Byta gaffelolja Ktm 990 smt -13

Henke990

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2018
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMT
Tjena, hur ofta måste man byta gaffeloljan? I manualen står det bara vid behov. Den har rullat 1900mil och jag misstänker att oljan aldrig bytts.
Det är ett par WP 48mm USD gafflar, är det svårt att byta själv ?

Tack!
 
Min ktm sm 990 från 08 är de aldrig bytt trots 3300 mil men jag känner inga nackdelar med det nu vs 5 år tillbaka då den gått 1200 mil. Om man kör aktivt på bana skulle jag absolut bytt men jag tänker inte byta om tidigast år framåt i tiden om ens då. Jag har varit mer noga förr med byte men de har aldrig blivit någon fördel av rent körmässigt på väg ivf. Så om du frågar mig byt inte olja än på ett tag om du inte kör bankörning på rel hög nivå. Byt däremot olja med 750 mils intervaller i motorn så håller motorn 30000 mil minst för de är grönjävligt bra motorer.
 
Last edited:
På en 2013 börjar det väl bli dags, inte för att det spelar någon roll prestandamässigt utan för att man inte vill ha tjock oxiderad sörja i botten. Ett oljebyte tar ju några minuter per ben. Störst projekt är att få loss de från hojen....
 
Hej!
Jag instämmer i "Boost 3" och "Boris JR" inlägg.

Min SMt hade rullat 4500 mil när jag bytte alla slitdelar i gaffelbenen, men det var i princip helt i onödan. Oljan var det inget som helst fel på, MEN, precis som Boris skriver så oxiderar oljan och kan bli till en slags sörja. I min hoj hade "mässingventilen" längs ner i benet börjar att få en skrovlig yta som jag blev tvungen att åtgärda. Inget problem med det dock.
Glidbussningarna och tätningarna/packboxarna, som hade originalfettet kvar, var hur fina som helst och jag bytte de enbart för att jag ändå hade demonterat allting.

Hade det varit en cross hoj hade jag struntat i att byta, för de gaffelbenen slits ju liksom lite med en annan frekvens och demonteras betydligt oftare, och hade väntat till senare (då de troligen börjat läcka).

/H
 
Förresten "Henke990" - jag skickade ett PM till dig, om du inte har sett det.
/H
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top