Byta Drivpaket på sporthoj... Hur?

LÄMNA IN DEN PÅ VERKSTAD SÅ SLIPPER DU ALLT VAD VINDRUVOR I ANALEN HETER MM SNACKA MED NGN MEK KAN SÄKERT GÖRA DET "SVART" ooops FÅR INTE ANLITA SVARTHJÄLP I SVERIGE ÄNNU
LYCKA TILL
 
BigKay skrev:
Tjaba! Först till kvarn... :) Strypa? NÄÄe. Jag skall snarare trimma... Helsystem & filter iaf.

Ja, tyvärr tillämpas väl fortfarande den principen alltför ofta ;-)

Jaha, men jag syftar mer på pappret än i verklig mening... Får väl ringa det där enkla nummret igen dådå...
 
Det är lätt, jag kan berätta hur det gick till när jag lossade det främre drevet vid mitt förra byte.

1. Började med ett vanligt spärrskaft och bakbromsen, funkade inte för att hjulet snurrade med.

2.Yxade till en bräda och lade genom bakhjulet och svingen för att få stopp på snurrandet. Orkar inte öppna muttern.

3. Förlänger spärrskaftet regält och drar för kung och fosterland varpå förlängningen till hylsan går rakt av.

4. Ordnar grövre spärrskaft och kraftigare förlängning till hylsan. Tar åter i rejält och drar, inget händer förutom att kedja töjer sig. När kedjan inte kan bli längre så börjar bakdrevet att flexa rejält.

5. Gör som punkt fyra men knackar samtidigt på hylsan med en hammare. Resultat noll

6. Kallar in förstärkning som kommer med mutterdragare, funkar inte.

7. Föröker med värme och kyla och mutterdragare utan resultat.

8. Proffs kommer med dragskaft på över en meter som används till traktorer, skaftet har även någon form av utväxling. Tar bort kedjan och lyckas att låsa drevet med en fet rörtång. Klär in hela motorcykeln i ett täcke för att inte skada den om något brister. Spänner ett spännband runt centralstödet och framhjulet för att inte välta hojen av stödet. En person tar dragskaftet en person håller rörtången och en tredje försöker hålla emot hela cykeln med handbromsen och muskelkraft. Då händer det! Muttern ger äntligen vika. :tummenupp
 
TheDude skrev:
Går det inte att lägga hojen i växel då? :hej Det är ju ett he**ete att försöka rulla igång hojen så det motståndet kanske hjälper? :hej
:arsele Lycka till!
 
Swedie skrev:
kapa av kedjan (med slip eller rätt verktyg).
dra ut kedjan.
lossa bakhjulet.
ta loss drevet genom att skruva bort troligen 6st muttrar.
skaffa rätt storlek hylsa för framdrevets mutter som har en låsbricka du lätt bänder bort.

sätt på nya drevpaket i omvänd ordning.

Hittade den här tråden. Så jag provar att fråga i den. Har lite problem med att byta mitt drivpaket. Får inte bort muttern till framdrevet. Verkar sitta en låsbricka runt gängorna och "inne" i muttern, som är lite infräst. Får inte bort den, suck. Något tips? Har muttern vanlig gäng eller vilket håll ska den skruvas åt?

Bakre drevet med 6 muttrar. Ska dessa limmas med någon typ av "gäng" lim?

Tacksam för hjälp.
 
Abloy skrev:
8. Proffs kommer med dragskaft på över en meter som används till traktorer, skaftet har även någon form av utväxling.

När jag lumpade som stridsvagnsmekaniker hade vi s.k. momentförstärkare i form av en extra hylsa som fyrdubblade momentet på den ingående axeln. Jevlar vad man kunde dra åt med den ihop med ett enmeters spärrskaft! :tummenupp
 
Nordan skrev:
Hittade den här tråden. Så jag provar att fråga i den. Har lite problem med att byta mitt drivpaket. Får inte bort muttern till framdrevet. Verkar sitta en låsbricka runt gängorna och "inne" i muttern, som är lite infräst. Får inte bort den, suck. Något tips? Har muttern vanlig gäng eller vilket håll ska den skruvas åt?

Bakre drevet med 6 muttrar. Ska dessa limmas med någon typ av "gäng" lim?

Tacksam för hjälp.

Värm på muttern först med varmluftpistol.
Lås bakhjulet med fotbromsen.
Dra loss muttern (vanlig gänga) m.h.a. ett långt skaft.
Jag brukar använda låsmuttrar typ nyloc till bakdrevet.
 
K-Micke skrev:
Värm på muttern först med varmluftpistol.
Lås bakhjulet med fotbromsen.
Dra loss muttern (vanlig gänga) m.h.a. ett långt skaft.
Jag brukar använda låsmuttrar typ nyloc till bakdrevet.

Tack för råd. Jag fick slita som ett djur för att få bort framdrevet (även med ett förlängt fälgkors). Men efter värmning med varmluftspistol och lite hjälp från grannen så ordnade det sig.
 
cRoC skrev:
BigKay: Ja, och kedjespelet ska vara 2-3 cm, när du sitter på hojen!

spelet mäter man väl iofs när hojen står upprätt, men är obelastad? så står det i min manual iaf! :)
 
McB skrev:
345590 Kan man få hemorojder av att ta i? Tur att man inte tränar på gym. :skrämd

där jag tränar var det en runt 35-40 som återupptog den tunga träning igen efter ett något års uppehåll, har körde med riktigt tunga vikter, han berättade att han fick hemorojder stora som tennisbollar :gnissla

läkaren hade sagt något om stora kniven

Abloy skrev:
8. Proffs kommer med dragskaft på över en meter som används till traktorer, skaftet har även någon form av utväxling. Tar bort kedjan och lyckas att låsa drevet med en fet rörtång.

inte nog med att man fattar nu att man ska ha skruvlås, man ska megaverktyg också, hur ska man lyckas nita ihop kedjan bra, om man nu lyckas få bort de gamla grejerna :gnissla , något som vet en supertråd om nitning så länka,

någon som vet var man kan köpa DC 520MZO kedjelås i Stockholm
 

Bifogat

  • mzo.jpg
    mzo.jpg
    20.2 KB · Visningar: 33
Last edited:
Skulle ha läst den här tråden INNAN jag köpte drivpaket, lyckligtvis läste jag den innan jag börjat riva eländet, jag började med att demolera en kedjebrytare :3freak
 
Back
Top