Byta drivlina

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Att det blir rätt utfört. Man kan nita för grunt och då finns risken att man tappar sidoplattan och tappar kedjan. Nitar man för hårt kommer den kedjelänken att skära vilket gör att du också kan tappar kedjan.

Jag tittade precis på TV5 (uppe med tuppen och käkade frukost) och programmet
"A1: Highway Patrol, 2018, Storbritannien, Säsong 2, Avsnitt 8" där en "trafikverksbil" stannade till på en motorväg för att plocka upp skräp. Det var en sprillans ny 2 meter lång MC-kedja.
Ja, jo, att det blir rätt utfört känns ju bra, men som Comeback skriver om man pressar, mäter, pressar, mäter så känns det inte som kärnfysik att byta en kedja. Det är ju inte riktigt samma sak men jag har hållt på med cykelmek i typ 30 år och det är lite pyssel att få konlager lagom spända också.

Det som jag tycker känns lite lustigt är att jag inte kan hitta en länk på befintlig kedja som skiljer sig i nitarna från de andra, kan det vara en "hel" kedja som är påsatt?

Fråga två, när jag kikar på hur bakdrevet är bultat så är det jäääkligt tight mot navet (enkelsving på VFR), nu har jag inte testat med befintlig hylssats men finns det extra tunna hylsor?

Ja och så standarfrågan, vilken momentnyckel ger bäst price/performance :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det som jag tycker känns lite lustigt är att jag inte kan hitta en länk på befintlig kedja som skiljer sig i nitarna från de andra, kan det vara en "hel" kedja som är påsatt?
I fabrik monterar man kedja tillsammans med sving. Tunna hylsor är ibland ett måste. Även en Biltema-momentdragare duger - så länge den inte även används som hammare. För skruv mindre än M8 använder jag pekfinger/tum-grepp och max 10 cm skaft. Det är enklare att montera ny skruv än att reparera gänga och/eller avdragen skruv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, jo, att det blir rätt utfört känns ju bra, men som Comeback skriver om man pressar, mäter, pressar, mäter så känns det inte som kärnfysik att byta en kedja. Det är ju inte riktigt samma sak men jag har hållt på med cykelmek i typ 30 år och det är lite pyssel att få konlager lagom spända också.

Det som jag tycker känns lite lustigt är att jag inte kan hitta en länk på befintlig kedja som skiljer sig i nitarna från de andra, kan det vara en "hel" kedja som är påsatt?

Fråga två, när jag kikar på hur bakdrevet är bultat så är det jäääkligt tight mot navet (enkelsving på VFR), nu har jag inte testat med befintlig hylssats men finns det extra tunna hylsor?

Ja och så standarfrågan, vilken momentnyckel ger bäst price/performance :)
Kanske den här ? Det var den jag började med....
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000016819. 0 - 200Nm
Sedan dess har det blivit en Momentnyckel för som jag minns 4-20Nm,
felet i % är ju av maxvärdet,
dvs 3 % av 20 Nm=0,6 Nm, helt OK vid 20 Nm men vid 4 Nm = 15 %. Så det är inte lämpligt använda en Momentnyckel för 200 Nm till att dra något som ska dras vid 40 Nm eller ännu lägre....
En Momentnyckel för upp tom 50 Nm, för tex dra fast skruvarna till bakre kedjedrev.
Och en för högre moment
Men trots att bakaxeln på GSX1300R ska dras med 100Nm så drar jag bara med 70Nm för muttergängan är så fet (ej torr gänga) för att inte trycka ihop distansröret mellan bakhjullagren.
Då får man köpa nytt distansrör och byta lagren......
Men ju skickligare mekaniker, dessto färre momentnycklar behövs.....så är det väl ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...det här med momentnycklar för saker mindre än M8. Man lär sig med tiden. Synd att det dröjde till 50-års åldern innan man tröttnade på att använda gängreparation. På vissa saker är det helt omöjligt att inte göra det, som t.ex. de två främre yttre externa M10 gängstängerna för cylle/topp på luft/olje-gsx* som rostar fast i motorblocket.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Hittade den här ganskka nya videon på kedjebyte med nitad länk. Finns säkert andra t ex Delboy's.
RN, det går med standardhylsa och momentet 34nm tror jag på drevbyte. Som VS nämner kan du slå ut svingbulten en bit så fotpinnshållaren tillåter montering av en färdignitad kedja. Har dock inte provat själv än.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Kan någon förklara varför clipslås verkar vara uteslutet för större hojar?

