Byta bromsvätska samt nipplar

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min erfarenhet är att de bromsluftare som fungerar genom att suga vätskan genom systemet fungerar bra under förutsättning att anslutnigen mot nippeln är tät. Inte alla är det, men en slangstump löser det.
De som bygger på den gamla hederliga principen att bygga tryck, öppna, stänga, bygga tryck osv fungerar men tappar man synk med kompisen så får man börja om.

Ska du byta vätska så rekommenderar jag sugmetoden och bara fylla på i behållaren kontinuerligt till det kommer ren vätska vid oken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Använder idag framför allt
och plastslang från bromsnippel på frambromsoken upp över styret (bekvämare stå upp) och lättare separera luftbubblor från bromsvätska med längre slang från bromsnippel.
Slang, biltema Artnr 15-310
Det är praktiskt tycker jag sätt lite gängtätning på nippeln för minska luften som dras in via gängan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter att ha provat många metoder och tycker att det kan ta från några minuter till timmar så är mitt bästa tips gott om tid och garageöl.
Instämmer. Och är det så att höger bromsok får bromsvätska med en slang direkt från bromahandtaget och sedan går det en slang från höger bromsok över framskärmen till vänster bromsok så är slangen en perfekt luftficka. Så på den tiden
(innan jag började med separata slangar från bromsoken framåt och runt gaffelbenen och upp till bromshandtaget)
på de tiden brukade jag ta loss vänster bromsok och hänga upp det under höger styre / backspegel för att lättare få ut luften ur slangen.
Det är också bra med beredskap med en eller två rullar hushållpapper för att snabbt kunna torka av bromsvätska som rinner utanför. Innan lacken skadas.
Och du kan ju redan nu testa hur det går till att lossa locken på
Bromsvätskebehållare Fram (brukar vara rätt enkelt)
Bromsvätskebehållare Bak ( kan vara knepigt få loss, sadel bort osv. ....)
Med Sugpumpen kan du tömma bromsvätskebehållarna.
Med Sugpumpen kan du om du lossar bromsoken och sätter dom upp och ner så nippeln nederst
suga ur vätskan, sug ur tryck in luft , sug ut vätska tryck in luft osv.
Lycka till ! Det kan ta lite tid.
Alternativt när du tagit av oken. Tryck kolvarna i botten så töms oket på vätska. Snabbt och enkelt.
Om bromskolvarna är så rena så de går lätt trycka in med fingrarna.
Annars dags för rengöring....
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har aldrig använt något annat än en slangstump ner i en flaska vid byte av bromsvätska.

Det har alltid fungerat bra även vid byte av ok och slangar.

Däremot har jag aldrig bytt på en hoj med ABS, vet inte om det är mer risk för kluriga luftfickor på dom eller ej.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Samma som ovan. Slangstump och flaska. Tar för mig cirka 30-40 minuter att byta bromsvätska på tre ok. Väldigt lätt jobb.

Varför ska du byta nipplar?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har aldrig använt något annat än en slangstump ner i en flaska vid byte av bromsvätska.

Det har alltid fungerat bra även vid byte av ok och slangar.

Däremot har jag aldrig bytt på en hoj med ABS, vet inte om det är mer risk för kluriga luftfickor på dom eller ej.
Jag har för mig att det finns något speciellt program jag kan köra med min GS-911 på BMWn för att byta bromsvätska. Jag fuskade och körde pumpa-ur-gammal-och-fyll-på-med-ny-allteftersom-metoden dock, det är nog annorlunda om systemet är tomt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag är sugen (hehe) på att få till en vacuumpump som funkar för bromsvätskebyte för att kunna göra det själv. Har nog skrivit om det i en annan tråd och anledningen är länkade bromsar på VFRen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köpte en sådan här för ett gäng år sen men den har försvunnit i en flytt eller utlånad eller liknande, följde med ett antal olika lock osv. sen koppla man den på en luftventil på ett däck och trycksatte hela systemet sen var det bara att gå runt och öppna och vänta tills det kom ren vätska.

Började såklart med att tömma behållaren så det endast var vätskan i rören/slangarna att byta, fruktansvärt smidigt och funkade suveränt.

Men på hoj, där man når handtaget och kan öppna nippeln själv, har jag aldrig känt ett behov av hjälpmedel så jag har inte saknat den där, på bil däremot.

1632914480013.png

 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag har för mig att det finns något speciellt program jag kan köra med min GS-911 på BMWn för att byta bromsvätska. Jag fuskade och körde pumpa-ur-gammal-och-fyll-på-med-ny-allteftersom-metoden dock, det är nog annorlunda om systemet är tomt.
Har ABS på min Bandit. Har även fyllt systemet från början i samband med byte ABS pump. Lite längre väg för vätskan att gå bara. Annars inga problem. Nu är det ett system från någonstans runt 2010, så det kanske ser annorlunda ut i dag, speciellt om det är kombinerad funktion.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top