Byta från Ducati till Japanare

Tomas

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vårgårda
Hoj
gsxr1000 -03
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!
 
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!

Tja du får mer prestanda för pengarna men oftare dyrare att äga. Din 916 har ju knappt någon värdeminskning heller.
 
Gör som jag...kör fortsatt italienskt men byt till Aprilia :tummenupp
 
Du är slut som människa. Jag har redan ringt o golat ner dig hos Ducceklubben.
 
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r...
Har du testat någon av de hojar du funderar på att byta till?
 
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!

byt för tusan.......och låt mig köpa duccen!

slut i skallen?? är väl helt ok om man vill prova något annat. just 916 tycker jag är en höjdare, redan idag en klassiker.
om det fortfarande är betalbart så får du väl ta smällen med prämien. kan det vara värt om du får det du saknar hos duccen.
du märker nog ganska snabbt om beslutet var riktigt eller ej.

mao: KÖR PÅ!!!
 
Kan nog vara så att man alltid vill ha det man inte har. Har inte provat nån av 1000 kubikarna bara 600:orna och dom tyckte jag var enomt smidiga, duccen känns lite trög. Men det är väl lika bra att köpa 1000 kubikare om man ska köpa, är väl ingen större skillnad på de i försäkring. Men att provköra alla är väl den ända lösningen för att få ett bättre hum om vad man vill ha kanske.... Så man får väl vänta tills det vita på marken är borta ( kan ta ett tag :rolleyes: )
 
Prova några hojar framåt sommaren och jämför.

Skall du sälja 916:en så PMá mig. Jag har en polare i Stenungsund som är på jakt efter en 916 BiP.
 
MagnusK skrev:
Tja du får mer prestanda för pengarna men oftare dyrare att äga. Din 916 har ju knappt någon värdeminskning heller.


På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?
 
lorkan skrev:
På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?

Ja, inte kan han mena service då stora servicen på en fyrventilsducce (quattrodesmo) går någonstans på mellan 6000-8000kr. Detta vart 2000:e mil eller efter 2 år.

Så, hur menar MagnusK då? :va
 
lorkan skrev:
På vilket mer sätt än kanske försäkringskostnader är en japansk hoj ex R1, Gixxer 1000, 1000 RR och ZX10R dyrare att äga än en 916 ?

Det undrar jag också!? :va
Det är rätt dyrt att vara trångsynt. :huvet
 
6000-8000 spänn för 2000-mila servicen?....Det är väl om du har tummen mitt i handen och inte kan byte tändstift själv ens, eller?

Hur som helst kan det ju inte skillja så fasligt mycket från service kostnaden på tex en R1. Och med tanke på rad fyrornas försäkrings premie tjänar man väl in 6000-8000 spänn.....varje månad typ :lol.

P.S. Har aldrig i hela mitt hojliv lämnat in en hoj på service...kommer aldrig att göra det heller, tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder :arsele :D
 
Tomas skrev:
Har funderingar på att byta från en Ducati 916 till en nyare japanare, typ R1, CBR1000rr, zx10r. På grund av de bra försäkringskostnaderna tar det emot att byta till en japanare som har mycket högre försäkringskostnader.

Alla jag pratat med tycker jag är slut i huvudet om jag byter till japanare istället för att ha kvar duccen. Vad hade ni gjort? Alltid bra med andras idéer!
l]
:va
Prova först ! Ordentligt ! Annars kanske du står där och ångar dig ...
 
Maax skrev:
6000-8000 spänn för 2000-mila servicen?....Det är väl om du har tummen mitt i handen och inte kan byte tändstift själv ens, eller?

Hur som helst kan det ju inte skillja så fasligt mycket från service kostnaden på tex en R1. Och med tanke på rad fyrornas försäkrings premie tjänar man väl in 6000-8000 spänn.....varje månad typ :lol.

P.S. Har aldrig i hela mitt hojliv lämnat in en hoj på service...kommer aldrig att göra det heller, tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder :arsele :D


Du verkar smart. Om man vill ha stämpel i serviceboken då? Dessutom kostar det inte särskilt mycket att byta tändstift eller olja. Det som kostar (i tid framförallt) är ventiljusteringen. Du kan ringa vilken Ducceverkstad som helst o kolla.

Fast du kanske inte har tummen mitt i näven och ventiljusterar själv? Många kan göra det själv, men då ska man ha egen verkstad, tid, och kunna desmo-ventiljustera. Det är inte helt trivialt, vettu. Dessutom ska hojen va så pass gammal att du inte ska behöva service från aukt. versktad för att garantier ska gälla. Dessutom gillar kanske inte köparen av din hoj att du hemmafixat desmo-ventiljusteringen.

Vad snackar du om? :7peta
 
Maax skrev:
6000-8000 spänn för 2000-mila servicen?....Det är väl om du har tummen mitt i handen och inte kan byte tändstift själv ens, eller?

Hur som helst kan det ju inte skillja så fasligt mycket från service kostnaden på tex en R1. Och med tanke på rad fyrornas försäkrings premie tjänar man väl in 6000-8000 spänn.....varje månad typ :lol.

P.S. Har aldrig i hela mitt hojliv lämnat in en hoj på service...kommer aldrig att göra det heller, tar man sig inte tid att lära sig dom mest enkla greppen så förtjänar man att bli rånad av verkstäder :arsele :D
Är du ute efter beröm för att du är så händig eller?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top