Mektips 525:a

Anders 640

Anders
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Njurunda
Hoj
KTM 540 nerkittad till 525
Tjena alla!!!
Jag skall byta cylinder på min 525:a och har nu kommit så långt att jag har
tömt den på vatten lossat bort kylarna (bättre plats!)och ska nu ge mej på
att börja skruva kring toppen!!
Är det "bara" att lossa bort ventil kåpan och hur är det med kamkedjan?
måste jag dela den eller går det att lossa lossa drevet och släppa ner
kedjan för att sedan lyfta cyllen??

Ge mej tips!!!
Vad bör jag byta när jag ändå har den isär??
Hojen har gått endast 17 timmar och anledningen till cylle
byte är att det nu sitter en 540 cc på den och jag skall
åka Enduro och behöver ej den extra effekten som 54:an ger!

//A
 
Du måste dela på kamkedjan!
Funkar med ett vanligt kapningsverktyg, finns hos cykelhandlarn typ.
Det knepiga blir när du ska ha ihop kedjan igen, då måste du ha
KTM´s nitningsverktyg, men det kanske du kan låna hos din lokala handlare.
Om hojen endast gått 17 tim så borde det inte vara nått som behöver bytas.
D.V.S om den inte körts på SM nivå, då kanske det är läge att kolla över
vevlager m.m.

/

M
 
Abris skrev:
Du måste dela på kamkedjan!
Funkar med ett vanligt kapningsverktyg, finns hos cykelhandlarn typ.
Det knepiga blir när du ska ha ihop kedjan igen, då måste du ha
KTM´s nitningsverktyg, men det kanske du kan låna hos din lokala handlare.
Om hojen endast gått 17 tim så borde det inte vara nått som behöver bytas.
D.V.S om den inte körts på SM nivå, då kanske det är läge att kolla över
vevlager m.m.

/

M
Tack för svaret!!
Jo jag räknade ut det igår när jag satt å klurade :va att det var enda sättet
att få bort cyllen.....har precis beställt ett nytt "lås" så får jag se hur jag
kan få den nitad :tummenupp
Å hojen har inte gått på SM nivå så jag tänker inte byta nåt annat förutom
packningar och 2 tätningar vid pumpen!!

Nån som vet av nåt annat sätt att nita kedjan????

//A
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top