Byta bakdrev

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Fick underkänt på besiktningen pga bakdrevet som var slitet. Behöver då såklart byta hela drivpaketet men plånboken känner sig inte så villig. Jag tänkte åtminstone byta bakdrevet så jag kan besikta om den.

Jag hittade 40 kuggs bakdrev på xlmoto som påstår att original är 39 till hojen, men det hade dom inte. Frågar är hur som helst hur petigt det är med kedjan om man kuggar upp ett steg, går det att justera rätt spänd kedja bara genom att manövrera bakhjulet eller blir det att byta längd på kedjan också?

Är bakdrevet slut så är kedjan rejält uttänjd och slut den också, så det lär nog vara ganska lagom att ha en kugg för stort, och ändå få lagom spänning inom intervallet. Dock finns det stor risk att kedjan kommer att passa dåligt med ett nytt drev, och både den och drevet kommer att slitas väldigt fort, om du bara byter drevet.

Det beror på hur långt bak på justeringen du är nu. Men är bakdrevet så dåligt att det inte går igenom besiktningen vågar jag sätta en vaniljmunk på att kedjan är tokslut med. Och framdrevet som brukar ta slut före bakdrevet. Så, när du är där och kollar, se till att allt annat är funktionsdugligt.

addemoto.se

81:- billigare om nu plånboken är mager. 1500:- för komplett drivpaket när den sen tjockat på sig igen :tummenupp

Nej, tror inte samvetet kommer klara att försöka byta bara bakdrevet.

Hur ser det ut då med fräscha saker, passar en originalkedja med en kugg större? Ser att en kedja kan variera rätt kraftigt i pris, allt från 600 till tredubbla. Är 600kr-kedja värdelös även om det är en EK?

EDIT: Geten, det gillar vi. Har varit inne på addemoto en gång tidigare men gillade inte riktigt deras katalog-koncept. Men ska nog satsa på ett drivpaket där.

Saknar ju dock ett kedjeverktyg också, antar man inte kommer undan men någon annat vanligt man har hemma?

Last edited:
Sådär, körde på med att byta hela drivpaketet själv. Det gick rätt galant fram tills sista steget. Fick på nitlåset på kedjan, pressade på länken, det blev dock lite för tajt så det blev lite stelt där. Efter jag fått på länken skulle jag pressa huvudena eller vad de kallas för att låsa länken på plats. Verktyget som jag beställde från Bike verkar dock vara måndagsex på. Det är en pinne som ska användas, precis som när man bryter kedjan. Den pinnen passade dock inte i verktyget, diametern var precis aningen för stor. Dubbelkollade också så det inte var något annat tillbehör som kunde användas.

Hur som helst, nu behöver jag hitta någon i Linköping som har ett fungerande verktyg, enklast tänkte jag skulle vara en verkstad. Vågar man köra dit hojen och låna lite fort eller låta dom pressa klart, kedjan hoppar väl inte isär av att åka ett par lugna kilometer?

Om du inte pressat nitarna i nitlåset så skulle jag inte köra en meter, hoppar kedjan så brukar den göra mycket skada. Har du inte tillgång till ett vanligt clipslås då? För det är rätt vanligt att man monterat ett clipslås, sen åker man til verkstaden och nitar kedjan.

Kulhammare och mindre slägga eller annat tungt som mothåll? =)
Gärna en polare/familjemedlem/SHare som hjälper till att hålla mothållet då också...

Om du inte pressat nitarna i nitlåset så skulle jag inte köra en meter, hoppar kedjan så brukar den göra mycket skada. Har du inte tillgång till ett vanligt clipslås då? För det är rätt vanligt att man monterat ett clipslås, sen åker man til verkstaden och nitar kedjan.

Inget clipslås, satt på ett innan men hade i min frustration sönder det när jag försökte få av det. Skulle väl möjligen kunna beställa ett..

EDIT: Funkar det att bara köpa detta och trycka på?
http://www.xlmoto.se/kedjelas-did

Men det lär väl inte finnas spår för ett clipslås? Jag behöver väl inte byta hela länken?

Last edited:
Det i länken där funkar. Du byter hela länken, nitlås har inget spår för clipset. Tänk på att köpa för rätt kedjetyp.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti