byta framdrevspackning på ktm 525??

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min ktm 525 sx årsmodell 04 läcker olja från drevet på motorn. alltså framdrevet som kedjan till bakhjulsdrevet snurrar på. jag har precis varit och köpt en packboxsats till framdrevet. satt och bläddrade lite i verkstadshandboken men jag fattar inte hur mycket jag måste ta isär för att byta packningen. räcker det enbart med att jag tar bort drevet och så kommer jag åt sen?
jag kan inte hitta någon sprängskiss på just dessa komponenter så jag vet ej hur det ser ut.
varför jag frågar här nu istället för att bara testa är för att jag ska köra på crossbana på lördag förmiddag och har tillgång till min ktm först på lördag morgon. mekningen måste med andra ord gå väldigt bra för att jag ska kunna hinna klart tills körningen. missar jag ett tillfälle att köra på crossbanan så går min värld under :(

Om du plockar bort drevet så brukar man kunna komma in med en glidhammare med krok, för att rycka ur p-boxen (tappa ur oljan först)
har du ingen glidhammare har antagligen biltema det. se till så det finns med en liten krok i kittet bara.

Ljunghusen skrev:
2489434 Om du plockar bort drevet så brukar man kunna komma in med en glidhammare med krok, för att rycka ur p-boxen (tappa ur oljan först)
har du ingen glidhammare har antagligen biltema det. se till så det finns med en liten krok i kittet bara.

går det inte att få ut den utan glidhammare? vad är en glidhammare för något? jag sökte på biltemas hemsida men fick inga träffar. jag ska till biltema idag så det vore ju lämpligt att köpa en ifall dom har någon

bmwjohan skrev:
2489713 går det inte att få ut den utan glidhammare? vad är en glidhammare för något? jag sökte på biltemas hemsida men fick inga träffar. jag ska till biltema idag så det vore ju lämpligt att köpa en ifall dom har någon

En glidhammare är en stång med en (i det här fallet) krok i ena änden, och en klump i andra änden. Mellan ändarna sitter en stor metallvikt så slår du den mot klumpen i änden, och rycker ut p-boxen med kroken

Ville minnas att biltema hade en

Andra sätt...hm, kanske borra ett litet hål i p-boxens metallring och skruva i en plåtskruv, och dra i skruven med en polygrip

Va lite kreativ :banana

Sen ser du till att det är rent där den nya packboxen ska sitta, dra på lite fett på p-boxens kant och knacka i den med ett rör i rätt dimension om du har. Annars funkar dorn

På husan sitter det en metallhylsa runt utgående axel i anslutning till packboxen för att hålla det tätt med en gummiring in mot växellådan. Det behövs inte mer än något vasst du kan dra med för att få loss packningen. Packningen kan du misshandla hur mycket du vill för att få loss den bara du inte skadar anläggninsytorna. Själv skär jag upp den med en kniv och sen drar jag ut med spetsig tång i den mån jag kommer åt, brukar gå rätt smidigt även på de mindre packningarna till växelspak mm. När du sätter i den nya använder du förslagsvis en lång hylsa i rätt storlek så den åker in rakt samt smörjer den nya packningen med lite olja eller saliv. Har du otur så kan den flyga ut av trycket när du smörjer med olja.

Lycka till.

Har (tror jag iaf) samma problem, hittade en skiss på det, iofs tvåtakt med det ser nästan lika dant ut. Jag blir inte klok på min läcka, ser inte ut att komma därifrån men drevet är oljigt. Den läcker dock bara när den står på stödet en stund efter man kört, på pallen är det inga problem...

Bifogat

• drive.JPG
    drive.JPG
    50.9 KB · Visningar: 326
<Anton> skrev:
2490085 Har (tror jag iaf) samma problem, hittade en skiss på det, iofs tvåtakt med det ser nästan lika dant ut. Jag blir inte klok på min läcka, ser inte ut att komma därifrån men drevet är oljigt. Den läcker dock bara när den står på stödet en stund efter man kört, på pallen är det inga problem...

jag fick del 33, 34 och 35 i mitt packningskitt. dessa tre delar ska jag byta. hoppas att det duger.

<Anton> skrev:
2490085 Har (tror jag iaf) samma problem, hittade en skiss på det, iofs tvåtakt med det ser nästan lika dant ut. Jag blir inte klok på min läcka, ser inte ut att komma därifrån men drevet är oljigt. Den läcker dock bara när den står på stödet en stund efter man kört, på pallen är det inga problem...

Tänk på att kedjan stänker kedjesmörja runt hela utgående axeln, så man kan lätt luras av att det läcker därifrån

Ljunghusen skrev:
2490439 Tänk på att kedjan stänker kedjesmörja runt hela utgående axeln, så man kan lätt luras av att det läcker därifrån
Jo jag tänkte lite på det, därför blir jag inte klok på det, ska ta och byta packningarna på kopplingssidan i vinter och se om det hjälper.
Kanske den metallhylsan som sitter på axeln slits med tiden och inte tätar ordentligt? Vad hette reparationskittet? artnr.

<Anton> skrev:
2491180 Jo jag tänkte lite på det, därför blir jag inte klok på det, ska ta och byta packningarna på kopplingssidan i vinter och se om det hjälper.
Kanske den metallhylsan som sitter på axeln slits med tiden och inte tätar ordentligt? Vad hette reparationskittet? artnr.

har du också en ktm 525sx årsmodell 04'a? isåfall kan jag skriva alla artikelnummerna ikväll när jag kommer hem från jobbet

Kan tillägga att jag har samma problem på min... fick fel delar när jag beställde sist (en för stor) som jag förgäves försökte få dit... "den skulle ju vara rätt" sas det. Nu ser hålet inte ens runt ut och jag fick banka dit min gamla packning... läcker ut nån centiliter per dag max.

Vettifan hur jag ska lösa det...

Skulle tro att det läker från(distansen), vanligt hos ktm.bruka räcka med att ta lite fett på insida så att distansen följer med axeln när den snurrar o håller tätt emot packningen. OM man ska byta packning så gynnar det att lägga den i frysen några timmar(krymper)så e det lättare att få den i rätt läge.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra