Byta från Ducati till Japanare

Maax skrev:
6000-8000 spänn för 2000-mila servicen?....Det är väl om du har tummen mitt i handen och inte kan byte tändstift själv ens, eller?

Hur som helst kan det ju inte skillja så fasligt mycket från service kostnaden på tex en R1. Och med tanke på rad fyrornas försäkrings premie tjänar man väl in 6000-8000 spänn.....varje månad typ :lol.

P.S. Har aldrig i hela mitt hojliv lämnat in en hoj på service...kommer aldrig att göra det heller, tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder :arsele :D

Men är inte servicen sådär dyr för att de måste riva hela hojen och justera ventiler o remmar o grejer? Låter inte som att man måste ha tummen mitt i handen för att misslyckas med sånt... Jag skulle inte köpa en Ducce som du har "servat" själv iaf...

lorkan skrev:
På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?

Jag menar så här, tar min ducati jag hade som referens och leker med en ägandeperiod på 2år och helförsäkring samt en vanlig japs, utelämnar det som är lika såsom däck mm:

Inköp ducce: 90.000:-

Försäkring: 6000:- hel/hel påställd halva året 6000 totalt.

1 Service: 8000:-

Försäljning 85.000:- (balans -5000:-)

Total ägandekostnad: 19000:-

---------------------------------------------------------

Inköp R1: 90.000:-

Försäkring: 16.000:- hel/hel påställd halva året 16000 totalt.

1 Service: 2400:-

Försäljning: 70.000:- (balans -20000:-)

Total ägandekostnad: 38400:-

Detta är väldigt förenklat men ganska realistiska siffror. Vad man ser är att servicekostnaden inte har så mycket med totalekonomin att göra.

Sålänge försäkringen är billig och värdeminskningen ligger så lågt vinner duccen i detta fall på totalekonomin

Jag ställer mig frågande till servicekostnaden.

Ventiljustering, kamremsbyte och synkning av throttlarna kostade mig under 3500:- i Stockholm. Jag fick också den eftertraktade stämpeln i boken.

Oljefilter, luftfilter, stift och oljebyte gör man själv på 3-4 timmar om man inte är helt obegåvad med tekniska saker. Materialkostnad för dessa ca. 1000-1500:- beroende på vald olja och tändstift.

8000:- har jag inte hört om annat är på en "stor" 2-års Service inkl ventiljustering, kamremsbyte, sync och CO-kontroll, kylvätskebyte, gaffeloljebyte, bromsvätskebyte, osv osv osv. inkl allt material och model "lämna o hämta"

Last edited:
Zee skrev:
Du verkar smart. Om man vill ha stämpel i serviceboken då? Dessutom kostar det inte särskilt mycket att byta tändstift eller olja. Det som kostar (i tid framförallt) är ventiljusteringen. Du kan ringa vilken Ducceverkstad som helst o kolla.

Fast du kanske inte har tummen mitt i näven och ventiljusterar själv? Många kan göra det själv, men då ska man ha egen verkstad, tid, och kunna desmo-ventiljustera. Det är inte helt trivialt, vettu. Dessutom ska hojen va så pass gammal att du inte ska behöva service från aukt. versktad för att garantier ska gälla. Dessutom gillar kanske inte köparen av din hoj att du hemmafixat desmo-ventiljusteringen.

Vad snackar du om? :7peta

Så du menar att du slantar upp säg 5000 papp för att få en stämpel i serviceboken.......ok :tummenupp .

Och en stor service innefattar fan så mycket mer än ventiljustering ( av villket det mesta är relativt "enkelt" att göra själv ) så försök inte få det att låta som om enbart det kostar 6000-8000 spänn.

Visst, antagligen hade (kommer)jag betala 2000-2500 för en ventiljustering, och desutom fått stämpeln i serviceboken, men aldrig i livet att jag betalar upp till 8000 ( som alla icke Ducce ägare påstår ) för en service som innefattar bla att fylla på luft i däcken.

elliott3 skrev:
Men är inte servicen sådär dyr för att de måste riva hela hojen och justera ventiler o remmar o grejer? Låter inte som att man måste ha tummen mitt i handen för att misslyckas med sånt... Jag skulle inte köpa en Ducce som du har "servat" själv iaf...

Precis sån här jag snackar om. Har du någonsin skruvat av kammremskåpan och TITTAT. Är en simpel rem ( väldigt likt en bil ) som du utan bekymmer kan byta själv med hjälp av en verkstad handbok. Kan lova dig att den inte går sönder bara för att man tittar :tummenupp

Last edited:
MagnusK skrev:
Inköp R1: 90.000:-

Försäkring: 16.000:- hel/hel påställd halva året 16000 totalt.

1 Service: 2400:-

Försäljning: 70.000:- (balans -20000:-)

Total ägandekostnad: 38400:-

Inte en chans att en japanare som låg på 90 förra året går för 70 nu. Det låg min på ungefär, och den har inte sjunkit mycket på ett år ca 5000 med... Min kostar ca 12000 helförsäkrad för övrigt... blir lite andra siffror heltplötsligt...

newstead skrev:
Är du ute efter beröm för att du är så händig eller?

Avundsjuk? Ursäkta så jä**a mycket för att jag inte hör till skaran som slantar up bokstavligt talat 1000-tals kronor till höger o vänster för att man är orkeslös, ointresserad, tror att allt är så svårt, litar blint på verkstäder.

Villken grupp tillhör du?

Kommer du med korkade frågor så svarar jag lika korkat.

Priserna på bland annat biscayas hemsida utgår ju ifrån att allt som kunna behövas bytas kommer att bytas.

Exempelvis: 2000milaservice... Vi säger 5000:- för min.
Nu har jag ju tvättbart sportluftfilter i min så det behöver ju inte bytas utan bara tvättas.
Kostar 900:-. Dessutom kanske jag inte vill byta oljan i framgaffeln då det är totalt meningslöst när man endå bara kör gata, kostar 500.

Då är vi nere i 3600:- för samma service som enligt hemsidan kostar 5000:-

HumAnyt skrev:
Inte en chans att en japanare som låg på 90 förra året går för 70 nu. Det låg min på ungefär, och den har inte sjunkit mycket på ett år ca 5000 med... Min kostar ca 12000 helförsäkrad för övrigt... blir lite andra siffror heltplötsligt...
Trådens försäkringspriser kanske inte är uppgjorda utifrån en gubbe i landsorten :7peta :hihi

Nä då, men jag vet en kompis med en ZX-10 som han får pröjsa 30 000 hel/hel

lorkan skrev:
På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?

Värdeminskning är dyrt. Jättedyrt.

Maax skrev:
Avundsjuk? Ursäkta så jä**a mycket för att jag inte hör till skaran som slantar up bokstavligt talat 1000-tals kronor till höger o vänster för att man är orkeslös, ointresserad, tror att allt är så svårt, litar blint på verkstäder.

Villken grupp tillhör du?

Kommer du med korkade frågor så svarar jag lika korkat.
Nä, inte särskilt avundsjuk faktiskt. Jag gör det mesta på min hoj själv men för den skull kommer jag inte med kommentarer som "tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder"

Det är inte alltid orsaken till att man lämnar in hojen på service är orkeslöshet, ointresse eller att man litar blint på verkstäder heller.

:pannkyss

HumAnyt skrev:

Otippat att ngn med en japs hävdar att den inte sjunker 20k på ett år :lol

newstead skrev:
Nä, inte särskilt avundsjuk faktiskt. Jag gör det mesta på min hoj själv men för den skull kommer jag inte med kommentarer som "tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder"

Det är inte alltid orsaken till att man lämnar in hojen på service är orkeslöshet, ointresse eller att man litar blint på verkstäder heller.

:pannkyss

Sant...men väldigt ofta. Och det låter ju lite konstigt att folk betalar dyra pengar enbart för att få en stämpel.

Förstår att det är det som gäller om du äger en splitter ny hoj, och värdeminskningen är illa nog utan dokumenterat underhåll, visst.........men handen på hjärtat, hur många har det "problemet" jämfört med dom som äger en 5-10 år gammal hoj?

Komentaren "tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder" kanske låter hårt men gör den ju inte mindre sann för det. Och inte någonstans i den kommentaren står det att "jag är bäst, beröm mig" :pannkyss

Last edited:
yonsson skrev:
Och kostar en miljard i månaden att försäkra?

140k i inköp och 140hk på veven. Hur skulle det kunna kosta en miljard att försäkra?? Lika "dyrt" som en 1000cc japs i inköp, dock klenare (billigare försäkring).

