Byta från en olja till en annan?

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Hej.

Jag har nyligen skaffat mc och börjat övningsköra.
Nu är det slutkört för säsongen, men i vår ska jag byta oljan och filtret. Vet inte vilken olja som är i nu. Men, jag har möjlighet att köpa Mobils Racing 4T 15w-50 väldigt billigt via jobbet.

Är det en bra olja för min -00 suzuki gsxf 600..?

Och spelar det någon roll om det var en annan olja i tidigare? Är ju höga odds på att man har sån tur att samma olja använts av tidigare ägare...

Mvh Johan

Dom flesta oljor är blandbara. Men om det nu är så att du kan köpa Mobiloljan billigt, varför chansa. Byt alltihopa. Borde stå i instruktionsbok vilken typ av olja som Sucken skall ha.

Motul oljorna har jag upplevt som väldigt bra för både motor och växellåda.Körde en kortare period på Biltemas mc mineral olja 15/40.Ett stort misstag visade det sig när denna Biltema olja snabbt blev slabbig där motorn gick betydligt varmare och växlarna var mycket svårare att få i.Bytte tillbaka till Motul och allt var frid och fröjd igen.Så visst finns det skillnad på dessa olika mc motoroljor.

Eriksson du missförstod. Jag ska inte "blanda" Mobil med nuvarande olja. Jag ska bara byta oljan sen i vår. Och frågan var alltså om det är ok att byta märke på oljan liksom. En del säger ju att man inte ska byta märke utan använda samma olja hela tiden.

Ankan: Tack för svaret! Var mest mobils olja jag funderade över:) Men att det skiljer mellan märken kan jag förstå. Frågan är hur mobil står sig mot andra märken!

Eriksson du missförstod. Jag ska inte "blanda" Mobil med nuvarande olja. Jag ska bara byta oljan sen i vår. Och frågan var alltså om det är ok att byta märke på oljan liksom. En del säger ju att man inte ska byta märke utan använda samma olja hela tiden.

Ankan: Tack för svaret! Var mest mobils olja jag funderade över:) Men att det skiljer mellan märken kan jag förstå. Frågan är hur mobil står sig mot andra märken!

Vem säger att man inte ska byta märke? Tillverkaren av den nuvarande oljan? ;D

Bara att blanda och byta mellan märken bäst man vill så länge dom uppfyller motorns krav.. Vilket de flesta oljor gör

Motoroljor ska, som redan skrivits, vara blandbara.
Kolla dock i boken om du verklligen ska ha en 50-olja i din motor. Det är ovanligt på högvarviga glidlagrade hojar. Det är inte kritiskt, men det går tyngre pga ökad friktion med tjockare olja.
50-oljor är vanligare i tex lågvarviga rullningslagrade stenkrossar, typ HD, stånkor etc.

Last edited:
Hmm.. Såhär står det på oljeorder.se

Produktbeskrivning

Mobil 1 Racing 4T är en mycket avancerad fyrtaktsolja för motorcykelmotorer. Denna olja ger bästa tänkabara prestanda i dagens mycket effektiva motorcyklar. Den garanterar en jämn och problemfri drift och ger ett gott skydd åt motorn även under de mest extrema körförhållandena.

Användningsområden

Mobil 1 Racing 4T rekommenderas särskilt för smörjning av fyrtakts motorcykelmotorer i högpresterande motorcyklar.

Skulle man inte kunna köra på denna olja när dom beskriver den på det här sättet?
Dom säger att den är till högpresterande motorcyklar. Högpresternade=högvarviga i min värld iaf.. Men jag kanske har fel.

Vad säger ni andra här inne?

