byta bromsbelägg på zx6r-98

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Jaja, jag vet. :kocko
Hur som helst, någon som gjort detta på samma modell och vill ge mig en liten steg för steg "manual" så att det inte blir fel.
Har köpt sintrade sbs belägg, hoppas att de är bra, dyra som fn var dem iaf :)

capi skrev:
Jaja, jag vet. :kocko
Hur som helst, någon som gjort detta på samma modell och vill ge mig en liten steg för steg "manual" så att det inte blir fel.
Har köpt sintrade sbs belägg, hoppas att de är bra, dyra som fn var dem iaf :)

Läs på kartongen. Där står bestämt att det ska monteras på ett fackmannamässigt sätt. Det klarar du INTE om vi ger dig en beskrivning här.

Be någon som kan hjälpa och lära dig på plats eller lämna grejerna. Vad på hojen är viktigare än bromsarna?

Chrille skrev:
Läs på kartongen. Där står bestämt att det ska monteras på ett fackmannamässigt sätt. Det klarar du INTE om vi ger dig en beskrivning här.

Be någon som kan hjälpa och lära dig på plats eller lämna grejerna. Vad på hojen är viktigare än bromsarna?

Tack för den, hjälpte faktiskt inte det minsta. Dessutom har det sagts här omkring ( sh ) att det nu inte ska vara alltför märkligt att göra detta. Slipper helst dryga svar som hänvisar till kartongen.

capi skrev:
Tack för den, hjälpte faktiskt inte det minsta. Dessutom har det sagts här omkring ( sh ) att det nu inte ska vara alltför märkligt att göra detta. Slipper helst dryga svar som hänvisar till kartongen.

Du missade vad som var viktigt i mitt inlägg.

DET ÄR LIVSVIKTIGT ATT GÖRA DET HÄR RÄTT!

BE NÅGON VISA DIG!

VAD BLIR KONSEKVENSERNA OM DU GÖR FEL??

Det var inte drygt alls, det var mitt allra seriösaste råd. Tar du en skriftlig beskrivning och går ut och pillar kan du missa något viktigt.

EDIT/ inte ens med en Haynes-manual så bör du göra det här på helt eget bevåg om du inte har god skruv-vana. Har du det kan du byta belägg utan beskrivningar eller manualer.

Last edited:
Normalt är det bara att skruva ur de 2 sprintarna som håller i beläggen. riv ur de gamla och i med nya :tummenupp
Titta på oken, fixar du det fortfarande inte ska du nog inte ge dig på det....
Lyssna på Chrille, han har något vettigt att säga för en gång skull :)

Ja, jag fattar poängen Chrille. Känns bara jävligt drygt att behöva lämna in för det. Dessutom som de flesta ställen inte verkar ha så överdrivet mycket tid över.

Suck

capi skrev:
Ja, jag fattar poängen Chrille. Känns bara jävligt drygt att behöva lämna in för det. Dessutom som de flesta ställen inte verkar ha så överdrivet mycket tid över.

Suck

Men en polare som kan då? Finns INGA såna i storstan. Jag kan inte åka över halva landet för att hjälpa dig men någon borde ju kunna fixa det för en kaffe me bulle.

Två små insexs bultar, lyfta bort skyddande bleck, ta ur en sprint och sen är det bara att byta. Sedan samma på andra sidan.

/a

aLcATRAZ skrev:
Två små insexs bultar, lyfta bort skyddande bleck, ta ur en sprint och sen är det bara att byta. Sedan samma på andra sidan.

/a

Jovisst. Och helt utan skruvvana så dra man gänpaj , och sen ryker sprinten.

Som sagt, har man skruvvana så listar man ut ovanstående genom att titta på grejerna. Annars bör man låta bli.

Jaja, det löser sig säkert på ngt sätt. Jag har ju iaf ngn mm kvar på de gamla.

heigo skrev:
Skaffa en haynes.. Det är bra att ha. Så kan vi byta dom tillsammans.

Ps. du bromsar för mycket :D

Jo, hade tänkt göra det. Lite taskigt med pengar nu bara då 900 spänn gått åt till beläggen :)

capi skrev:
Jaja, det löser sig säkert på ngt sätt. Jag har ju iaf ngn mm kvar på de gamla.

Förlåt att jag käftar men har du inte mer än ett par millimeter kvar så bör du komma ihåg att det sista slits ner väldigt fort och tar beläggen helt slut så risken att du skrotar skivorna stor.

Chrille skrev:
Förlåt att jag käftar men har du inte mer än ett par millimeter kvar så bör du komma ihåg att det sista slits ner väldigt fort och tar beläggen helt slut så risken att du skrotar skivorna stor.

Uppskattar faktiskt ditt käftande :) Vet att du bara är söt o omtänksam :tungan

Det löser sig nog, ja o Heigo ska tokskruva nån da nu :yoparty :yoparty

Gör som aLcATRAZ sa.

1. Skruva bort "skyddsblecken" som sitter bak på oken
2. Dra ut sprinten som sitter på axeln som håller beläggen på plats.
3. Ta bort axeln som hålle beläggen och luft ur de gamla beläggen.
4. Pressa tillbaka kolvarna och sätt i de nya beläggen.
5. Sätt tillbaka axeln och sprinten.
6. Skruva tillbaka skyddsblecket.
Klart!

Gör en sida i taget så kan du ju alltid titta på hur det skall sitta på den du inte rört än.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...