Byta från Ducati till Japanare

yonsson skrev:
Hur billigt är billigare?

Trådstartaren funderar på att byta från äldre Ducce till nyare Japanes, ngn föreslår Mille, du kontrar med att den är svindyr (kostar miljarder) att försäkra.

Utifrån vad trådstartaren funderar på att byta till, så är föreslaget "Mille" ett billigare alternativ som föreslås.

Att jämföra en gammal Ducce som 916 med nyare R1 är lite korkat när det gäller försäkringar och sedan säga att Ducce är billigt. 916 är billigt av flera anledningar bland annat åldern och ett "fel" i regbeviset på många av dom.

En ny 999 (jo, det är ju en ducce det med) skulle kosta mig ungefär samma som en ZX10 sist jag kollade.

Med risk för att komma in som ännu en fånig flaggviftare:
Daytona 675an kan vara värd o kolla in. Visserligen supersporthoj och inte 1000cc..
Men 3-pipen på 675cc gör att den mest liknar en 750cc rad4 till karaktären i större delen av registret.

Försäkringsmässigt så får du den i storstad på märkesförsäkring för 12k hel/hel.
Med folksams SMC försäkring fick jag (25 år, zon1) offert på 8k hel/hel efter godkänd utbildning (SMC Broms och Kurvkurs).
Dessutom är servicen väldigt billig. Vet inte exakt hur priserna är för 675an för den är såpass ny, men på min speed triple kostar liten service (1000 mil) mellan 1200 och 1500:-, stor service (2000 mil) det dubbla.

Annars säger jag som så många andra: provkör o se vad du gillar, själv skulle jag nog skaffa en Mille av ovan nämda tusenkubikare.

Last edited:
Trådskaparen har idag en "felreggad" 916 med låg försäkring som han funderar på att byta pga. bland annat servicekostnaderna.

Det Ducatisterna i tråden hävdar är att den totala kostnaden för ägandet av just denna hoj är lägre än om trådskaparen köper en Ny/nyare sporthoj, oavsett om det är Ducati, Aprilia, Yamah eller annat märke (undataget vissa märkesförsäkringar).

Man kommer att drabbas av högre kostnader för service oavsett märke om man inte har kunskap om grundläggande service själv. En Ducati 916 har serviceintervall på var 1000:e mil för ventiljustering och 2år eller 2000 mil för kamremmar inkl ventiljustering och tändstift. Övrigt detta så är det rekommenderat med oljebyte var 500:e mil liksom oljefilter.

Priser varierar men ligger på runt 2000 - 2500:- för ventiljustering och ytterligare ~1000 - 1500:- för kamremsbyte i samband med ventiljustering.

Försäkringen varierar, men..
Man, 30 år, Zon 1 (Stockholm), Garage = 3600 kr hel/hel för mig.
Min är reggad på samma KW som en tidig 916.

Felreggad är alla SBK fram till och inkluderar 1998 års modell. 99 och framåt har ursprungseffekt. För 916 import, se klass 6 försäkringar.

Last edited:
amullo skrev:
Man kommer att drabbas av högre kostnader för service oavsett märke om man inte har kunskap om grundläggande service själv. En Ducati 916 har serviceintervall på var 1000:e mil för ventiljustering och 2år eller 2000 mil för kamremmar inkl ventiljustering och tändstift. Övrigt detta så är det rekommenderat med oljebyte var 500:e mil liksom oljefilter.

Priser varierar men ligger på runt 2000 - 2500:- för ventiljustering och ytterligare ~1000 - 1500:- för kamremsbyte i samband med ventiljustering.
Anders, du glömde kostnaden för alla vippor med cromesläpp som måste bytas :tungan

amullo skrev:
Prova några hojar framåt sommaren och jämför.

Skall du sälja 916:en så PMá mig. Jag har en polare i Stenungsund som är på jakt efter en 916 BiP.

Det finns väl ingen i vår komun (stenungsund) som vill ha en 2cyl hoj :lol
det är ju bara rad 4á som gäller :hoppskrat

amullo skrev:
Trådskaparen har idag en "felreggad" 916 med låg försäkring som han funderar på att byta pga. bland annat servicekostnaderna...
Hur jag än läser trådskaparens inlägg så kan jag inte se nånstans att det är pga. servicekostnaderna som han funderar på att byta. :mattias

Maax skrev:
Precis sån här jag snackar om. Har du någonsin skruvat av kammremskåpan och TITTAT. Är en simpel rem ( väldigt likt en bil ) som du utan bekymmer kan byta själv med hjälp av en verkstad handbok. Kan lova dig att den inte går sönder bara för att man tittar :tummenupp

Nej iofs. Men det är dyra grejer vi snackar om. Skulle jag köpa en Ducati skulle jag vilja ha en servicebok ifylld och klar. Även om du vet vad du gör så kanske inte alla gör det. Skulle inte våga chansa. Men det är ju jag det... :va

Roger_SWE skrev:
Anders, du glömde kostnaden för alla vippor med cromesläpp som måste bytas :tungan

Just ja.. :D

Jag har ju bytt så många på min.. 4400 mil och inte en vippa bytt.

Faktiskt bara en sak som gått sönder på hojen (som jag inte förorsakat själv då´rå) och det var baknavet.. pga. felaktigt monterade ryckdämpare. Nytt nav OCH drivpaket gick på 4500:- :)

newstead skrev:
Hur jag än läser trådskaparens inlägg så kan jag inte se nånstans att det är pga. servicekostnaderna som han funderar på att byta.
Du har rätt. My bad.
Jag tänkte totalkostnad men skrev servicekostnad.

SUKKI skrev:
Det finns väl ingen i vår komun (stenungsund) som vill ha en 2cyl hoj :lol
det är ju bara rad 4á som gäller :hoppskrat
Jo, Han åkte en Blå -01 R1 tidigare, men har nu kommit på bättre tankar :D

HumAnyt skrev:
Inte en chans att en japanare som låg på 90 förra året går för 70 nu. Det låg min på ungefär, och den har inte sjunkit mycket på ett år ca 5000 med... Min kostar ca 12000 helförsäkrad för övrigt... blir lite andra siffror heltplötsligt...

Jag pratar om 2 år :fakta

knivig val du har. ekonomidkt blir det ju dyrare för dig min vän.
men man ska ha roligt också.. och omväxling förnöjer. BYT HOJ.
se ya in the shop.
//Sajmon

byt

Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!
byt mot R1 bra försäkringskostnaderna-885K :7peta

yonsson skrev:
Nu har jag ändå gjort din service billig och min dyr.
Har för mig att jag betalade runt 1600:- för min 600-mila service och jag har svårt att tro att Kawasaki skulle vara dubbelt så dyr att serva.

blir urless på att det inte går att föra en någorlunda objektiv diskussion mellan (någorlunda) vuxna människor.
så fort temat snuddar vid ducce/versus japanska hojar så slinter det helt, då gäller det att komma med hårresande påståenden, avsiktligen feltyda inlägg, rena hörsägen, osvosv
vi har ju ett gemensamt intresse i form av sporthojar, men det märks inte i argumenteringen.
förmodligen är ni uttråkade pga den eländiga vintern. hoppas det klarnar lite med några mil under bältet.

novecento skrev:
blir urless på att det inte går att föra en någorlunda objektiv diskussion mellan (någorlunda) vuxna människor.
så fort temat snuddar vid ducce/versus japanska hojar så slinter det helt, då gäller det att komma med hårresande påståenden, avsiktligen feltyda inlägg, rena hörsägen, osvosv
vi har ju ett gemensamt intresse i form av sporthojar, men det märks inte i argumenteringen.
förmodligen är ni uttråkade pga den eländiga vintern. hoppas det klarnar lite med några mil under bältet.

Vad menar du? Tråden är fylld av sakliga, välgrundade argument som i högsta grad relaterar till trådstartarens frågeställning.

amullo skrev:

Vart har du fått dessa prisuppgifter ifrån? Det verkar vääääldigt billigt, speciellt för en fyrventilsduc. När jag skulle serva min desmodue fanns det inte en verkstad i hela södra och västra Sverige som gjorde det för under 4000kr, ventiljust och kamremsbyte ENDAST. På en 2-ventilare alltså! Och då räknar jag in Ducati Malmö, Halmstad Gustav, Biscaya, m.fl. Priset på motsvarande service på en 4-ventilare borde ligga på fel sida av 6000-krs-sträcket.

Pratar vi om svartjobb eller? :va

Köp Aprilia, väldigt mycket hoj för pengarna.

Och dessutom ingen dussinhoj...

Underhållande tråd :D Som jag ser det så är det kul att testa olika hojar, idag åker jag Ducce å är supernöjd, men å andra sidan så har jag även varit nöjd med både tidigare Mille samt japs!
Så va är mina 5 cent då, Testa, livet är för kort för att stänga in sej i ett block, oavsett va det är :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph