Byta foder??

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Kan man byta foder på en 2-taktare??
på en 4-taktare är det ju inga prob,inga kanaler.....
tacksam för svar
 
är det cylinder foder du pratar om så ja, det går utmärkt. Om någon kunnig med rätt grejjor gör det
 
Vsundelin skrev:
är det cylinder foder du pratar om så ja, det går utmärkt. Om någon kunnig med rätt grejjor gör det


Japp cylinder foder jag snackar om..


Antar att det är en dyr historia??
det är stålfoder...
 
okej, stålfoder vet jag inte riktigt...men det ska nog gå det också. annars går det ju att hona cylindern o byta till större kolv......hmmm, fodret till en 125cc kostade runt 3-5000 och byta, nicasil..
 
Vsundelin skrev:
okej, stålfoder vet jag inte riktigt...men det ska nog gå det också. annars går det ju att hona cylindern o byta till större kolv......hmmm, fodret till en 125cc kostade runt 3-5000 och byta, nicasil..


Grejen är den att jag tror cylindern är borrad förut.så det finns
inte mkt foder kvar,hur mkt kan man få bort genom honing?
 
okej, då var det en annan femma....jag vet inte riktigt, men reporna som blir i cylindrar brukar oftast se djupare ut än vad de egentligen är....prata med någon verkstad så ger dom dig bättre info ! :tummenupp
 
RockParty skrev:
Grejen är den att jag tror cylindern är borrad förut.så det finns
inte mkt foder kvar,hur mkt kan man få bort genom honing?

Min skar för några år sedan, och det visade sig att det var borrat förut ett par gånger. Yamaha hade inga större kolvar, men det visade sig att Wiseco hade. Förmodligen kan man alltså borra ett eller ett par "steg" mer än vad tillverkaren har kolvar till, men det kan ju vara olika på olika motorer.
 
Lite korrigeringar:
Man honar för att få rätt yta för inkörning av nya ringar och för att avverka de sista enstaka hundradelarna till rätt mått efter en borrning.
Man honar alltså inte för att kunna montera ny och större kolv. För det borrar man.

Och är det en cylinder med stålfoder så kan man byta dom.
Nicasil måste "omnicasilas".
Och några andra material i foder än stål (gjutjärn) och aluminium med nicasil lär knappast förekomma på hojar.
 
Robban_C skrev:
Lite korrigeringar:
Man honar för att få rätt yta för inkörning av nya ringar och för att avverka de sista enstaka hundradelarna till rätt mått efter en borrning.
Man honar alltså inte för att kunna montera ny och större kolv. För det borrar man.

Det jag undrar är om man kan hona bort det värsta
av reporna,och använda samma storlek på kolv??
Eller blir det för stort glapp??
mvh
 
Kanske men det kan jag inte svara på, du måste mäta och se hur det slutar.
Dock är det som så att cylinderrepor oftast ser värre ut än de är så det är inte helt omöjligt att du kan klara dig.

Större kolvglapp (inom rimliga gränser) ger mindre risk att kolven skär. Men blir kolvglappet för stort blir motorn skramlig. Dessutom kan stort kolvglapp resultera i sämre kylning av kolven med varm kolvtopp och spikningar som resultat så håll dig inom gränserna.
 
RockParty skrev:
Det jag undrar är om man kan hona bort det värsta
av reporna,och använda samma storlek på kolv??
Låt nån som vet och kan titta på och mäta upp grejorna. Helst hojverkstad som borrar själva.
/u
 
Robban_C skrev:
Kanske men det kan jag inte svara på, du måste mäta och se hur det slutar.
Dock är det som så att cylinderrepor oftast ser värre ut än de är så det är inte helt omöjligt att du kan klara dig.

Större kolvglapp (inom rimliga gränser) ger mindre risk att kolven skär. Men blir kolvglappet för stort blir motorn skramlig. Dessutom kan stort kolvglapp resultera i sämre kylning av kolven med varm kolvtopp och spikningar som resultat så håll dig inom gränserna.


ok låt oss säga att kolvens diameter är 60mm,hur stort får
cylinder loppet vara då(inom rimliga gränser)?
kanske inte lätt att svara på,men kan du så får du gärna göra det..
 
Jag kanske skulle kunna svara om jag fick slå lite i böcker där hemma men jag rekommenderar att du kollar i verkstadshandboken istället så att du får rätt mått.
Dessutom har jag ju inte koll på vad du har för hoj.

Hittar du inget i verkstadshandboken så skickar du pm till mig eller Anders så löser det sig.
 
Kolv/cyl-spelet brukar ligga mellan 3 o 6 hundradelar från början. Beror på borrning och material i kolv och cyl.
Men man måste mäta på rätt ställen. Spec kolven är varken rund eller rak.
Så jag upprepar, gå till nån som kan mäta upp grejorna åt dig. Om du inte kan själv och har tillräckligt noggranna mätgrejor. Skjutmått duger inte....
/u
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top