Har samma fundering kör nu på castrol power1 delsyntet, men ska hälla i motul 300v helsyntet nästa oljebyte
är overkill för att den är till racing ,men köpte 10 liter av en här på sporthoj till ett bra pris, fast har oxå hört att man inte ska blanda från delsyntet till helsyntet, så man är kluven så vore bra att veta :tummenupp

Exxonmobil är en av världens största oljebolag. Har själv kört på deras två-takts olja i flera snöskotrar med gott resultat. Köp den och var lugn:)

Motul 300v är kanon gör lådan så mjuk o fin. Kommer fortsätta köra på den

Har samma fundering kör nu på castrol power1 delsyntet, men ska hälla i motul 300v helsyntet nästa oljebyte
är overkill för att den är till racing ,men köpte 10 liter av en här på sporthoj till ett bra pris, fast har oxå hört att man inte ska blanda från delsyntet till helsyntet, så man är kluven så vore bra att veta :tummenupp

Hmm.. Såhär står det på oljeorder.se

Produktbeskrivning

Mobil 1 Racing 4T är en mycket avancerad fyrtaktsolja för motorcykelmotorer. Denna olja ger bästa tänkabara prestanda i dagens mycket effektiva motorcyklar. Den garanterar en jämn och problemfri drift och ger ett gott skydd åt motorn även under de mest extrema körförhållandena.

Användningsområden

Mobil 1 Racing 4T rekommenderas särskilt för smörjning av fyrtakts motorcykelmotorer i högpresterande motorcyklar.

Skulle man inte kunna köra på denna olja när dom beskriver den på det här sättet?
Dom säger att den är till högpresterande motorcyklar. Högpresternade=högvarviga i min värld iaf.. Men jag kanske har fel.

Vad säger ni andra här inne?
Kvalitén är det inget fel på. Men kolla i boken vad (ingenjörerna som ritade din motor, växellåda och koppling har angett att) det ska vara för viskositet.
Spontant kan jag säga att det är ovanligt med 50-olja i en radfyre-600:a som ger maxeffekt vid ca 11000 rpm. Men det är främst en effektfråga.
Värre att hälla i tunnare olja än vad som rekommenderas i manualen.

Last edited:
Har du ett bra pris på Mobil 1 Racing 4T 15W-50 och inte tänker köra hojen när det är minusgrader utomhus så bör det vara ett bra köp. 1
Jag har ju själv en Suzuki från -00 och rekommendationen i Suzukis handbok är API SF eller API SG olja. Detta är mycket "gamla" oljetyper där den största skillnaden mot "moderna" oljor är omkring 1,5% zinkdialkylditiofosfat tillsats. Zinkdialkylditiofosfat skyddar svårsmorda delar i motorn som kamnockarna på kamaxeln mot slitage. En trevlig tillsats med andra ord. Tyvärr har ZDDP en egenskap som irreterar. Den förstör katalysatorn (nån sån är det inte på din hoj) långsamt men säkert så därför har mängden ZDDP steg för steg minskats i moderna oljor. Med två undantag, olja för smörjning av dieselmotorer och sk "Performance/Racing" olja. Här det gamla tiders ca 1,5% ZDDP. Namnet "Mobil 1 Racing 4T 15W-50" talar för att oljan har ca 1,5% ZDDP, bra. Eftersom du är lite intresserad av olja så rekommenderar jag vid tillfälle att läsa Doktor Bikes råd om olja. Ger svar på mycket.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...e-trodde-att-du-beh%F6vde-veta-om-OLJOR!-DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showt...e-trodde-att-du-beh%F6vde-veta-om-OLJOR!-DEL2
Till sist lite från min Suzuki handbok.
10W-40 olja godkänd från -20C till +40C
15W-40 och 15W-50 godkänd från -15C till +40C
20W-50 godkänd från -10C till +40C
Till sist efter varje start, kall som varm rekommenderar Suzuki att motorn får gå på tomgång en stund till oljecirkulationen kommer igång.
För min del blir det minst en minut vid kallstart och minst 30 sek när oljan är varm.
Och sedan kör jag minst någon km innan jag gasar lite hårdare.
För att se till att smörjningen är på topp när motorn belastas.

Last edited:
Denåterfödde:

Du verkar veta mycket!

Nej jag har inga planer att köra i minusgrader. Och mobiloljan får jag billigt via jobbet.
Men vad innebär det att den är 5w-50 egentligen? Kommer aldrig ihåg det där med varma o kalla siffrorna:)..
Vad kan hända med min hoj om jag använder denna olja vid nästa oljebyte?

