Byta bromsar

MJO....

Det är just därför jag säger att man skall rengöra med alkohol och smörja med silikonfett. Alla bromsfabrikörer specar att man inte skall använda petroleumprocukter i deras bromsar då det KAN skalda tätningarna...

Inget 556 WD 40 eller liknande utan håll dig till T-röd CRC Bräkleen för rengöring och bromscylinderfett (från tex biltema) för att smörja

Ok, så du menar denna?
36-1826

Bara så att jag vet hur mycket jag kan pumpa ut dem, hur långa är kolvarna?

Ja det är rätt fett.....

Hur långt är ett snöre?

Jag har gjort detta på bil flera gånge men det ser lite riktigt lika ut på hoj. När alla börjar prata rengörning av kolvarna så är det klart jag vill göra det med rätt grejer, tack för hjälpen.

I meckboken står det att man ska göra rent kolvarna men inte med vad.

Nu ska jag köpa t-röd eller CRC Bräkleen och ta lite på en trasa.

1. Dra runt rengörningsmedlet på kolvarna tills de blir rena och fina.
2. Smörja med fettet (antar att det räcker med en tunn fin hinna)
3. Trycker in kolvarna och kolla så det inte blir överfullt i påfyllnadsbehållaren
4. Dit med nya klossarna
5. Testa.

Är det något annat?

Nej Nej Nej....

WD40 och 556 är i princip samma gegga från olika tillverkare och de skall inte användas i bromsar...

:hihi Panik? Som sagt så läste det i nån tråd i detta forum:D

Jag har inte jättenära till B-tema, fungerar denna? Bromscylinderfett 180gr
show_image.do

Last edited:
finns det bara en sorts bromsclinderfett ? eller kan man ta något annat bara det smörjer ? Inte 5.56 eller WD-40.. Fått paket med nya slangar och skivor idag :)

Ta din gamla tanborste o borsta kolvarna med samtidigt som du sprayar på broms rengörningen och sedan trasan.
Blir fina fisken, Jag har sett att det är så GP teamen gör rent sina ok efter var körning. Sitter en liten gummirest från någon annan förares däck på någon bromsoks kolv så kan man ju tappa 1 km eller 5 på rakan för att bromsen ligger på lite för att kolven inte går tillbaka in riktigt.

Last edited:

Åkte direkt till affären efter jobbet och inhandlade kvällens grejer.
När jag kom hem så var det bara att riva.
Bort med klossarna, bort med oken.. inga problem.
Spraya på med Bräkleen och gnodde rent med en tandborste och det blev skinande rent.
På med bromscilliconefett mha en pensel och det gick hur bra som helst.
Torkade av det överflödiga.
Började motionera kolvarna och märkte att vissa gick lättare än andra. Under tiden jag motionerade kolvarna behövde jag hålla koll på behållaren så att den inte nådde botten/toppen nivån. Allt blev perfekt, tills jag skulle göra sista finliret, då pluppar en kolv j-l ur. Det kom ut lite bromsvätska på golvet och så snabbt jag kunde försökte jag få dit kolven igen. Väl på plats så slutade det droppa.

Jag blir så trött på mig själv. Allt var ju bra tills jag skulle börja finlira. GÖR INTE DET, FÖR DET BLIR INTE BÄTTRE. :huvet

Frågan är :va
Kan packningen gått sönder när jag petade in kolven med fingrarna igen (jag använde inget våld)?
Behöver jag lufta nu?
Något annat?

Frågan är :va
Kan packningen gått sönder när jag petade in kolven med fingrarna igen (jag använde inget våld)?
Behöver jag lufta nu?
Något annat?

Ja, packningen kan ha gått sönder
Ja, du behöver lufta
och förmodligen hann kolven bli skitig av att landa på golvet, den skiten har du isåna fall inne i oket nu eftersom du tryckte tillbaka kolven.

Jag har raggar-renoverat både huvud och slavcylindrar både till broms och koppling på bilar och ofta går det bra trots att grejorna ser ut som skit som har rullats i skit, men jag har även varit med om att det har varit omöjligt att få grejorna att hålla tätt och fungera trots att det har sett ut som helt nya grejor.

