Byta bort V40n mot en VR6 Syncro?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Tja

Har fått möjlighet till att byta min V40 2.0 -98 mot en Golf VR6 Syncro -97.

Rent allmänt, vad tycker ni om bilarna? Visst är jag nöjd med volvon och så men det vore kul med lite mer kraft under huven.
Är VR6an en bra bil? Eller ska jag sälja Volvon själv och leta nåt annat kul?

Här är VR6an. http://www.blocket.se/view/8987190.htm

Bifogar bild på Volvon.

Bifogat

• Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    114.3 KB · Visningar: 121
skoteridioten skrev:
2364101 Tja

Har fått möjlighet till att byta min V40 2.0 -98 mot en Golf VR6 Syncro -97.

Rent allmänt, vad tycker ni om bilarna? Visst är jag nöjd med volvon och så men det vore kul med lite mer kraft under huven.
Är VR6an en bra bil? Eller ska jag sälja Volvon själv och leta nåt annat kul?

Här är VR6an. http://www.blocket.se/view/8987190.htm

Bifogar bild på Volvon.

Har själv en Golf vr6, dock ingen syncro. Och ärligt talat tycker jag de är riktigt tråkiga bilar. Med en 6:a i en sån liten bil borde den gå bättre. Massa soppa drar den också, utan att man får något för det kan jag tycka.
Men säkerligen roligare än en V40, men betydligt mindre praktisk.

Disasterpiece skrev:
2364115 Har själv en Golf vr6, dock ingen syncro. Och ärligt talat tycker jag de är riktigt tråkiga bilar. Med en 6:a i en sån liten bil borde den gå bättre. Massa soppa drar den också, utan att man får något för det kan jag tycka.
Men säkerligen roligare än en V40, men betydligt mindre praktisk.
Syncron har väl större motor än vanliga vr6'an? 193 hk mot 170 har jag för mig.

kolla först och främst när kamkedjespännaren är bytt (om den nu är det)
väldigt vanligt att de ger upp på dem och då kan det gå illa..

tycker att soppaförbrukningen låter konstigt... har själv en corrado Vr6 (asså samma motor som i syncron)... min drar dryga litern blandad körning och ca 0,8 landsväg.... men sen drar ju fyrhjulsdriften lite mer...

jävligt rolig motor tycker jag och grymt insugsljud!

A_o_D skrev:
2364162 kolla först och främst när kamkedjespännaren är bytt (om den nu är det)
väldigt vanligt att de ger upp på dem och då kan det gå illa..

jävligt rolig motor tycker jag och grymt insugsljud!

Vid vilket miltal ska den bytas? Pris?
När ska kamkedjan bytas? Pris?

Polarn hade en VR6 tidigare, kan hålla med om ljudet :)

skoteridioten skrev:
2364171 Vid vilket miltal ska den bytas? Pris?
När ska kamkedjan bytas? Pris?

Polarn hade en VR6 tidigare, kan hålla med om ljudet :)

min spännare gav sig vid 14000 mil lite drygt.... kedjan vet jag ej om den behövs bytas men jag gjorde det i samma veva...
de säger att spännaren brukar ge upp mellan 12k till 14k mil... men de kan ju självklart hålla mycket längre.

priset har jag ingen aning om faktiskt.. en kompis på VAG gjorde allt de där och jag bara betalade för hela kalaset (helrenoveringi princip) ... :tummenupp

Hade en vr6a 95a, var grymt nöjd med den tills att kamkedjan for vid 10300 mil. 17 loppor slutade det kalaset på....

För 60 000 tycker jag du skulle satsa på en Audi A3 1.8T eller en Golf GTI generation 4 (samma bottenplatta).
150 Hk orginal och 197 Hk chippad. Väger mindre och drar mindre bensin (jag kör mellan 0,7-0,8 blandad körning).
Tänk även på att golfen du kollar på är en generation 3 dvs en ädre variant som inte är lika uptodate.
Tex så är Golf V6 4-motion som kom efter VR6:an en mycket bättre bil med konstant fyrhjulsdrift jämfört med syncron som är "nästan" bara är framhjulsdriven.