Såklart att en nästan sprillans hoj är dyrare än en tio år gammal. Man kan inte heller gå och tro att en 916 -95(eller vad du nu har) är lika bra eller har samma prestanda som en sporthoj från -04.
Det handlar väl bara som prioriteringar.

flugan skrev:
140k i inköp och 140hk på veven. Hur skulle det kunna kosta en miljard att försäkra?? Lika "dyrt" som en 1000cc japs i inköp, dock klenare (billigare försäkring).
Hur billigt är billigare? Billigare kanske inte är billigt nog. Jag är inte villig att pröjsa 2000/mån och jag vill inte ha halvförsäkring. Då är ju ducce ett bra alternativ. Speciellt årsmodell 98 och tidigare som går på 40reg-kw.

newstead skrev:
Ungefär lika otippat som att en Ducce-åkare skulle hävda att det är dyrt att åka italienskt...

Ska vi räkna lite?
Du har en ZX-10 som ska servas var 600de mil säger vi.
Jag har en ducce som ska servas var 1000de mil.

Din service kostar i snitt 3000:-/ 600mil.
Min kostar i snitt 5000:- / 1000mil.

På 6000mil har du alltså betalat 30 000 i servicekostnader (3000*10) och jag har betalat 30 000 på mina 6000 mil (5000*6).

Nu har jag ändå gjort din service billig och min dyr.

Last edited:
Maax skrev:
Sant...men väldigt ofta. Och det låter ju lite konstigt att folk betalar dyra pengar enbart för att få en stämpel.

Förstår att det är det som gäller om du äger en splitter ny hoj, och värdeminskningen är illa nog utan dokumenterat underhåll, visst.........men handen på hjärtat, hur många har det "problemet" jämfört med dom som äger en 5-10 år gammal hoj?

Komentaren "tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder" kanske låter hårt men gör den ju inte mindre sann för det. Och inte någonstans i den kommentaren står det att "jag är bäst, beröm mig" :pannkyss
Det är säkert en hel del som betalar bara för att man får en stämpel i boken. Eller så kanske man gör det för att man inte hinner med själv. Eller inte har nånstans att hålla på. Eller.... anledningarna kan vara många och det är väl upp till var och en hur man vill göra. Att det är servat är ändå ingen garanti för att det är bra skick på hojen.

Jag läste mellan raderna! :jäs

yonsson skrev:
Ska vi räkna lite?
...
Din service kostar i snitt 3000:-/ 600mil.
...
Nu har jag ändå gjort din service billig och min dyr.
Nej, jag har en GSX-R 750 men den ska servas var 600:de mil iaf. Den enda gången jag servat på verkstad kostade servicen 1800:- så hur billig du gjort min service kanske kan diskuteras.

Mitt inlägg var inte nån anspelning på att det skulle vara dyrare att åka det ena eller det andra utan jag menade bara att "folk" i allmänhet har den inställningen att "mitt barn gör minsann inga fel" (läs: min hoj är bäst i världen). Egentligen tycker jag Ducati är coola hojar, i synnerhet 916/996, och jag skulle gärna ha en själv.

Förresten så kostar min försäkring 7000:- hel/hel :hej

Edit: Det är dyrt som fan att åka sporthoj, oavsett om det är en japs eller en italienare.

yonsson skrev:
Ska vi räkna lite?

Men är det där en bra jämförelse? En bugetmodell som inte ens med vilja kan kallas sporthoj med en värstinghoj? Äpplen och päron säger jag.
Såklart din är billigare, du lär ju ha halva däckkostnaderna, drar väl förmodligen mindre soppa och kostar väl hälften nya.

yonsson skrev:
:-

Trådens försäkringspriser kanske inte är uppgjorda utifrån en gubbe i landsorten :7peta :hihi

Nä då, men jag vet en kompis med en ZX-10 som han får pröjsa 30 000 hel/hel

Va i helvete! sen när blev precis fyllda 22 gubbe! (självklart så står den på mej) bor dock i en liten komun på landsbygden :) Har aldrig känt mej gammal, men tydligen är jag det...

Victor skrev:
Men är det där en bra jämförelse? En bugetmodell som inte ens med vilja kan kallas sporthoj med en värstinghoj? Äpplen och päron säger jag.
Såklart din är billigare, du lär ju ha halva däckkostnaderna, drar väl förmodligen mindre soppa och kostar väl hälften nya.
Jag syftade inte på precis min ducce. Byt ut den mot en 916 så blir det ju ändå ungefär som ovan. Jag menade bara att man inta kan jämföra servicekostnader rätt av om de har olika intervaller. Klart att en 1000mila blir dyrare än en 600mila.

HumAnyt skrev:
Va i helvete! sen när blev precis fyllda 22 gubbe! (självklart så står den på mej) bor dock i en liten komun på landsbygden :) Har aldrig känt mej gammal, men tydligen är jag det...
:D Det var mest ett skämt. No offence.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...