Byta av Honda cbr till Honda Hornet

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Ja jag vet jag köper en väldigt fin Honda cbr 600f -02 och hade bättre råd med fösäkringen innan eftersom jag jobbade så mycke :) Men nu jobbar jag bara heltid och känner att försäkringen skulle kunna sänka min lilla ekomoni, så då kom jag på att jag hade kollat en del på Honda Horneet 600....

Nu till frågan är jag helt tappad bakom gravstenen som gör detta byte :confused: Jag menar är Hornet en tråkigare hoj att köra på? Ni som vet berätta och SNÄLLLLLAAAAAA bara seriösa svar, inga duma om nå jag skrive om (och till alla som vill rätta mina stavfel här gör inte det jag vet att dom fin men orkar inte sitta och få massa klagomål på detta). Ha nu i minnet att jag inte ahr råd med en 4000:-/månad att ha en hoj påställd...:3freak :näsblod

Tackar och :Bugar För all Hjälp...

P;S eller finns det andra hojar som är lite roligare men som är billiga i försäkringen?

helt lagom hoj, fast ibland saknar man det där lilla x-tra. Men det bästa är försäkringen då den är påställd året runt oxå :hihi

Kakan skrev:
2077230 Ja jag vet jag köper en väldigt fin Honda cbr 600f -02 och hade bättre råd med fösäkringen innan eftersom jag jobbade så mycke :) Men nu jobbar jag bara heltid och känner att försäkringen skulle kunna sänka min lilla ekomoni, så då kom jag på att jag hade kollat en del på Honda Horneet 600....

Nu till frågan är jag helt tappad bakom gravstenen som gör detta byte :confused: Jag menar är Hornet en tråkigare hoj att köra på? Ni som vet berätta och SNÄLLLLLAAAAAA bara seriösa svar, inga duma om nå jag skrive om (och till alla som vill rätta mina stavfel här gör inte det jag vet att dom fin men orkar inte sitta och få massa klagomål på detta). Ha nu i minnet att jag inte ahr råd med en 4000:-/månad att ha en hoj påställd...:3freak :näsblod

P;S eller finns det andra hojar som är lite roligare men som är billiga i försäkringen?

Jag betalar 5.500 :- helår / halv.förs för min r6a. 4.000:- / månad låter extremt mycket, om du har hel.förs varför inte gå ner till en halv?
// Tommy

Har inte så mycket erfarenhet av andra hojjar, men det är väl bara att läsa alla dessa tester som har gjorts.
Enligt dessa e det ju en grymmans hoj!! :banana

Oddjob skrev:
2077237 4000 per månad?!

för en cbr600f? :confused:

japp billigt å bra och ja det är på if...kan få en lägre men tja just nu är jag lite i valet och kvalet :)

Hårn1 skrev:
2077241 helt lagom hoj, fast ibland saknar man det där lilla x-tra. Men det bästa är försäkringen då den är påställd året runt oxå :hihi

ja det är ju lite skilnad på 4000:- och 610 :- :hihi

Xyron skrev:
2077270 Jag betalar 5.500 :- helår / halv.förs för min r6a. 4.000:- / månad låter extremt mycket, om du har hel.förs varför inte gå ner till en halv?
// Tommy

Jo men jag bor i sthlm i trafikzon ett är under 35 och tar kortet i år :rolleyes: Har en hel del emot mej när det kommer till att få ner priset då :D Jag kan ta en ren honda försäkring på if (har inte de nu) men då är det 1700:-/månad året runt och 25.000:- i självrisk om något händer...så det känns dumt å byta för nu är det väll en 6.000:- och en dyrare månadskostnad...

Hoobs skrev:
2077289 Har inte så mycket erfarenhet av andra hojjar, men det är väl bara att läsa alla dessa tester som har gjorts.
Enligt dessa e det ju en grymmans hoj!! :banana

Har läst och många tester säger att den är lite tråkig i motorn att de där lilla xtra inte är där...men jag gillar hojen i sig :)

Jag är 19 och haft hojkortet en vinter :gnissla

Dock bor jag på bättre ställe ur försäkringsbolagens synvinkel, och min egen också :tungan

Ta halv/hel år på if, Honda försäkringen, ca 6500/år och kör med insidan. :hihi

Trots att jag funderar på att byta så måste jag säga att hornet:en är en underbar hoj att köra. Jag har dock ett tips och det är att ta en hornet som är -03 eller nyare för dom har lite mera mos i motorn från fabrik, sedan har honda strypt den genom att sätta dit en katalysator MEN det fins inget krav på att ha katalysator på hoj, inte ens om den är originalmonterad.
Man ser ganska lätt vilka som har katalysator (även om inte själva katten syns). Man ser det på den nya designen på tanken, den nyare spetsiga bakdelen (utan lås till sadeln på ovansidan) och på det nya lyset som är 2-delat (gäller dock endast 600 kubikarna).

Jag skaffade fram ett grenrör till en äldre hornet och en micron-dämpare och den går bra som fan (enligt polare som haft den äldre modellen så går den bättre än vad deras gjorde med samma effektdämpare).

Jag sålde min Hornet 600 -01 igår. Den var förövrigt nerdrevad & slipon från Laser satt på. Jag hängde med 1000 kubikarna till 150 innan dom åkte från mig. Den reste sig på trean vid växling. Mitt betyg är ju MyckeVälGodkänt runt hela hojen. Nog svårt att hitta en annan hoj med den ekonomin till den mängden körglädje. Har inte sålt den för att jag tröttnat eller så. Ville bara förnya mig lite...

