Byta bricka till oljeplugg utan dränera all olja

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har en oljeplugg (troligtvis brickan) som inte tätar helt, inget större spill men tillräckligt för att störa mig. Köpte den för inte så länge sen och förra ägaren hade precis gjort oljeservice/filter och jag kan även se att den lilla olja som kommer ut efter någon dag är ny/fräsch. Dock verkar det som att brickan till oljepluggen inte byttes och förhoppningsvis är det problemet.

Nu till min fråga. Finns det något smart sätt att skruva ut oljepluggen och byta brickan utan att dränera hela maskin på olja för att på så sätt testa om brickan är "banditen"?
Känns ju lite "onödigt" att göra om hela processen när olja etc är helt ny för att bara
få bytt brickan.

Har hittat en del lösningar på nätet:

1. Be polaren köra in tummen i sumpen efter pluggen lossad. (Kall motor)
2. Skapa ett vakum genom oljepåfyllningslocket genom att sätta dit lite tjockare textil/T-shirt el liknande koppla på dammsugaren och sug. Har sett några tjommar göra det på bil på nätet... :)

Jag har ny olja, filter, bricka m.m för att göra en helt ny oljeservice men ville först bara höra med expertisen om evt tips.
 
Tvätta rent runt pluggen ordentligt.
Ta ett rentvättat kärl/hink/burk med tillräcklig volym och lite till.
Dra ur pluggen och låt allt rinna ut i kärlet.
Byt kopparbricka och dra åt pluggen för kung och fosterland (not), använd momentnyckel så slipper vi inlägget "trasiga gängor för oljepluggen, hur gör jag nu" :tummenupp
Häll tillbaka oljan och se att det är tätt.
 
Der kanske går att hälla tillbaka oljan som rinner ut om den får rinna ner i en behållare? :)
 
Ny bult och en ny bricka, så är du på säkra sidan. sen kan du ju alltid kontrollera nivån och fylla på oljan vid behov.
 
Tvätta rent runt pluggen ordentligt.
Ta ett rentvättat kärl/hink/burk med tillräcklig volym och lite till.
Dra ur pluggen och låt allt rinna ut i kärlet.
Byt kopparbricka och dra åt pluggen för kung och fosterland (not), använd momentnyckel så slipper vi inlägget "trasiga gängor för oljepluggen, hur gör jag nu" :tummenupp
Häll tillbaka oljan och se att det är tätt.

..........................................................................................

Så gör vi - har för övrigt ny bult också så då testar vi ny bult, ny bricka.
 
Om gängan i tråget är paj kan du göra en fuling så länge. Skruva ut bulten till hälften och lägg på Loctite 243 på gängan som sticker ut. Dra sedan åt bulten igen. Det blir tätt och bulten sitter säkert tills du får lust att göra en riktig lagning med gänginsats.

Givetvis med rengjorda gängor och utan olja när det görs.
 
Jag gjorde så på XZ12an när jag hade loss en motorkåpa för att flytta tändlägesgivaren för att få lite mer bottendrag :)
 
Sist jag bytte ólja så glömde jag helt sonika att ens montera brickan. Lossade muttern, stoppade fingret dit, monterade på brickan med oljeplugg. Behövde inte ens fylla på olja.

Annars så, jag har aldrig bytt bricka. Kört sen början av åttiotalet och dom dom senaste 15 åren cirka 2500-3500 mil/år så.....det har ju blivit ett o annat oljebyte på div hojar.
 
Vad är det för hoj?
Det finns hojar där oljepluggen inte är gängad hela vägen utan när pluggen är inskruvad tills det tar stopp för gängan är slut, ja då glappar det 1,5mm mellan oljeplugg och oljetråg.
En sådan hoj är Triumph Sprint RS och lustigt nog är Triumph aluminiumbricka 2mm tjock (dvs tjockare än glappet) och ska bytas varje gång till ny aluminiumbricka.
Själv tycker jag det känns så förra seklet att använda metallbricka när det finns stålgummipackningar / tredoringar , enkel beskrivet O-ringar som tål flera 100 bars tryck.
Och som tätar när man drar med 15 - 18 Nm.
Kostar 3kr på SWEDOL.
Till GSX1300R är det storlek M14.
På Triumphen kör jag med två Tredoringar på varandra för att vara säker på att täcka 1,5mm glappet.
 

Bifogat

  • Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 698
Last edited:
Skruva ut pluggen så den nästan är ute, ha brickan nära till hands. Skriva ut pluggen helt, fort som fan trär du på brickan o i med pluggen snabbt som Fan. Klart.


Jag gjorde faktiskt en liknande procedur på bilen en gång. Är man snabb så hinner det inte rinna ut så mycket. Jag bytte dock även pluggen.


Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 
Det hinner kanske rinna ut 1 dl under den tid det tar att trycka dit en ny packning. Så skruva bort, tryck dit, skruva dit, fyll på olja. Räkna med att det blir kladdigt.
 
Problemet löst - gamla brickan var allt för tunn/utsliten.

Tack för Era förslag/ideer! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top