Hobbe: exxonmobil? Är.det samma som mobil1..? Dum fråga kanske.

Mvh johan

w = även för vinterbruk
5 - viskositeten när oljan är kall, lägre siffra är tunnare vid låg temperatur, dvs oftast bäst.
50 - viskositeten när den är varm, högre siffra är tjockare vid hög temperatur, dvs oftast bäst.

Är oljan bara godkänd för mc-bruk så ska det lira. Ingen bilolja! Den innehåller tillsatser som sabbar kopplingen på hojen.

w = även för vinterbruk
5 - viskositeten när oljan är kall, lägre siffra är tunnare vid låg temperatur, dvs oftast bäst.
50 - viskositeten när den är varm, högre siffra är tjockare vid hög temperatur, dvs oftast bäst.

Är oljan bara godkänd för mc-bruk så ska det lira. Ingen bilolja! Den innehåller tillsatser som sabbar kopplingen på hojen.

Min uppfattning är att det är endast vissa biloljor som sabbar kopplingen. Dessa har låg viskositet: 0W-20 0W-30 5W-20 5W-30 Undvikes vilket inte är så svårt....Samt oljor med beteckningen ACEA A1/B1 eller ACEA A5/B5
Själv har jag och kör fortfarande med Biltema Turbodiesel 15W-40 och nyligen börjat köra med Biltema 5W-50 olja i Suzukin utan att märka några problem. Men va f-n vet nån i Göteborg om oljor. Inte jag men kanske min kompis vars BMW R90S nu är uppe i nästan 47000mil. Men han har ju fått borra den 2 gånger, senast vid 38000mil. Han kör på Biltema 5W-50. Sparsam som han är.
Så till nån som har lite bättre koll. Som verkligen testat oljor.
Den här länken är en jämförelse av tre biloljor och två MC-oljor i en Honda. Alla oljorna kontrollerades efter 800 miles och 1500 miles=ca 240 mil i motorn. En speciell egenhet med de flesta MC-motorer är att samma olja används i både motor och växellåda och dom höga trycken mellan kuggtänderna gör att oljemolekylerna klipps av. Vilket innebär att viskositen minskar och oljans förmåga hålla isär metallytorna från varandra minskar. Man kan alltså vänta sig att efter 250 mil har MC-oljorna behållit ursprungsviskositen mycket bättre än biloljorna.
Vilket var vad professor John Woolum. Professor i fysik vid California State University - och motorcyclist beslöt att undersöka. Till förfogande hade han samma utrustning som används för att mäta viskositet hos motoroljor.
Utrustningen som normalt användes för andra ändamål på universitetet.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Resultat som finns längst ner på sidan
Relative Viscosity Retention

