Byta framdrev: Del 3

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har i två tidigare trådar fått massor av tips och hjälp från diverse SH-besökare angående att byta framdrev på min R750 från 17 till 16 kugg.

Ville bara berätta att jag pga det dåliga vädret i Stockholm igår bestämde mig för att göra ett försök med att byta drevet själv.

Tog bort kåpan över drevet samt kopplingsvajern, satte in ett kvastskaft mellan bakhjulets ena eker och svingen, letade land och rike runt efter hylsa 32, tog i så att det nästan vart brunt i kalingarna och pang sa det så gick kvastskaftet av :(

Insåg då att det behövdes rejälare grejer och byta det trasiga kvastskaftet mot ett gammalt hederligt järnspett. Använde ett gäng kartongbitar för att inte göra några märken på hojen och tog sedan i så att det smakade björnf*tta och vips så lossnade bulten som höll drevet.

Av med drevet och på med det nya och sedan tillbaka med allt som skruvats bort. Tog väl allt som allt ca 1½ timme och det som återstår nu är bara att spänna kedjan (måste köpa en 36 hylsa bara).

Med denna tråd vill jag bara uppmana er som precis som jag är lite tveksam inför att börja riva och meka själv: Gör det! Det är inte så svårt om man håller sig till de enklare grejerna och det finns massor av kunnigt folk på SH som hjälper till med tips!

Stort tack till alla som kommit med tips! :Bugar :tummenupp
 

Bifogat

  • framdrevskapan_av.jpg
    framdrevskapan_av.jpg
    98.4 KB · Visningar: 186
Last edited:
sandstream71 skrev:
Har i två tidigare trådar fått massor av tips och hjälp från diverse SH-besökare angående att byta framdrev på min R750 från 17 till 16 kugg.

Ville bara berätta att jag pga det dåliga vädret i Stockholm igår bestämde mig för att göra ett försök med att byta drevet själv.

Med denna tråd vill jag bara uppmana er som precis som jag är lite tveksam inför att börja riva och meka själv: Gör det! Det är inte så svårt om man håller sig till de enklare grejerna och det finns massor av kunnigt folk på SH som hjälper till med tips!

Stort tack till alla som kommit med tips! :Bugar :tummenupp



Snyggt.. du ser de är inte så svårt.. Man måste prova först sen märker man om de inte går... :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top