Har haft både CBR 600F och Hornet och jag saknar min Hornet mest!
En skit rolig hoj att köra den blir klockren i Stockholm stad! :rofl

Well skrev:
2078065 Man ser ganska lätt vilka som har katalysator (även om inte själva katten syns).

Jodå, katten :katt syns, sitter en stor klump där grenrören slutar (tror i.a.f att det är den burken som är katten).

Kolla hos Folksam vad en broms och kurvkurs skulle göra för dig.

OK, nu är jag gubbe :tomten (jag har i alla fall riktigt A-kort) och parkerar hojen i eget garage..... MEN!

Jag betalar nu 3700kr/år halvförs/helår. Med SMC rabatt så blir det 3400kr/år för samma försäkring.

Med Broms och KurvKurs (för sporthoj) så skulle jag få betala 1200kr/år för halvförs/helår och 1600kr/år för helförs/helår. Sanslöst billigt. Det är nästan gratis att åka hoj :) Bensinen har blivit dyr på sistone :7peta

Glöm inte att Folksams BKK-försäkring har 25% självrisk (även stöld). Men å andra sidan så har jag 100% självrisk(halvförs) nu, om jag chrashar...

Fredr28 skrev:
2078266 Jodå, katten :katt syns, sitter en stor klump där grenrören slutar (tror i.a.f att det är den burken som är katten).

Kan vara så....har inte kollat nogrannare...slet bara bort originalet och slängde dit ett original från en -00 och sedan en slipon burk.

:) Kul att höra att Hornet är en så kul hoj :) då blir valet så mycke enklare.
Men hur är den att åka längre sträckor på?? Jag har ju 35 mil till mina föräldrar, så det vorre kul om det inte vart en allt för obekvämkörning :)

s4 skrev:
2079586 Enligt vilka tester?

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=790&Page=7

Hornet är en trevlig motorcykel. Men personligen tycker jag att det finns bättre i samma prisklass.

Nu är jag kanske lite partisk då jag själv kör en Hornet, men jag har svårt att se någon annan hoj som är lika prisvärd som Horneten. Liknande hojar som Fazer, Z750, ER6 mfl är ofta billigare i inköp men kostar skjortan när det är dags för försäkring. För någon som mig själv, ung kille med nytaget körkort i större stad, är nog Hornetens totalekonomi helt oslagbar.

Fz6-s

hej.

måste bara säga att Yamaha FZ6, kallad för fazer är en underbar hoj!!! som ny är den billigare är hondan, och den är långt mycket roligare. :yoparty svarar mycket snabbare vid gasen, har mer pulver, jävligt bra chassi, jag är helnöjd med min och alla som testat den i min krets säger att den är långt bättre än horneten!!!välkommen ner och provkör min om du vill. :pannkyss Kolla bara så du får en men insp. motor!!!! vet ej vilket år de kom, senaste gen. försäkringen är inte spec dyr kanske något mer än hondan, eller samma, vet ej, skall inte skilja mycket. kolla med yamahaförsäkring via bilsport&mc eller länsförsäkringar!!! tar du en S model så har du halvkåpa och jag har kört längre sträckor, inga större problem :D

lycka till. /Adi

Last edited:
kolla på if vad du hamnar på skillnad på 4000/mån och 1055/mån hel/helår
cbr600f -02 är ju äldre än 3år nu allafall kolla länk klassas som sport** i listan

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$file/Honda.pdf

Kakan skrev:
2077230 Ja jag vet jag köper en väldigt fin Honda cbr 600f -02 och hade bättre råd med fösäkringen innan eftersom jag jobbade så mycke :) Men nu jobbar jag bara heltid och känner att försäkringen skulle kunna sänka min lilla ekomoni, så då kom jag på att jag hade kollat en del på Honda Horneet 600....

jobbigt att "bara" jobba heltid.... :rolleyes: :hihi har full respekt för alla som inte kan lägga 4000 per månad på hojförsäkring...låter helt :huvet

Horneten ger mycket bus per krona tycker jag, i synnerhet med IF´s Hondaförsäkring. Jag testade det mesta naket 04 när jag köpte nytt...då blev det en Yamaha FZ6 Fazer (den nakna utan en massa plast) men Horneten var finalkandidat. Hojarna är lika i mycket (de ligger båda i försäkringsklass 5 fö), samma andas barn men jag tyckte FZ6an såg och kändes modernare rakt igenom. Registret är dessutom bredare (för att vara en rad 600), med Horneten var det ett jävla varvande innan det blev någon riktig fjong i motorn. Dessutom satt jag lite lattjo på Horneten, det var något med vinkeln tank/soffa som "familjelyckan" inte gillade, rätt obehagligt faktiskt, inte minst vid inbromsningar :rolleyes:

Begränsningarna för hojtypen är uppenbara, de är inga hojar du ligger och kör långt på. Att marscha i 140-150 går men är rätt tröttsamt. Det är i stan och på kurviga småvägar hojarna hör hemma och då kan man ha riktigt kul.

Om du tittar på nakna street 600 så finns det mycket att välja på. Kawa har ju sin nya ER-6, Suzuki har FZ6-klonen GSR 600 (testas i senaste numret ab Bike) och så finns ju läckra Monster 695 om man vill åka italiensk twin.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!