(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)
___________________800miles________1500miles ______________Pris
Mobil 1____________86.6%___________83.0%______bilolja______3,48 syntet
Castrol Syntec_____ 78.1%___________74.5%______bilolja______3,99 syntet
Castrol GTX________72.2%__________68.0%______bilolja______1,24 mineral SG
Honda HP4_________69.2%__________65.6%______MC-olja____2,95 mineral SG
Spectro 4__________68.0% ___________63.9%_____MC-olja_____4,99 mineral SG
Jag gissar SG är API SG, dvs den klassning som Suzuki har som ett alternativ till min sukka, den andra klassningen är API SF.
Ser man i tabellen utklassar biloljorna av syntettyp motorcykeloljorna av mineraltyp.
Men allra roligast är att den billiga mineralbiloljan Castrol GTX försämrar viskositeten liiiite långsammare än den 2 gånger dyrare MC-oljan Honda HP4 och den 4 gånger dyrare MC-oljan Spectro 4. Allt går att sälja med rätt marknadsföring.
Olja är som kattmat vi vill både att kisse och hoj ska få bästa möjliga och det måste vi kunna se på priset. Dyraste oljan sämst, dyraste kattmaten i ett test i Råd&Rön med ett kilopris på 157kr/kg var sämst av all testad kattmat. Bäst var katt mat för ca 100kr/kg men det fanns ,tre olika sorter, nästan lika bra kattmat för ca 20kr/kg.
När jag kollar närmare på tabellen ovan och jämför hur mycket oljorna försämrats efter 1500 miles 240 mil så syns skillnaden tydligare om man räknar försämringen.
___________________1500miles __Försämring___Efter
Mobil 1____________83.0%______17%________________biloljasyntet
Castrol Syntec_____74.5%______ 25,5%________8,5%__biloljasyntet
Castrol GTX_______68.0%_______32%_________6,5%_bilolja mineral
Honda HP4________65.6%_______34,4%_______2,4%_MC-olja mineral
Spectro 4__________63.9%_______36,1%_______1,6%_MC-olja mineral
Castrol Syntec har minskat viskositeten 50% mer än Mobil1 25,5/17=1,5
Castr.GTX har minskat viskositeten 25% snabbare än Castr.Syntec 32/25,5=1,25
H.HP4 har minskat viskositeten 8% snabbare än Castr.GTX 34,4/32=1,08
Sp.4 har minskat viskositeten 5% snabbare än H.HP4 36,1/34,4=1,05
Det som förvånar mig är den stora skillnaden mellan syntetoljorna 50%.
Skillnaden mellan en sämre (och dyrare syntet) är större 50% än den är mellan den sämre (och dyrare synten) och den billigaste och bästa mineraloljan 25%.
Skillnaderna mellan mineraloljorna är små jämfört med skillnaderna mellan de två syntetoljorna.

Last edited:
exxonmobil är de som tillverkar bla mobils oljor (bp tillverkar castrol osv),

Är ju bara att slänga i vid service och se.. Enda som kan hända är väl att kopplingen kan börja slira om den ogillar helsyntet..

Last edited:
...Bla bla, från Göteborg... ...ännu mer text... min kompis sa att... osv.

Jag är medveten om att alla biloljor inte sabbar kopplingen men en enkel tumregel om man är osäker kan ju vara att kolla så att det står att oljan är för mc-bruk.

Att nån skulle veta bäst för att denne kommer från/bor i Göteborg är ett ganska lågt auktoritetsargument. Att din kompis (anekdotisk bevisföring)sparar 20 spänn per oljebyte på att köpa biltemas helsyntetiska bilolja i stället för biltemas helsyntetiska mc-olja är ju kul men inte särskilt relevant, hur ofta behöver man borra om cylindrarna på annan olja?

Studien du klippt ur har jag läst flera gånger eftersom det allt som oftast är den som går att hitta. Utan källhänvisning, gjord av en person, ej repeterad, 1994. Det betyder inte att den är den slutgiltiga sanningen och att inget har hänt sedan 1994.

Kjellper: så 5w-50 är bra i både varma som kalla miljöer.? Denåterfödde skrev ju att det är lugnt sålänge jag inte ska köra i minusgrader..? Inte för att jag ska det, men det borde ju denna olja klara om 5an betyder tunnflytande vid låg temp?

50, betydre det att oljan tjocknar när det blir varmare? Blir den för tunn annars eller?

Kjellper: så 5w-50 är bra i både varma som kalla miljöer.? Denåterfödde skrev ju att det är lugnt sålänge jag inte ska köra i minusgrader..? Inte för att jag ska det, men det borde ju denna olja klara om 5an betyder tunnflytande vid låg temp?

50, betydre det att oljan tjocknar när det blir varmare? Blir den för tunn annars eller?

Förr var oljorna enkelgradiga.
På vintern bytte man till en SAE10 olja för att den alls skulle flyta i kall motor.
På sommaren bytte man till en SAE40 olja för att den inte skulle bli allt för blaskig i varm motor.
När multigrade oljorna (som helt enkelt är mer temperaturstabila) kom, så började man ange övre och nedre viskositetsgräns.
En 10W-40 olja är alltså lika lättflytande som en SAE10 olja när den är kall (0 grader? Jag glömmer alltid.) och lika tjock som en SAE40 olja vid drifttemperatur (100 grader?).
Det innebär inte att den blir tjockare vid högre temperatur.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort