid (SPG).

Vtr,, har väl bara provkört i samband med servicar och åxå en trevlig hoj,, saknar klipp i motorn och tuffare fjädringskomponenter så den inte är så svampig i chassiet när man frestar på.
åxå en bra hoj i twinsegmentet,, se till att kamkedjesträckare och generatorer o laddrelän är bytta innan du köper bara ,, speciellt på tidigare modeller,

mvh Jocke
 
Det känns som rätt olika hojjar? RSV mille sticker ut en del som en mera "sporthoj" än de övriga.

Falco kan jag inget om så den lämnar jag.

TL1000 - Dålig kritik för fjädring, bra klipp i motorn.
SV1000 - Uppdaterad baserad på TL1000, dock med mindre pulver i motorn (enligt många tester, dock samma siffra "på pappret"). Känns oxå lite mindre sportig än TL1000 map körställning mm.
VTR - Gammal konstruktion, kritik för dålig fjädring, lite överdriven kritik på bränsletörst, Kamkedjesträckaren verkar väldigt ojämn men i de fall den gått sönder har det blivit hyfsade motorras så det känns relevant att byta/se till att den är bytt. Spänningsregulatorn går ofta sönder, bytes med fördel mot en större variant. Generatorn har jag dock inte hört nån kritik om förrän nu. :)

Lycka till i valet! :)
 
Det enda jag har att tillägga i diskussionen är det som många missar här (inte Zam dock). Det finns en VTR (SP1-2) som är en sporthoj med insprut, och en VTR(F) som är sport-touring med fuggar.
Dessa är två (tre) helt olika hojar!!
 
Bytte till twin 2006 och kommer sannolikt inte att åka rad4 igen..är helt såld på gångkulturen och sången även om det kräver en viss tillvänjning. Debuterade med en SP1 -00 och kör nu SP2 -02 och nej, de har inte en skruv gemensamt med VTR 1000 Firestorm (som iofs är en trevlig hoj men mkt mer touringbetonad, klenare och lösare i hullet).

Testade det mesta i twinväg runt 1 liter men fastnade för SP1 och RSV Mille. Att det blev en SP1 var mest en fråga om tajming och nu är jag fast :yoparty

Skillnaderna är små tycker jag. Millen är något lättare och smidigare, kvickare i reaktionerna och bekvämare. SP1/2 har en rätt rejsig sittställning med hög sadel, bred tank och lågt styre. Vissa hatar det, för andra är det en vanesak eller kanske tom helt optimalt.

Däremot kändes motorn o låda råare på Millen: det vibrerade mer och var rent allmänt lite kärvare, Hondan känns mer förfinad. Prestandamässigt är det hårfint.

Lycka till med twinjakten :tummenupp
 
Kör en TLR idag, har kört VTR innan. Innan dess oräknerligt antal med rad-4:or. Säger bara en sak, skall du ha lite tryck i maskineriet skall du ha en TLR eller SP, VTR var kanonfin men saknar trycket om man vill ha det. Kommer aldrig mer äga rad-4, twin är himmelriket!
 
Kör en TLR idag, har kört VTR innan. Innan dess oräknerligt antal med rad-4:or. Säger bara en sak, skall du ha lite tryck i maskineriet skall du ha en TLR eller SP, VTR var kanonfin men saknar trycket om man vill ha det. Kommer aldrig mer äga rad-4, twin är himmelriket!

Du rekommenderar en SP en inte en VTR, när SP är en VTR? :confused:
 
Jag hade också tröttnat lite på radfyrorna mest för att de låter så trist när man vardagskör. var dock inte helt redo för en twin men så kom nya rettan med sin knasmotor och den är fanimej underbar! Skönaste ljudet jag hört och den har fördelarna från båda varianterna. Trar tidigt och fortsätter hela vägen. Klart att det finns starkare hojar på marknaden men då låter dessa som en Opel Manta med hål i ljuddämparen.

[YOUTUBE-ID]JG9vQfvMPVM[/YOUTUBE-ID]
 
Du kanske är ute efter nåt med kåpa på men annars så platsar SuperDuken utan tvekan i kategorin. Blandning mellan sporthoj och motard, helt klart den goaste hojen jag haft.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top