Byta bromsvätska samt nipplar

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Min erfarenhet är att de bromsluftare som fungerar genom att suga vätskan genom systemet fungerar bra under förutsättning att anslutnigen mot nippeln är tät. Inte alla är det, men en slangstump löser det.
De som bygger på den gamla hederliga principen att bygga tryck, öppna, stänga, bygga tryck osv fungerar men tappar man synk med kompisen så får man börja om.

Ska du byta vätska så rekommenderar jag sugmetoden och bara fylla på i behållaren kontinuerligt till det kommer ren vätska vid oken.
 
Använder idag framför allt
och plastslang från bromsnippel på frambromsoken upp över styret (bekvämare stå upp) och lättare separera luftbubblor från bromsvätska med längre slang från bromsnippel.
Slang, biltema Artnr 15-310
Det är praktiskt tycker jag sätt lite gängtätning på nippeln för minska luften som dras in via gängan.
 
Efter att ha provat många metoder och tycker att det kan ta från några minuter till timmar så är mitt bästa tips gott om tid och garageöl.
Instämmer. Och är det så att höger bromsok får bromsvätska med en slang direkt från bromahandtaget och sedan går det en slang från höger bromsok över framskärmen till vänster bromsok så är slangen en perfekt luftficka. Så på den tiden
(innan jag började med separata slangar från bromsoken framåt och runt gaffelbenen och upp till bromshandtaget)
på de tiden brukade jag ta loss vänster bromsok och hänga upp det under höger styre / backspegel för att lättare få ut luften ur slangen.
Det är också bra med beredskap med en eller två rullar hushållpapper för att snabbt kunna torka av bromsvätska som rinner utanför. Innan lacken skadas.
Och du kan ju redan nu testa hur det går till att lossa locken på
Bromsvätskebehållare Fram (brukar vara rätt enkelt)
Bromsvätskebehållare Bak ( kan vara knepigt få loss, sadel bort osv. ....)
Med Sugpumpen kan du tömma bromsvätskebehållarna.
Med Sugpumpen kan du om du lossar bromsoken och sätter dom upp och ner så nippeln nederst
suga ur vätskan, sug ur tryck in luft , sug ut vätska tryck in luft osv.
Lycka till ! Det kan ta lite tid.
Alternativt när du tagit av oken. Tryck kolvarna i botten så töms oket på vätska. Snabbt och enkelt.
Om bromskolvarna är så rena så de går lätt trycka in med fingrarna.
Annars dags för rengöring....
 
Last edited:
Jag har aldrig använt något annat än en slangstump ner i en flaska vid byte av bromsvätska.

Det har alltid fungerat bra även vid byte av ok och slangar.

Däremot har jag aldrig bytt på en hoj med ABS, vet inte om det är mer risk för kluriga luftfickor på dom eller ej.
 
Samma som ovan. Slangstump och flaska. Tar för mig cirka 30-40 minuter att byta bromsvätska på tre ok. Väldigt lätt jobb.

Varför ska du byta nipplar?
 
Jag har aldrig använt något annat än en slangstump ner i en flaska vid byte av bromsvätska.

Det har alltid fungerat bra även vid byte av ok och slangar.

Däremot har jag aldrig bytt på en hoj med ABS, vet inte om det är mer risk för kluriga luftfickor på dom eller ej.
Jag har för mig att det finns något speciellt program jag kan köra med min GS-911 på BMWn för att byta bromsvätska. Jag fuskade och körde pumpa-ur-gammal-och-fyll-på-med-ny-allteftersom-metoden dock, det är nog annorlunda om systemet är tomt.
 
Jag är sugen (hehe) på att få till en vacuumpump som funkar för bromsvätskebyte för att kunna göra det själv. Har nog skrivit om det i en annan tråd och anledningen är länkade bromsar på VFRen.
 
Köpte en sådan här för ett gäng år sen men den har försvunnit i en flytt eller utlånad eller liknande, följde med ett antal olika lock osv. sen koppla man den på en luftventil på ett däck och trycksatte hela systemet sen var det bara att gå runt och öppna och vänta tills det kom ren vätska.

Började såklart med att tömma behållaren så det endast var vätskan i rören/slangarna att byta, fruktansvärt smidigt och funkade suveränt.

Men på hoj, där man når handtaget och kan öppna nippeln själv, har jag aldrig känt ett behov av hjälpmedel så jag har inte saknat den där, på bil däremot.

1632914480013.png

 
Jag har för mig att det finns något speciellt program jag kan köra med min GS-911 på BMWn för att byta bromsvätska. Jag fuskade och körde pumpa-ur-gammal-och-fyll-på-med-ny-allteftersom-metoden dock, det är nog annorlunda om systemet är tomt.
Har ABS på min Bandit. Har även fyllt systemet från början i samband med byte ABS pump. Lite längre väg för vätskan att gå bara. Annars inga problem. Nu är det ett system från någonstans runt 2010, så det kanske ser annorlunda ut i dag, speciellt om det är kombinerad funktion.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top