Är inte sannolikheten att nitningen misslyckas på någon av 2 nitar större än att clipset ramlar av? Jag tänker att det är ju inte direkt någon belastning på clipset (eller borde inte vara iaf).
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är inte sannolikheten att nitningen misslyckas på någon av 2 nitar större än att clipset ramlar av?
När du rullar ut hojen från garaget är det bakänden på clipset som skulle kunna stöta i något och FLIPS så flög det iväg. När nitade och clips-lås kostar snarlikt finns det ingen anledning att montera clips. Flunkar man att montera ett nitat lås är risken lika stor att man gör fel även med clips.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
När du rullar ut hojen från garaget är det bakänden på clipset som skulle kunna stöta i något och FLIPS så flög det iväg. När nitade och clips-lås kostar snarlikt finns det ingen anledning att montera clips. Flunkar man att montera ett nitat lås är risken lika stor att man gör fel även med clips.
Vad skulle clipset kunna stöta i? Är det inte just cross/enduro som brukar ha clips? Där skulle jag kunna tänka mig att risken är reell om än låg.

Svårt att göra fel med clips iofs. Vid nitning tänker jag att man kan råka nita för mycket eller för lite.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Tjipp.
Ska byta drivlina på moppen nu i år och tittar på drev och kedjor. Drev vet jag inte riktigt om jag gör det för enkelt men tänker typ JT-drev fram och bak. Kedja däremot, vad är det för skillnad mellan de olika som finns på marknaden? Jag har kommit fram till att jag ska ha en 530-kedja med 110 länkar till min viffer men de ligger i spannet 500 till 3000 spänn... Ja, de billigare har kedjelås som jag inte tänker använda men sedan då? EK har någon kedja där man pressar masterlänken med skruvar, är det tillräckligt bra?

Helt förvirrad

/R
Sååå, vad bidde det för kedja i slutändan...?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har detta med motoreffekten att göra? När man satte på en 7-hästarscylle på moppen var man mer eller mindre tvungen att drevs om, och ingen hade några tankar på att lämna in moppen för att få kedjan nitad. Den bytte man själv, med clips/kedjelås.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Sååå, vad bidde det för kedja i slutändan...?
Jobbet har spårat ur så det har inte blivit av än, men jag kommer garanterat gå på VSs råd, plus ett kedjenitningsverktyg. Svär över vacuumgrunkan jag köpte för att byta bromsvätska också så det lär bli manuell hantering där så fort jag övertygat någon att hjälpa till...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har detta med motoreffekten att göra? När man satte på en 7-hästarscylle på moppen var man mer eller mindre tvungen att drevs om, och ingen hade några tankar på att lämna in moppen för att få kedjan nitad. Den bytte man själv, med clips/kedjelås.
Har mer med hastigheten att göra. Clipslås funkar fint för det mesta men med en hoj som väger 250kg och färdas i 200 knyck vill man inte chansa med.

Clipslås är inte osäkert men nitat är lite säkrare och man vill ha marginalerna på sin sida. Jag har sett en snubbe köra av sin kedja och det kunde slutat riktigt illa. Den kedjan var dock nitad men gammal och dåligt underhållen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Nu så, gick på EK SRX2 och har fått meddelande från VS att den kommer skeppas snart :)
Blir spännande att fixa och se hur jävla geggigt det är runt framdrevet.

/R
En sak att hålla koll på är kolven i kopplingscylindern. När jag bytte drivpaket på min VFR höll kolven höll på att glida ur kopplingscylindern, så jag fick säkra upp den med ett buntband.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Gudars skymning vad med gegga det var inne vid framdrevet. Kedjan var inte helt skitsmidig att få loss heller, jag såg framför mig att om jag slipade ner nitarna så kunde jag dela på länken. Inte så mycket. Fick köra kedjeverktyget för att peta ut ena niten.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gudars skymning vad med gegga det var inne vid framdrevet. Kedjan var inte helt skitsmidig att få loss heller, jag såg framför mig att om jag slipade ner nitarna så kunde jag dela på länken. Inte så mycket. Fick köra kedjeverktyget för att peta ut ena niten.
Gudars skymning vad med gegga det var inne vid framdrevet. => Första kedjerengöraren = FK
Använder man FK så går det att gå direkt på smörjning med tex motorolja hemma i garaget.

Och visst behövs kedjeverktyget för att trycka ut nitarna. Trots man slipat av nitskallarna. Nitarna sitter med presspassning i sidoplåtarna.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top