Byta från ktm 525 till 450 (motorcross)

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hej

Jag kör på crossbanan med en ktm 525 nu. Jag gillar väl egentligen den på alla sätt och vis. Jag har dock fått för mig att jag nog skulle kunna ta mig runt banan lite lättare/snabbare med en 450. Jag funderar på att byta min hoj mot en yamaha eller honda 450. Hur stor skillnad är det mellan dessa 450'is och min 525'a på en crossbana? Är 450'isarna mycket smidigare?

Jag kan nästan tycka att 525'an är väl stark ibland. När man drar fullt på alla rakor får man verkligen hålla hårt i styret och man får mycket mjölksyra i underarmarna. Kraften lär väl komma lite mjukare och lite mer på toppen på en 450 så det borde skona underarmarna lite.

En 450 lär väl också vara mer lättsvängd i kurvorna antar jag. Jag har även läst i motorcrosstidning att fjädringen är bättre på honda och yamaha 450 jämfort mot 525 när man hoppar, osv.

Ytterligare fördel är väl att man måste meka mindre med honda och yamaha än min 525'a. I alla fall yamahan har jag hört att man nästan aldrig behöver skruva med.

Stämmer mitt resonemang?

Edit: Jag kommer även att få ca 10.000kr över i min plånbok när jag byter för min 525 är värd ca 10.000 mer än en sån 450 jag vill köpa.

Last edited:
Hej

Jag kör på crossbanan med en ktm 525 nu. Jag gillar väl egentligen den på alla sätt och vis. Jag har dock fått för mig att jag nog skulle kunna ta mig runt banan lite lättare/snabbare med en 450. Jag funderar på att byta min hoj mot en yamaha eller honda 450. Hur stor skillnad är det mellan dessa 450'is och min 525'a på en crossbana? Är 450'isarna mycket smidigare?

Jag kan nästan tycka att 525'an är väl stark ibland. När man drar fullt på alla rakor får man verkligen hålla hårt i styret och man får mycket mjölksyra i underarmarna. Kraften lär väl komma lite mjukare och lite mer på toppen på en 450 så det borde skona underarmarna lite.

En 450 lär väl också vara mer lättsvängd i kurvorna antar jag. Jag har även läst i motorcrosstidning att fjädringen är bättre på honda och yamaha 450 jämfort mot 525 när man hoppar, osv.

Ytterligare fördel är väl att man måste meka mindre med honda och yamaha än min 525'a. I alla fall yamahan har jag hört att man nästan aldrig behöver skruva med.

Stämmer mitt resonemang?

Edit: Jag kommer även att få ca 10.000kr över i min plånbok när jag byter för min 525 är värd ca 10.000 mer än en sån 450 jag vill köpa.

Om du ska köpa en Yamaha 450 så tycker jag att du ska satsa på en 06a lr 07a. Skillnaden mellan 05 och 06 är stor, har bara kört 06an och kan säga att den är väldigt smidig och lätt körd. Kan bara tala för Yamahas fjädring och dom har nog den bästa fjädringen orginal från 06.
Att man aldrig behöver skruva på hojen stämmer inte alls vilken cross cykel du
än köper.

Om du ska köpa en Yamaha 450 så tycker jag att du ska satsa på en 06a lr 07a. Skillnaden mellan 05 och 06 är stor, har bara kört 06an och kan säga att den är väldigt smidig och lätt körd. Kan bara tala för Yamahas fjädring och dom har nog den bästa fjädringen orginal från 06.
Att man aldrig behöver skruva på hojen stämmer inte alls vilken cross cykel du
än köper.

jag har siktat in mig på årsmodell 03-04 på yamaha eller honda. dom ligger lagom i pris tycker jag.

självklart måste man skruva men man behöver skruva olika mycket med olika hojar. mina grannar kör honda 450'is årsmodell 02 och dom behöver nästan aldrig skruva något. ventilerna står alltid rätt och det är nästan aldrig något som går sönder. dom bara byter olja och knappt något mer.

Edit: en yamahamekaniker jag pratat med säger att man utan problem kan köra 200 timmar på samma kolv med yamaha 450.

Last edited:
Jag har upplevt det som att iaf Hondas 450 har lika mycke toppeffekt som en 525a men är svagare påväg dit. 525an har väldigt plant register också och därför tycker jag den upplevs mer lättkörd än 450n. Viktmässigt däremot känns iaf Hondan mindre, den känns bättre i chassiet också.

Angående Honda vs Yamaha så tycker jag att hondan är en bättre hoj, sen så är det större servicekrav på Hondan och om du köper två hojjar som gått slarvigt med servicen så kommer Yamahan hålla ihop bättre.

Ska du köpa Honda så köp hellre 04 än 03, det är värt pengarna mellan.

Ska du köpa 03-04 så tycker jag också att du ska satsa på en honda.
Hur länge du kan köra på kolven beror helt på hur hårt du kör, var noga med ganska täta olje byten också.

De är ju personligt vad man tycker
Jag tycker iaf det är lättare att hantera när man är trött

Nja. Bara en sån enkel sak som att köra på bakhjul visar väl vilken motor som har ett mer lättkört register...
När man blir trött så är det ju ännu jobbigare med en tvåtaktare där registret bara finns på ett ställe medans man kan åka jämt och fint med fyrtaktarn.

Det är min personliga åsikt :tummenupp

Jag tycker inte att han är helt ute och cyklar, dom nya tvåtaktarna är BRA. Dom har inte samma ketchupeffekt som innan. Gillar min 300a starkt, mjuk och fin gång i den. Det enda som jag saknar med att köra 4t(525exc innan) är att man slapp kröken, den suger fett.

Jag tycker inte att han är helt ute och cyklar, dom nya tvåtaktarna är BRA. Dom har inte samma ketchupeffekt som innan.
Men nu var det ju crosshoj det gällde,och vill man inte börja bygga om så är det 250 som gäller.Effektkurvan på en sån känns rätt annorlunda jämfört med en 450 4t minst sagt....

jag har haft 3 olika 2-taktare innan och jag vill inte åka 2-takt igen. jag gillar fyrtakt så jävla mycket mer. motorn levererar kraft på ett mycket skönare sätt tycker jag. även om jag kört riktigt många timmar med min 525 så njuter jag också fortfarande som fan av fyrtaktsljudet :D

Ok. Själv avskyr jag dånandet från 4taktare när man kör :-)

För att återgå till topic;

450 är snällare än 525 att köra.. Mindre stökig (lite mer tvåtaktsregister). Lättare att brottas med när man är trött
Prova!

Skiljer inte mkt på smidighet annars

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti