Byta "crankcase" - Yamaha R1 -04

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Jag har gjort detta arbete (bytt växeldrev) på R1-98 ett par ggr så jag kan den rutinen nästan utantill...=)

Men är det ngn som har skruvat bort crankcase på en 04a och vet om man fortfarande måste lossa svänghjulet/generatorn?
Just det momentet har varit väldigt jobbigt ett par ggr på 98orna...

Övrigt att tänka på om det nu är ngn som har gjort det?

Tack på förhand.

//Niklas
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Crankcase är motorblock, är det verkligen det du menar? Inte crankshaft som är vevaxeln. Ska du byta motorblock behöver du inte ta bort svänghjulet.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Japp det är motorblocket jag ska byta.
Men på 98an så var man tvungen att tabort svänghjulet eftersom att generatorplattan är skruvad i både det undre och det övre motorblocket.

Är det inte så på 04an alltså?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Japp det är motorblocket jag ska byta.
Men på 98an så var man tvungen att tabort svänghjulet eftersom att generatorplattan är skruvad i både det undre och det övre motorblocket.

Är det inte så på 04an alltså?

Har själv aldrig utfört den biten på 04-06 så jag kan inte svara på det. Har Hanynesmanualen för 04-06, kan kika vad den säger. Under tiden kan du detaljstudera sprängskisserna och jämföra -98 vs -04.
Välj övriga motorkomponenter i drop-down menyn på sidan.

-98 Crankcase: http://www.yamaha-motor.com/partvie...(1998_MOTORCYCLE)/CRANKCASE_(YZF1000RK_-_1998)
-04 Crankcase: http://www.yamaha-motor.com/partvie...S_(2004_MOTORCYCLE)/CRANKCASE_(YZF-R1S_-_2004)
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Kolla gärna vad Haynes säger, jag har servicemanualen så egentligen kan jag göra precis som den säger, men den säger massar av moment som jag vet är onödiga när det bara är motorhalvan som ska bytas och inte tex. toppen....=)

Tack för intresset! =)
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Hur svårt kan det vara? Veva på lite vafan, eller är det bara på min hoj det gäller? ;)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nu har jag aldrig delat på en R1 motor , men sitter statorn fastskruvad i båda vevhushalvor så måste man nog ta bort generatorn ( rätta mig om jag har fel)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top