Byta från Ducati till Japanare

sandstream skrev:
Nej, usch vad hemskt det vore att ha en hoj man gillar men som många andra har :rolleyes:


Hehe, gillar man en hoj så mycket är det klart man ska ha en. Men jag tycker i alla fall det är roligare att ha något som inte alla andra har.
 
Återigen en tråd som slutar i pajkastning. Ducce bäst ,nä japs är bäst, ducce, japs, ducce, japs. :rolleyes:
 
Andre_A skrev:
Hehe, gillar man en hoj så mycket är det klart man ska ha en. Men jag tycker i alla fall det är roligare att ha något som inte alla andra har.
Jag tycker man ska välja den hoj man gillar bäst själv och skita i hur många andra som har en likadan :)
 
Zee skrev:
Vart har du fått dessa prisuppgifter ifrån? Det verkar vääääldigt billigt, speciellt för en fyrventilsduc. När jag skulle serva min desmodue fanns det inte en verkstad i hela södra och västra Sverige som gjorde det för under 4000kr, ventiljust och kamremsbyte ENDAST. På en 2-ventilare alltså! Och då räknar jag in Ducati Malmö, Halmstad Gustav, Biscaya, m.fl. Priset på motsvarande service på en 4-ventilare borde ligga på fel sida av 6000-krs-sträcket.

Pratar vi om svartjobb eller? :va

Jag pratar om ENBART ventiljustering resp ventiljustering och kamremsbyte. Ej ytterligare arbete, utfört på verkstad under lågsäsong.

Jag kan inte svara på de andra, men mer än 3000 har jag inte betalt för en ventiljustering och runt 1000 - 1500 "till" för kamremsbyte. Stora kostnaden är ju tim debiteringen, vilket de har rabatt på under vintern på mellan 10 - 15%.
 
Ja den här tråden drar iväg =) Jo det är självfallet att totalkostnaden drar iväg på en nyare hoj. Men som många skriver så är det kul att prova på något nytt. Men som jag skrev tidigare så är det väl bara till att prova de olika hojarna som kan vara intresanta. Inget ont mot Ducati, jag är nöjd men den, men det kan vara kul att se hur andra delar av hoj världen ser ut.

Ringde runt och kollade försäkringskostnader igår för att få en uppfattning. Var inte så skrämmande summor om man valde halvförsäkring. Frågan om man vågar ha det på en 04. Folksam kom fram till ett pris på 6000 om den var halvförsäkrad halva året och garageförsäkrad andra halvan på en R1:a. Helt okej, men det förutsatt att man vågar halvförsäkra.

Tack för alla svar!!
 
Tomas skrev:
Ja den här tråden drar iväg =) Jo det är självfallet att totalkostnaden drar iväg på en nyare hoj. Men som många skriver så är det kul att prova på något nytt. Men som jag skrev tidigare så är det väl bara till att prova de olika hojarna som kan vara intresanta. Inget ont mot Ducati, jag är nöjd men den, men det kan vara kul att se hur andra delar av hoj världen ser ut.

Ringde runt och kollade försäkringskostnader igår för att få en uppfattning. Var inte så skrämmande summor om man valde halvförsäkring. Frågan om man vågar ha det på en 04. Folksam kom fram till ett pris på 6000 om den var halvförsäkrad halva året och garageförsäkrad andra halvan på en R1:a. Helt okej, men det förutsatt att man vågar halvförsäkra.

Tack för alla svar!!


Halvförsäkra en såpass ny hoj som 04:a?

det är klart att om man har lite tur så kan man ju hitta kåpdelar som är i bra skicka och rätt färg eller i skick att man kan lacka dem. då kan man ju komma undan med en "mindre" summa i reparationskostnad.

det tråkiga är ju bara ifall du klotar och totalkvaddar hojen. du får ju inte mycket pengar för en hög metall/plastskrot.

sålänge du bara får plastskador så kan det nog vara värt att halvförsäkra.
skulle du åka på en banangaffel och en vriden ram så kommer du ju inte lika billigt undan.

//Droopfy
 
sandstream skrev:
Jag har bara trafik på min 05:a och det går utmärkt :)


Å jag tror att det i många fall är helt rätt väg, skulle man lägga undan mellankillnaden till helförsäkring i madrassen så skulle man snart ha till en ny hoj.
 
Hade jag haft en jävla massa pengar på banken i reserv så hade inte jag heller helförsäkrat.

En annan fråga. Jag har till 99% bestämt mig för att byta till en Ducati 900ss. Gärna en 98a så jag får en billig försäkring. Jag behöver inte mer än 100hk och vill ha kåpa nästa gång. Detta i kombination med att jag gillar looken, ljudet osv gör att jag blir sugen på den.

Men vad finns det för alternativ?
VTR, SP-1 och Mille? Har jag missat nån?

Jag tror tyvärr att SP-1an och Millen blir för dyra att försäkra. Vill max hamna på 1500/månaden påställd för helförsäkring.
 
Jag gillar verkligen Ducati!!!
De är/har:
- I princip alltid snyggare än japshojar
- Har ett maffigt ljud
- Oförskämt bra andrahandsvärde
- Ägarna vårdar hojarna bättre än sin respektive
- Är lättast att köra om på bana då de inte har många Hk, :hihi :hihi

//Kurgan
 
yonsson skrev:
Jag tror tyvärr att SP-1an och Millen blir för dyra att försäkra. Vill max hamna på 1500/månaden påställd för helförsäkring.

När det gäller försäkring så är det ju ganska många saker som påverkar. Jag hade n Mille 00:a förut, den betalade jag 4000 per år för halv/helår, har för mej att en hel/hel skulle gå på strax över 8000:-.
Men då bor jag strax utanför linköping som ses som Zon "in the midle of no where", har garage samt nått en fördelaktig ålder (sett ifrån försäkringspremie persperktiv) :brinnerup
 
yonsson skrev:
Men vad finns det för alternativ?
VTR, SP-1 och Mille? Har jag missat nån?

Jag tror tyvärr att SP-1an och Millen blir för dyra att försäkra. Vill max hamna på 1500/månaden påställd för helförsäkring.

Hade Stygghansa på min Falco -00 så det är svårt att säga vad det blir i månaden, men det kostade mig 6000 helförsäkrat på ett helt år (påställd april - september). De ville ha lika lite för en Mille -00 eller -01 när jag ringde å fråga.
 
Ringde runt och kollade försäkringskostnader igår för att få en uppfattning. Var inte så skrämmande summor om man valde halvförsäkring. Frågan om man vågar ha det på en 04. Folksam kom fram till ett pris på 6000 om den var halvförsäkrad halva året och garageförsäkrad andra halvan på en R1:a. Helt okej, men det förutsatt att man vågar halvförsäkra.

Tack för alla svar!![/QUOTE]

Har en kompis som ställer på/av sin hoj de gånger han kör. PÅ det viset får han ner sin försäkringskostnad.Tror det är på Bilsport &MC. Men det är klart , om man kör ofta så är det ingen lösning.
 
Milleducce skrev:
Har en kompis som ställer på/av sin hoj de gånger han kör. PÅ det viset får han ner sin försäkringskostnad.Tror det är på Bilsport &MC. Men det är klart , om man kör ofta så är det ingen lösning.
Dessutom får man betala in och hämta ut skatten 1 gång i månaden och dessutom mixtra med andra papper en gång i veckan. Ett jävla jobb enligt mig, men har man en försäkring på 3000/mån så kanske man hittar orken :D
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top