Byta enbart kedjan, inte drev?

MrsJabler

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
ingen för tillfället
Kedjan på min hoj (Ducce SS750 -93) är trött och behöver pensioneras.
Verkstadsmeken som jag pratade med sa dock att drevet är mycket fint och att det är slöseri att byta delar som är hela.

Min nedärvda åsikt är att man ALLTID byter båda, men om det han säger stämmer (vilket det iofs kan göra för jag snällkör hojen) så känns det onödigt att behöva övertala någon att jag ska ge dem mina pengar.
Det brukar vanligtvis vara tvärtom...

Åsikt, någon?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ser dreven bra ut och inga tecken på slitage och lugn snäll körning behöver du inte byta allt. Ja du kan korta ner livslängden på kedjan men ingen störra fara. Har du bara lite koll på kedjan och smörjer den så ska det hålla länge.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om nu kedjan är trött vore det väldigt konstigt om inte dreven också slitits, skulle bytt allt om det var jag.
Har du möjlighet så prova att lägg en ny kedja runt bef. bakdrev och kolla hur den sitter på kuggarna.

Varför inte beställa ett drev/kedje-paket från utlandet och få någon att hjälpa dig byta själv, borde bli billigast?
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Jag förstår inte varför så många säger att man ska byta drev och kedja samtidigt, kan någon förklara varför? Ser dreven bra ut finns det ingen anledning att byta dem. Det är ju en seriös mekaniker du har pratat med som inte vill lura av dig pengar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min erfarenhet av två kedjebyten, Suzukin och Triumphen är att
På båda har framdrevet hajtänder. (Syns direkt och extra bra efter kedjan är avplockad)
På båda hojarna syns ingenting på bakdrevet.
På sukkan bytte jag båda dreven.
Jag tänker inte byta bakdrevet på trajan. Behåller bakdrevet. Verkar helt knäpp byta bakdrevet. För mig.
Om ingen kommer med bra motivering.

Nästa gång köp av framdrev och kedja till trajan.
Och då om 2000 till 3000 mil dags för det "nya" bakdrevet i drivpaketet.
Drivpaketet som jag har i garaget just nu.
Och kanske kommer på plats i helgen.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag förstår tänket, att byta drev medans man ändå byter kedjan, men det är inte så jobbigt att byta drevet om XXX mil när det är slut, så satsa på enbart kedjan och byt drev i efterhand när du behöver:)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Brukar byta framdrev mellan 750-1250 endast - sen hela drivpakcettet vid 3000

Nu kan prisbilden(import) vara sån att man kan byta hela skiten istället - gör det då slitna drev tuggar kedjor
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag förstår inte varför så många säger att man ska byta drev och kedja samtidigt, kan någon förklara varför? Ser dreven bra ut finns det ingen anledning att byta dem. Det är ju en seriös mekaniker du har pratat med som inte vill lura av dig pengar.

Kedja och drev bör ha samma delning annars "rullar" det sämre och båda slits betydligt snabbare. En kedja som slits ut får större delning (det ser man när man drar ut den från bakdrevet för att kolla om den är sliten) och kan få länkar som kärvar. Detta gör att kedjan inte ligger i "botten" på dreven vilket gör att drevens tänder utsätts för en belastning som inte är gynsam. Eftersom att motordrevet har färre tänder än bakdrevet tar dess tänder mer stryk.

Resultatet är att båda dreven nöts in till kedjans större delning och att tänderna böjs och blir tunnare, speciellt motordrevet.

Om man sätter dit en ny kedja så passar den inte riktigt till dom gamla drevens tänder och dalar och det "rullar" sämre och slits mer.

Delningsfel kan inte ses med ögat så att det ser bra ut behöver inte betyda att det är bra.

För att få en väl fungerande kedjetransmission gör man i följande prioritets ordning

1. Byter drivpaket (båda dreven och kedjan) = bäst men dyrast.
2. Byter kedja och motordrev och kollar att det löper ok = lite billigare
3. Byter bara kedjan och struntar i att kolla hur det löper eftersom man inte vill veta det = ännu billigare
4. Köper bärs för pengarna och kör till det rasar, det kan gå i många mil = billigast ?


Jag skulle välja 1 eller 4
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En drev som är fint ÄR ju fint, finns inga hemligheter däri. Byter man ett drev som ser fint ut är man en dumming.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ser dreven fina ut finns ingen anledning att byta. Verkar som du faktiskt hittat en vettig mekaniker? Är det RN du varit hos? : )
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top