Byta bromsar

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag har inte tagit bort oken, utan bara tagit bort lilla bläcket och tagit ur klossarna.

Jag läste någonstans att man ska göra rent kolvarna när man byter bromsklossar men jag kommer inte ihåg med vad (T-röd)?

Sedan ska man väl smörja in kolvarna med något eller är det bara att sätta dit de nya klossarna och köra på?

Rengör med sprit (t-röd är bra) och fetta in med silikonfett(special bromscylinderfett) eller bromsvätska

Nein!

"BRÄKLEEN

FUNKTIONER ANV.OMR. : Avfettningsmedel

Rengöringsmedel för bromsdelar. Effektivt och snabbtorkande rengöringsmedel. Rengör och avfettar bromsar och kopplingar. Avlägsnar olja, bromsvätska, fett och förhårdnade avlagringar. Lämnar inga rester."

http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=BRAKLEEN&brand=CRC RED

Så jag;
  1. Pumpar ut kolvarna lite gran
  2. Sprayar på detta på kolvarna
  3. Låter det rinna av
  4. Trycka ut kolvarna
  5. In med nya klossar
  6. färdig?

Nu blev det visst lite missförstånd här =) Det jag ville få fram var bara att Bräkleen inte har några smörjande egenskaper.

Nu blev det visst lite missförstånd här =) Det jag ville få fram var bara att Bräkleen inte har några smörjande egenskaper.

Ok, så varför ska jag använda den isf t-röd?

Jag har läst instruktionsboken och det står inget alls om rengörning. Ska man plocka bort kolvarna för att få rent dem eller räcker det med att ta en trasa och rengöra där man kommer åt?

Vad händer om kolvarna "pluppar" ur, är det bara att sätta tillbaka dem?

Det måste ju finnas hur många sm helst här som gjort detta tidigare. :va

Last edited:
Ok, så varför ska jag använda den isf t-röd?

Jag har läst instruktionsboken och det står inget alls om rengörning. Ska man plocka bort kolvarna för att få rent dem eller räcker det med att ta en trasa och rengöra där man kommer åt?

Vad händer om kolvarna "pluppar" ur, är det bara att sätta tillbaka dem?

Det måste ju finnas hur många sm helst här som gjort detta tidigare. :va

Det kan vara bra att pluppa ut kolvarna. Tänk bara på att pumpa så att alla kolvan nästan är ute innan du slutligen pluppar en av dem. Dom andra får man dra ur. Sen rengör du. Smörjer in med silikonfett. Köps på biltema. du ska inte smörja in med mycket fett som det står på förpackningen. Sen pluppar du tillbaka kolvarna och fyller ny vätska å luftar. När det e klart kan du motionera kolvarna. Pumpa dem ut å in flera gånger så kommer de att gå lättare. Då blir bromsarna som nya. Detta är ju en lite lyxigare variant men det e det värt.

Du kan gå in på min blogg. där finns en bild på detta.

Last edited:
Det kan vara bra att pluppa ut kolvarna. Tänk bara på att pumpa så att alla kolvan nästan är ute innan du slutligen pluppar en av dem. Dom andra får man dra ur. Sen rengör du. Smörjer in med silikonfett. Köps på biltema. du ska inte smörja in med mycket fett som det står på förpackningen. Sen pluppar du tillbaka kolvarna och fyller ny vätska å luftar. När det e klart kan du motionera kolvarna. Pumpa dem ut å in flera gånger så kommer de att gå lättare. Då blir bromsarna som nya. Detta är ju en lite lyxigare variant men det e det värt.

Du kan gå in på min blogg. där finns en bild på detta.

Jag misstänker att det ska finnas en tunn hinna av fettet när de är klara.

Vadå, behöver jag lufta bromsarna efter jag bytt beläggen?

Jag ska byta till stålspunna slangar i vinter och tänkte samtidigt byta vätskan.

om du tar ut kolvarna för att göra den lyxrengöring jag föreslog ovan behöver du det för då rinner all olja ut. Ska du bara ta lös beläggen och byta dem behöver du inte lufta.

om du tar ut kolvarna för att göra den lyxrengöring jag föreslog ovan behöver du det för då rinner all olja ut. Ska du bara ta lös beläggen och byta dem behöver du inte lufta.

Men det jag undrar över är rengörningen och ev. smörjning av kolvarna. Din delux++ kör jag i vinter. :)

Jag gör det lite enklare - ut med kolvarna en bit, men inte så de ploppar ut. Spreja med 5-56 el motsvarande, torka rent efter en stund, spreja igen, motionera kolvarna, kolla att alla kolvar beter sig likvärdigt, torka rent igen, montera ihop grejerna. Har gort så på alla hojar jag haft och aldrig haft några problem.

Joo om du sprejar skiten i bromsvätske behållaren annars törs jag nästan lova dig att det sitter en orings tätning på kolvarna eller cylinder som hindrar bromsvätskan att komma förbi kolven likaså 5-56 .....:D

Hmmm, ok. Då räcker det med lite 5-56 på en trasremsa och köra runt lite på kolvarna så de blir rena. Tar inte packningen/tätningen stryk av 5-56?

Hmmm, ok. Då räcker det med lite 5-56 på en trasremsa och köra runt lite på kolvarna så de blir rena. Tar inte packningen/tätningen stryk av 5-56?

MJO....

Det är just därför jag säger att man skall rengöra med alkohol och smörja med silikonfett. Alla bromsfabrikörer specar att man inte skall använda petroleumprocukter i deras bromsar då det KAN skalda tätningarna...

Inget 556 WD 40 eller liknande utan håll dig till T-röd CRC Bräkleen för rengöring och bromscylinderfett (från tex biltema) för att smörja

Läste i nån tråd att man skulle undvika 5-56 och packningar? Rekommenderat var att använda WD40 som tydligen var skonsammare mot packningarna.

Läste i nån tråd att man skulle undvika 5-56 och packningar? Rekommenderat var att använda WD40 som tydligen var skonsammare mot packningarna.

Nej Nej Nej....

WD40 och 556 är i princip samma gegga från olika tillverkare och de skall inte användas i bromsar...

Back