w = även för vinterbruk
5 - viskositeten när oljan är kall, lägre siffra är tunnare vid låg temperatur, dvs oftast bäst.
50 - viskositeten när den är varm, högre siffra är tjockare vid hög temperatur, dvs oftast bäst.
Är oljan bara godkänd för mc-bruk så ska det lira. Ingen bilolja! Den innehåller tillsatser som sabbar kopplingen på hojen.
Min uppfattning är att det är endast vissa biloljor som sabbar kopplingen. Dessa har låg viskositet: 0W-20 0W-30 5W-20 5W-30 Undvikes vilket inte är så svårt....Samt oljor med beteckningen ACEA A1/B1 eller ACEA A5/B5
Själv har jag och kör fortfarande med Biltema Turbodiesel 15W-40 och nyligen börjat köra med Biltema 5W-50 olja i Suzukin utan att märka några problem. Men va f-n vet nån i Göteborg om oljor. Inte jag men kanske min kompis vars BMW R90S nu är uppe i nästan 47000mil. Men han har ju fått borra den 2 gånger, senast vid 38000mil. Han kör på Biltema 5W-50. Sparsam som han är.
Så till nån som har lite bättre koll. Som verkligen testat oljor.
Den här länken är en jämförelse av tre biloljor och två MC-oljor i en Honda. Alla oljorna kontrollerades efter 800 miles och 1500 miles=ca 240 mil i motorn. En speciell egenhet med de flesta MC-motorer är att samma olja används i både motor och växellåda och dom höga trycken mellan kuggtänderna gör att oljemolekylerna klipps av. Vilket innebär att viskositen minskar och oljans förmåga hålla isär metallytorna från varandra minskar. Man kan alltså vänta sig att efter 250 mil har MC-oljorna behållit ursprungsviskositen mycket bättre än biloljorna.
Vilket var vad professor John Woolum. Professor i fysik vid California State University - och motorcyclist beslöt att undersöka. Till förfogande hade han samma utrustning som används för att mäta viskositet hos motoroljor.
Utrustningen som normalt användes för andra ändamål på universitetet.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Resultat som finns längst ner på sidan
Relative Viscosity Retention
(as a percentage of initial viscosity retained
after normal use in the same motorcycle)
___________________800miles________1500miles ______________Pris
Mobil 1____________86.6%___________83.0%______bilolja______3,48 syntet
Castrol Syntec_____ 78.1%___________74.5%______bilolja______3,99 syntet
Castrol GTX________72.2%__________68.0%______bilolja______1,24 mineral SG
Honda HP4_________69.2%__________65.6%______MC-olja____2,95 mineral SG
Spectro 4__________68.0% ___________63.9%_____MC-olja_____4,99 mineral SG
Jag gissar SG är API SG, dvs den klassning som Suzuki har som ett alternativ till min sukka, den andra klassningen är API SF.
Ser man i tabellen utklassar biloljorna av syntettyp motorcykeloljorna av mineraltyp.
Men allra roligast är att den billiga mineralbiloljan Castrol GTX försämrar viskositeten liiiite långsammare än den 2 gånger dyrare MC-oljan Honda HP4 och den 4 gånger dyrare MC-oljan Spectro 4. Allt går att sälja med rätt marknadsföring.
Olja är som kattmat vi vill både att kisse och hoj ska få bästa möjliga och det måste vi kunna se på priset. Dyraste oljan sämst, dyraste kattmaten i ett test i Råd&Rön med ett kilopris på 157kr/kg var sämst av all testad kattmat. Bäst var katt mat för ca 100kr/kg men det fanns ,tre olika sorter, nästan lika bra kattmat för ca 20kr/kg.
När jag kollar närmare på tabellen ovan och jämför hur mycket oljorna försämrats efter 1500 miles 240 mil så syns skillnaden tydligare om man räknar försämringen.
___________________1500miles __Försämring___Efter
Mobil 1____________83.0%______17%________________biloljasyntet
Castrol Syntec_____74.5%______ 25,5%________8,5%__biloljasyntet
Castrol GTX_______68.0%_______32%_________6,5%_bilolja mineral
Honda HP4________65.6%_______34,4%_______2,4%_MC-olja mineral
Spectro 4__________63.9%_______36,1%_______1,6%_MC-olja mineral
Castrol Syntec har minskat viskositeten 50% mer än Mobil1 25,5/17=1,5
Castr.GTX har minskat viskositeten 25% snabbare än Castr.Syntec 32/25,5=1,25
H.HP4 har minskat viskositeten 8% snabbare än Castr.GTX 34,4/32=1,08
Sp.4 har minskat viskositeten 5% snabbare än H.HP4 36,1/34,4=1,05
Det som förvånar mig är den stora skillnaden mellan syntetoljorna 50%.
Skillnaden mellan en sämre (och dyrare syntet) är större 50% än den är mellan den sämre (och dyrare synten) och den billigaste och bästa mineraloljan 25%.
Skillnaderna mellan mineraloljorna är små jämfört med skillnaderna mellan de två syntetoljorna.