Byta glas i instrumentet

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en skadad instrumentbräda till min R6:a. Det enda som är trasigt är plexiglaset till varvräknaren. Är det nån som har erfarenhet av att byta glaset? Jag tänkte att man kanske kunde köpa en 1 mm tjock plexiskiva på ebay och såga ut en skiva som man limmar i. Jag hittade t.o.m en säljare som kunde såga skivorna åt en till specifika mått. Jag har dock inte jobbat med plexiglas innan så jag vet inte riktigt hur väl detta skulle funka. Men det känns onödigt att köpa ett nytt mätarhus när det bara är glaset som är paj.
 
Instrument JIGE i Leksand borde fixa detta, det är nog inte bara att sätta dit Plexiglas.
Det skall vara tätt också.
 
Funkar säkert med plexi. Lexan, Makrolon samma sak, men olika handelsnamn skall vara reptåligt till viss grad men det känner säljare säkert till. Annars hade jag samma dilemma, fast R1 -07 och jag tog ett glas från en gammal klocka och en skvätt silicon.
 
kolla med den lokala glasmästaren om dom kan skära ut runda glas. plocka bort den trasiga plexiskivan och få tebax en lika stor och fäst med silikon. bör inte kosta många kronor om du kan ta isär och sätta ihop själv.

tänk på att om du väljer plexi istället för glas så fäster inte alla sorters silikon på plexi.
 
Jag har redan tagit isär instrumentet. Jag trodde att det gamla glaset bara vara ipressat men tji fick jag. Det verkar vara ingjutet i plasten :(
Tack för alla tips. Glas kanske vore det bästa egentligen.
 
Funkar säkert med plexi. Lexan, Makrolon samma sak, men olika handelsnamn...
Plexiglas är gjort av Akryl = Lätt att spräcka.
Lexan och Makrolon är gjort av PolyKarbonat = Lätt att bearbeta (tunna skivor går t.o.m. att klippa utan att de spricker)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top