Just nu har jag på bilen så att pedalen går jävligt djupt, men är stum och fin och bromsarna tar bra trots att pedalen nästan går i botten.
Bromsar man två gånger efter varandra så tar pedalen högt och bra vid andra inbromsningen och sjunker ingenting.

Jag misstänker någon backventil i systemet, men gör inget åt saken innan besiktningen, jävla stenåldersbil som har trumbromsar bak...

Ja, packningen kan ha gått sönder
Ja, du behöver lufta
och förmodligen hann kolven bli skitig av att landa på golvet, den skiten har du isåna fall inne i oket nu eftersom du tryckte tillbaka kolven.
Kolven hamnade aldrig på golvet. Den kom ut lite grann när jag höll oket i handen. När jag provade att motionera den efter jag fått dit den så kändes den ok.

Räcker det med att pumpa upp tryck i bromsen och lufta 2 gånger?

Kolven hamnade aldrig på golvet. Den kom ut lite grann när jag höll oket i handen. När jag provade att motionera den efter jag fått dit den så kändes den ok.

Det borde det göra, kolla noga så det inte läcker runt kolven = skadade tätningar, gör det inte det så provkör försiktigt.

Det är väl ingen katastrof lr...
Det sitter säkerligen en oring i cylindern gled kolven dit som på en gammal..så är det ingen större fara men du lär ju se rätt enkelt ifall det läcker om du provbromsar med klossarna monterade ett par gånger (torrsim i garaget)
se till att behållaren är full innan du luftar. Klart man ska fippla på gejerna hur ska man annars lära sig något :tummenupp

Klart man ska fippla på gejerna hur ska man annars lära sig något :tummenupp
Jo, men det sista finfinliret behövs inte. Det var tillräckligt bra innan. Jag var nöjd med allt så varför skulle jag dit och pilla igen..

Jag ska montera grejerna i morrgon och lufta. Hoppas det inte läcker.

Har ni provat någon av dessa för luftning?
Bromsluftare (19-146)
Bromsluftare (19-148)

Fungerar/ fungerar inte?

Last edited:
Jo, men det sista finfinliret behövs inte. Det var tillräckligt bra innan. Jag var nöjd med allt så varför skulle jag dit och pilla igen..

Jag ska montera grejerna i morrgon och lufta. Hoppas det inte läcker.

Har ni provat någon av dessa för luftning?
Bromsluftare (19-146)
Bromsluftare (19-148)

Fungerar/ fungerar inte?

Det blev denna och den fungerade kanon. två slangar till priset av en.

När man ska fylla på bromsolja i behållaren uppe vid styret så säger instruktionsboken att hojen ska stå upprätt och med styret rakt men den säger inget om nivån förutom att den inte ska vara på min.
Fyller ni bromsolja till max-sträcket då ni bytt till nya klossar?

När man ska fylla på bromsolja i behållaren uppe vid styret så säger instruktionsboken att hojen ska stå upprätt och med styret rakt men den säger inget om nivån förutom att den inte ska vara på min.
Fyller ni bromsolja till max-sträcket då ni bytt till nya klossar?

Japp. Fyller alltid Bromsvätskebehållaren till max när jag bytt. Efterhand som klossarna slits sjunker nivån. Se bara till att trycka tillbaks membranet i behållaren till sin ursprungliga position om det inte redan är gjort.

Kunde inte låta bli att anmärka på ordvalet. Det är ingen olja man häller i utan den är antingen glykol (DOT 3, DOT4 & DOT 5.1) eller silikonbaserad (DOT5)

Förklara..

Tack för hjälpen.

I locket på bromsvätskebehållaren brukar sitta ett gummimembran. Den har en dragspelsfunktion och dras ut efterhand som vätskan försvinner. Detta måste man trycka tillbaks till sin ursprungsposition.

Är faktiskt lite osäker på vad den har för funktion men gissar att det är för att man inte ska dra in (fuktig) luft utifrån in i behållaren då bromsvätska drar åt sig fukten => lägre kokpunkt och sämre egenskaper. Det är därför man med jämna mellanrum ska byta vätskan.

Back