Byta drivpaket på Yamaha FZ6n S2?

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Tja

Har två frågor som jag hoppas att nån händig rackare kan svara på:

- Jag har fått ett vinande ljud i hastigheter över 70. Ju snabbare jag kör ju högre ljud. Antar att det kan röra sig om drivpaketet. (Hojjen har gått 1700 mil)

- Hur svårt är det att byta detta själv? Har inte tummen mitt i handen, men har heller aldrig meckat i en hoj.

Tacksam för svar.

där jag köper drivpaker kan man låna nitverktyg för kedjan.

Du köper nya drev och kedja
plockar av kåpan för framdrevet, ev måste växelpinnen demonteras för detta.
tar fram en vinkelkap/slip eller stoor butsax och kapar kedjan
plockar av bakhjulet och byter bakdrevet
samma sak med framdrevet (framhjulet kan dock sitta kvar :tungan)

sätter dit nya kedjan, kolla längden först så att den är korrekt, kapa vid behov
Nitar kedjan
justerar kedjespänning
monterar tillbaka drevkåpa och växelpinne

ut å åk.

där du köper drivpaket kan du säkert köpa en haynesbok med....

där jag köper drivpaker kan man låna nitverktyg för kedjan.

Du köper nya drev och kedja
plockar av kåpan för framdrevet, ev måste växelpinnen demonteras för detta.
tar fram en vinkelkap/slip eller stoor butsax och kapar kedjan
plockar av bakhjulet och byter bakdrevet
samma sak med framdrevet (framhjulet kan dock sitta kvar :tungan)

sätter dit nya kedjan, kolla längden först så att den är korrekt, kapa vid behov
Nitar kedjan
justerar kedjespänning
monterar tillbaka drevkåpa och växelpinne

ut å åk.

där du köper drivpaket kan du säkert köpa en haynesbok med....
Jag skulle ha gjort precis tvärs om! Det är mycket lättare att få loss muttern vid framdrevet om kedjan är kvar! Då sätter man bara en brädbit i bakhjulet som låser det mot svingen, sen kan man dra loss drevet utan att misshandla lådan. Sen kapar man kedja, tar bort bakhjul mm.

Är det slut är den stora frågan.

Vinande är enligt mig inte ett klart tecken på detta.

Originaldrevet fram på en Yamaha (kanske fler) har en gummibuffert som han bli sliten, torr, hård och ger ett vinande ljud som man inte är van vid när den slits.

Jag är överdrivet drivpacketsnojig men skulle inte byta bara för ett vinande.

Be någon som vet när det är dag att byta att kolla.

Min Fazer1000 höll ledigt 2500 mil, jag tror säkert de går över 3000 om man är petig.
Mao borde inte ett originalpaket vara slut redan. Dra kedjan rakt bakåt längst bak och kolla hur mycket den lättar från bakdrevet.

Åtdragningmomenten hittade jag på nätet.

Om man söker på youtube på change chain and sprocket får man en mängd träffar. Kan vara nice att ha tittat först när någon annan gör det :)

Tack som fan för alla tips! Ska nog ta och svänga förbi nån som har koll innan jag bestämmer mig för att byta. Gled in på Yamaha center här i Luleå och dom skulle ha 2 papp för prylarna och 3-4 timmars jobb så det är inte helt gratis.

Kolla i Luleå-tråden, Du har säkert någon som kan kasta ett getöga på drivpaketet. Janandreas och någon annan skulle visst ut och köra idag. Har Du bara smort kedjan borde den inte vara slut efter 1700 mil.

Generellt sett brukar man lyfta på en länk på bakdrevet, kan Du lyfta den från kuggen så att Du har fri sikt mellan länk och drev är det dags att byta.

Lycka till:)

Har du nyss justerat kedjan? Spännt för hårt? 1700 mil låter väldigt lite för drivpaket om det är smort och rengjort mellan varven. Kan vara annat ljud som låter, men tror nog du har lokaliserat mot kedjan.

Står själv i begrepp att byta drivpaket (hojen halvt nerplockad i det underbara vädret :gråta ) då det var sopslut, krasst uttryckt. Symptomen har varit ökande ljud (dovt vinande/"dånande") men framförallt successivt ökande vibrationer vid gaspådrag (alltså värre än vanligt, enstånka som det är) i främst fotpinnar och sadel. Har du några såna symptom?

Har du nyss justerat kedjan? Spännt för hårt? 1700 mil låter väldigt lite för drivpaket om det är smort och rengjort mellan varven. Kan vara annat ljud som låter, men tror nog du har lokaliserat mot kedjan.

Nope jag har inte justerat kedjan nyligen, men jag ska ta och rengöra kedjan och smörja upp den för att se om det kan få oljudet att minska. Svårt som fan att höra exakt vart det kommer ifrån eftersom att jag bara hör det vid +70 km/h. Det låter dock som att det kommer från framdrev typ...

Står själv i begrepp att byta drivpaket (hojen halvt nerplockad i det underbara vädret :gråta ) då det var sopslut, krasst uttryckt. Symptomen har varit ökande ljud (dovt vinande/"dånande") men framförallt successivt ökande vibrationer vid gaspådrag (alltså värre än vanligt, enstånka som det är) i främst fotpinnar och sadel. Har du några såna symptom?

Tja. Nope, inga vibrationer öht, bara missljudet. Jag är bara nojjig att något ska skära ihop så att det blir tvärstopp på cykeln.

Verkar inte vara så att kedjan/dreven är slut efter en närmare inspektion. Testade att rengöra med fotogen och sprayade på biltemas kedjespray efteråt. Tror faktiskt att det blev tystare.

Kapar tråden lite med ett liknande problem. Bytte drivpaket för ett tag sen då det gamla var slut. Efter det har det uppstått ett vinande ljud vid nästan samma farter som för TS (fanns inte innan). Låter nästan som att hojen är kompressormatad. Sitter ingen form av gummi på något av dreven, inte heller på de förra. Spelar ingen roll hur spänd kedjan är, har provat slack på 15mm och 30mm (enligt boken ska det vara 15-25mm).
Vet inte om det är något att oroa sig över, men man blir lite paranoid.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti