Byta från en olja till en annan?

I manualen till hojen brukar det stå vilka viskositeter som passar. Så länge du håller dig inom intervallen så är det lugnt. I extremt kalla temperaturer vill man ha ett lägre viskositetstal för att kunna starta lätt och snabbt få smörjning till alla ställen i motorn. I heta klimat och vid hård belastning, t.ex. racing, vill man ha ett högre viskositetstal för att oljefilmen ska hålla och förhindra att motorn skär.

Kör du din 15W-50, kan inte gå så värst snett.

Tack så mycket för all hjälp!

Kjellper: Det är en 5w-50 olja, inte 15w-50..:). Men antar att det är ännu bättre?

Mvh Johan

Om du inte ska ut på några polarexpeditioner så lär det väl inte ha någon större sexuell betydelse. Hur billigt är billigt, förresten? OKQ8 SBK Racing 5w-50 går för ca 70 kr/l i 20l-dunk. Jag hade möjlighet att köpa Neste oljor till kraftigt rabatterat pris genom jobbet förut men slutade med det eftersom det ändå blev dyrare än att handla på Swedol.

Tack så mycket för all hjälp!

Kjellper: Det är en 5w-50 olja, inte 15w-50..:). Men antar att det är ännu bättre?

Mvh Johan

Hej igen.
Som jag tidigare skrivit, kolla i boken så ser du att din hoj ska ha en 10W-40 alt 15W-40.
Häller man en en SAE 50-olja i en glidlagrad radfyresport-600.a som i likhet med din motor ger maxeffekt vid 11000 rpm. Så är det inte så att motorn går sönder. Men man tappar ngt i effekt, oljetempen och oljetrycket blir högre.

När du nu ändrat dig till 5W-50 så tillkommer att det nu plötsligt inte längre är ngn mc-olja, tillskillnad mot oljan du nämde i förstainlägget. Mobils 5W-50 oljor är biloljor, dvs de är inte JASO MA-klassade och därför inte testade i växellådor/kopplingar. Din cykel är ju en singelsumpmotor.
Så det tillkommer här ytterligare en risk, det är att kopplingen/lådan.

Så ännu en gång. Det är inget fel på kvalitén på oljan. Men den är viskositetsmässigt och applikationsmässigt utanför specen för din hoj.

Dvs den är viskositetsmässigt för tjock vid 100C, och den är inte testad i våtkopplingar.

Last edited:
Jörgen:

Du har fel, mobil har både bil och mc olja som har viskositeten 5w-50.
Det står på dunken att det är en mc olja till hög presterande motorcyklar.

Sen borde den väl vara testad eftersom mobil är stora i branschen?

Snälla läs vad Jörgen har skrivit, oljan är enligt ingenjörerna som byggde motorn utanför intervallet av viskositet, frågar du med andra ord japanen som byggt cykeln om du kan använda oljan kommer han förmodligen säga att nej, den är inte byggt för den. Huruvida detta är skadligt eller inte är däremot svårare att avgöra

Snälla läs vad Jörgen har skrivit, oljan är enligt ingenjörerna som byggde motorn utanför intervallet av viskositet, frågar du med andra ord japanen som byggt cykeln om du kan använda oljan kommer han förmodligen säga att nej, den är inte byggt för den. Huruvida detta är skadligt eller inte är däremot svårare att avgöra

Läser man vad som står i handboken till GSXR-600 1997-2000 så är det inga som helst problem köra 15W-50 olja i en GSXR-600. Så länge som man inte använder hojen under -15C utomhus.
Så förmodligen är det likadan olja till GSXF600. Vars handbok jag inte hittade på webben.
API SF eller API SG
Oljerekommendationen är för övrigt exakt densamma som till min Suzuki SV650S 2000. Vilket inte förvånar mig ett dugg.
Det är mycket praktiskt ur produktionssynpunkt att alla hojar som tillverkas på en fabrik kan använda samma oljor och samma bensin.
När är det nödvändigt använda 10W-40 olja?
Ja ser man i figuren så måste man ha 10W-40 eller
10W-30 olja om man är ute och kör när det är -15C eller kallare utomhus. :tummenupp
Har TS inga sådan planer kommer det fungera utmärkt med Mobils Racing 4T 15w-50
I varje fall enligt Suzuki.

Bifogat

• Gsxr601Oil.jpg
    Gsxr601Oil.jpg
    106.5 KB · Visningar: 83
  • Gsxr602Oil-2.jpg
    Gsxr602Oil-2.jpg
    97.7 KB · Visningar: 94
Last edited:
Nu tar jag det här för sista gången.

Det primära oljevalet för denna cykel är 10W-40.
Om man befinner sig ngnstans där ej 10W-40 går att uppbåda, ja då har man ett antal olika förslag i manualen kring vad man kan använda istället.
Men den optimala oljan i dessa glidlagrade högvarviga 4-cyl 600:or är inte en 50-olja
Som jag har skrivit så kommer inte motorn skadas. Men jag kan helt enkelt inte sänka mig till nivån att alla de nu föreslagna viskositeterna är lika bra val.

Klart TS kan hälla i 15W-50-oljan. Men det jag försöker säga är att det går, men att det inte är tillverkarens primära rekommendation.

Ibland råkar man ut för frågeställare som frågar och frågar tills de möter ngn som ger dem det svar de vill ha. I det här fallet tex att ngn försäkrar att 15W-50 är lika bra som 10W-40 till en gsx 600 f i svala Sverige. Men det kommer inte bli jag.

Tolka nu inte det här som att jag sagt att motorn kommer att skära, eller att motorlivslängden kommer bli lidande. Det har jag aldrig sagt. Det som blir konsevensen har jag skrivit i inlägg ovan.

Nu får ni göra precis som ni vill. Alla är inte på min ambitionsnivå vad gäller motorer. Och väl är väl det.

http://www.scribd.com/doc/1960037/Suzuki-GSX600F-Owners-Manual

Last edited:
Ok!

Tack för allasvar. menar inte att vara dryg eller nåt! Att läsa manualen kan jag göra, absolut. Ville mest höra vad som händer om man kör den här oljan istället:). Om det liksom kan bli några problem. Var därför jag frågade här! ni har ju mer erfarnhet av detta!
Men nu har jag fått en ganska bra bild av läget iaf.

Tack igen jörgen för infon!

Denåterfödde: tack! Eftersom jag kan köpa denna oljan rätt billigt så blir det nog den. Är lite på din linja. Sen är det ju så som jörgen säger förmodligen. Men om det inte skadar hojen så är det ju bra isf!

Hej.

Jag har nyligen skaffat mc och börjat övningsköra.
Nu är det slutkört för säsongen, men i vår ska jag byta oljan och filtret. Vet inte vilken olja som är i nu. Men, jag har möjlighet att köpa Mobils Racing 4T 15w-50 väldigt billigt via jobbet.

Är det en bra olja för min -00 suzuki gsxf 600..?

Och spelar det någon roll om det var en annan olja i tidigare? Är ju höga odds på att man har sån tur att samma olja använts av tidigare ägare...

Mvh Johan

Mc olja? Isåfall bara sluta flumma och byt. Motorn vet inte vad den har för olja i sig och mår inte dåligt om du byter oljesort 100 ggr så länge det är olja anpassad för mc. Du har en snart 13 år gammal hoj dessutmom..min som är 3 år nyare har fått bytt fram och tillbaka till vad jag kommit över, ibland från Biltema, ibland från mc nasare, ibland från Ok/O8 och den har aldrig funderat eller morrat över det:hihi

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort