Byta bromsar

I locket på bromsvätskebehållaren brukar sitta ett gummimembran. Den har en dragspelsfunktion och dras ut efterhand som vätskan försvinner. Detta måste man trycka tillbaks till sin ursprungsposition.

Är faktiskt lite osäker på vad den har för funktion men gissar att det är för att man inte ska dra in (fuktig) luft utifrån in i behållaren då bromsvätska drar åt sig fukten => lägre kokpunkt och sämre egenskaper. Det är därför man med jämna mellanrum ska byta vätskan.

Ok , så den ska tryckas ut längs kanten igen?

Om jag förstår principen rätt ...massa text...

Japp. Membranet ska vara så kompakt som möjligt för att du ska få plats med så mycket vätska som möjligt.
Har du möjlighet så ta en bild på det så blir det lättare :tummenupp

Japp. Membranet ska vara så kompakt som möjligt för att du ska få plats med så mycket vätska som möjligt.
Har du möjlighet så ta en bild på det så blir det lättare :tummenupp

Pratade med en kollega på fikat. Pinsamt (Rookie), man ska ta bort membranet innan man fyller på va?

Tja. Har det fastnat på behållaren så underlättar det :tungan
Svårt att få i ny vätska annars
Jag har aldrig gjort detta på MC tidigare, bara på bil och där finns det f-n inget membran :näsblod.

Då är det därför inte nivån stiger i behållaren även fast det är fullt i den.
Ja, man läsr sig något nytt hela tiden.. :D

Hur mycket behöver jag köra in de nya klossarna?

Jag har aldrig gjort detta på MC tidigare, bara på bil och där finns det f-n inget membran :näsblod.

Då är det därför inte nivån stiger i behållaren även fast det är fullt i den.
Ja, man läsr sig något nytt hela tiden.. :D

Hur mycket behöver jag köra in de nya klossarna?

Kan ha med det att göra :D
Men man lär av sina misstag :tummenupp

Tror inte man behöver köra in dom så länge. Ska väl bara inte tokbromsa direkt utan öka bromskraften efterhand. Ska slita in mina nya på Knudan imorgon. Återkommer med om jag gjorde rätt eller fel :)

Kan ha med det att göra :D
Men man lär av sina misstag :tummenupp

Tror inte man behöver köra in dom så länge. Ska väl bara inte tokbromsa direkt utan öka bromskraften efterhand. Ska slita in mina nya på Knudan imorgon. Återkommer med om jag gjorde rätt eller fel :)

Jag lättade försiktigt på membranet och fyllde på med vätska. Sedan tog jag bort det helt och tappade ur det som hamnat där (ovansidan av membranet). Det blev kanonbra.

Jag körde en kort tur för att få bromsarna på plats och nu biter de ordentligt.

Jag körde heldag på bana igår och tror att det med fördel skull skulle vara läge för att byta till stålspunnet.

Just nu har jag på bilen så att pedalen går jävligt djupt, men är stum och fin och bromsarna tar bra trots att pedalen nästan går i botten.
Bromsar man två gånger efter varandra så tar pedalen högt och bra vid andra inbromsningen och sjunker ingenting.

Jag misstänker någon backventil i systemet, men gör inget åt saken innan besiktningen, jävla stenåldersbil som har trumbromsar bak...

Exakt det där är mitt problem på hojen. Glömde skivbromslåset och rullade iväg...sen bara bekymmer.

Nån lösning på problemet? Går inte köra utan att kunna lita på frambromsen...

Exakt det där är mitt problem på hojen. Glömde skivbromslåset och rullade iväg...sen bara bekymmer.

Nån lösning på problemet? Går inte köra utan att kunna lita på frambromsen...

Då är det nog skivan som är vind och pressar ut kolvarna för långt när du kör.

Skivbyte skulle jag tro!

Back