Jag har en Audi A3 1.8T -97:a i orginalutförande dvs otrimmad, 14500 mil, Acc, elhissar, elspeglar, sportfjädring, alcantrastolar, osv.. till salu för just 60'
Har bara inte hunnit sätta ut en annons på den ännu.

Bifogat

• DSCF0966.JPG
    DSCF0966.JPG
    60.8 KB · Visningar: 49
  • DSCF0994.JPG
    DSCF0994.JPG
    77.7 KB · Visningar: 48
Last edited:
Bah, skeppa iväg v40:in. Har den inte börjat rosta så gör den det snart. Våran började få rostblommor i tröskeln efter 1,5 år och kompisens huv håller på att rosta bort. Sen den hemska inredningen... :gnissla

HanneZ skrev:
2364514 Bah, skeppa iväg v40:in. Har den inte börjat rosta så gör den det snart. Våran började få rostblommor i tröskeln efter 1,5 år och kompisens huv håller på att rosta bort. Sen den hemska inredningen... :gnissla

håller med! köp tyskt innan den franska skiten rasar ;) (eller vart tillverkas de? de ska ju jag veta)

A_o_D skrev:
2365397 håller med! köp tyskt innan den franska skiten rasar ;) (eller vart tillverkas de? de ska ju jag veta)

Är det inte Belgien el. Holland :va

Tråkiga med VR6:an är ju att den inte är direkt formad för att vara aerodynamisk. Kommer man upp i farter mot 200 så viner det ju så man tror att hela bilen är på väg att blåsa bort. Eller kanske jag hade ett konstigt ex??? Annars tyckte jag helt klart om bilen, ljudet är ju mumma :yoparty

Har själv en passat VR6, dock ej syncro. 194hk orginal (men min har lite lullul).. Har kört den med ägg under pedalen 0.76 långväg. Men räkna 1.1 i blandad körning. Den e rolig efter 4000 RPM..:D

PS: Köp något annat kul!! Bensinen blir inge billigare..

En grej du ska se upp med är kamkedjorna................ja det sitter 2 st !!!!!!

Om du kan höra ett rassel mellan motor och växellåda så leta vidare, anledningen är att mellandrevet har en tendens att slitas ut fort och därmed båda kedjorna, byte av dito och glidskenorna kräver att man demonterar växellådan..............

Det finns dom som försöker med att byta kedjesträckaren men det skjuter man bara fram det oundvikliga..tyvärr

Ahh just det höll på att glömma se upp så att tändspolen inte har sprickor, går på ca 3000 spänn............

Kolla upp om det är bytt koppling på den...................dyrt och bökigt att ta ner v-låda.

Last edited:
peteR1000 skrev:
2365528 Är det inte Belgien el. Holland :va

Tråkiga med VR6:an är ju att den inte är direkt formad för att vara aerodynamisk. Kommer man upp i farter mot 200 så viner det ju så man tror att hela bilen är på väg att blåsa bort. Eller kanske jag hade ett konstigt ex??? Annars tyckte jag helt klart om bilen, ljudet är ju mumma :yoparty

det är nog så att de gjordes i Gent....

det blåser på bra om min bil med när man kommer upp i 200 men då trycks den ner mot backen.... men som sagt: jag har ju ingen golf..

Markus skrev:
2364495 Lämna in den där bilen, den är uppenbart defekt.
Jag hade Audisexan som är i stort sett samma och den drog inte ens i närheten.

Eller så säljer man iväg skiten? ;D

Edit: Såg faktiskt idag när jag kollade färddatorn så visade den 1.1, blandad körning under längre tid.. Stämmer det så ljög jag nog tidigare..

Iväg med V40in,jag har själv en V40 T4a -98 idag.Haft den i ett par år ,visst den går bra,drar Vr6an,men kvaliten suger fett på dessa bilar.Bromsprobs vid varje bes,antingen anliggande eller dåliga skivor/klotsar är standard.Och ROST:näsblod Vi hade en toyota Corrolla ifrån 86 med mindre rost på,skärmar trösklar baklucka rostar det på,ne bara skeppa skiten!

Back