fazerfun
Gudomlig sporthojare
Mr Mac skrev:2079621Liknande hojar som Fazer, Z750, ER6 mfl är ofta billigare i inköp men kostar skjortan när det är dags för försäkring
Ehh..

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mr Mac skrev:2079621Liknande hojar som Fazer, Z750, ER6 mfl är ofta billigare i inköp men kostar skjortan när det är dags för försäkring
JAg kör alltid med insidanKlabbe skrev:2078036Ta halv/hel år på if, Honda försäkringen, ca 6500/år och kör med insidan.![]()
smacker skrev:2078227Jag sålde min Hornet 600 -01 igår. Den var förövrigt nerdrevad & slipon från Laser satt på. Jag hängde med 1000 kubikarna till 150 innan dom åkte från mig. Den reste sig på trean vid växling. Mitt betyg är ju MyckeVälGodkänt runt hela hojen. Nog svårt att hitta en annan hoj med den ekonomin till den mängden körglädje. Har inte sålt den för att jag tröttnat eller så. Ville bara förnya mig lite...
Retep skrev:2078288Kolla hos Folksam vad en broms och kurvkurs skulle göra för dig.
OK, nu är jag gubbe(jag har i alla fall riktigt A-kort) och parkerar hojen i eget garage..... MEN!
Jag betalar nu 3700kr/år halvförs/helår. Med SMC rabatt så blir det 3400kr/år för samma försäkring.
Med Broms och KurvKurs (för sporthoj) så skulle jag få betala 1200kr/år för halvförs/helår och 1600kr/år för helförs/helår. Sanslöst billigt. Det är nästan gratis att åka hojBensinen har blivit dyr på sistone
![]()
Glöm inte att Folksams BKK-försäkring har 25% självrisk (även stöld). Men å andra sidan så har jag 100% självrisk(halvförs) nu, om jag chrashar...
moha skrev:2079669hej.
måste bara säga att Yamaha FZ6, kallad för fazer är en underbar hoj!!! som ny är den billigare är hondan, och den är långt mycket roligare.svarar mycket snabbare vid gasen, har mer pulver, jävligt bra chassi, jag är helnöjd med min och alla som testat den i min krets säger att den är långt bättre än horneten!!!välkommen ner och provkör min om du vill.
Kolla bara så du får en men insp. motor!!!! vet ej vilket år de kom, senaste gen. försäkringen är inte spec dyr kanske något mer än hondan, eller samma, vet ej, skall inte skilja mycket. kolla med yamahaförsäkring via bilsport&mc eller länsförsäkringar!!! tar du en S model så har du halvkåpa och jag har kört längre sträckor, inga större problem
lycka till. /Adi
fazerfun skrev:2081137jobbigt att "bara" jobba heltid....![]()
har full respekt för alla som inte kan lägga 4000 per månad på hojförsäkring...låter helt
![]()
Horneten ger mycket bus per krona tycker jag, i synnerhet med IF´s Hondaförsäkring. Jag testade det mesta naket 04 när jag köpte nytt...då blev det en Yamaha FZ6 Fazer (den nakna utan en massa plast) men Horneten var finalkandidat. Hojarna är lika i mycket (de ligger båda i försäkringsklass 5 fö), samma andas barn men jag tyckte FZ6an såg och kändes modernare rakt igenom. Registret är dessutom bredare (för att vara en rad 600), med Horneten var det ett jävla varvande innan det blev någon riktig fjong i motorn. Dessutom satt jag lite lattjo på Horneten, det var något med vinkeln tank/soffa som "familjelyckan" inte gillade, rätt obehagligt faktiskt, inte minst vid inbromsningar![]()
Begränsningarna för hojtypen är uppenbara, de är inga hojar du ligger och kör långt på. Att marscha i 140-150 går men är rätt tröttsamt. Det är i stan och på kurviga småvägar hojarna hör hemma och då kan man ha riktigt kul.
Om du tittar på nakna street 600 så finns det mycket att välja på. Kawa har ju sin nya ER-6, Suzuki har FZ6-klonen GSR 600 (testas i senaste numret ab Bike) och så finns ju läckra Monster 695 om man vill åka italiensk twin.
955i skrev:2081266Har ägt en CBR 600 F och haft en Hornet över en helg + kört den på bana.
Hornet-stuket passade mig bra, en smidig hoj och brett styre och helt ok klipp i motorn, visst, inte lika många hästar (ca 10 mindre vill jag minnas) än CBR:en men lagom pigg. En bra city-hoj helt enkelt. Åka långt är inte samma höjdare, då kommer du nog sakna kåpan. Jag skulle inte säga att det är ett nerköp, visst inte riktigt lika sportig kanske men i mångt och mycket är det ju samma hoj, både är Honda, dom har samma motor fast lite nertrimmad för fetare mellanregister (som dom brukar säga...).
Köp om du gillar den, jag har inga problem med hojen och tror säkert du blir nöjd. Båda är roliga hojar! Så mkt roligare blir det inte på en CBR, hellre att du kan lägga pengar på annat.
You go girl!![]()
Kakan skrev:2085123
kanske en dum fråga men går det inte att sätta en liten kåpa fram på en hornet? fast de kanske ser konstigt ut på en kåplös hoj![]()
Well skrev:2086648Det finns massor av vindavvisare till hornet. Den som e original på hondas hemsida är mest för syns skull men det finns dom som inte e mycket större men som e grymt effektiva.
Jag har kört mer än 30 mil i sträck på min hornet och visst e det små tungt om man ligger och snittar i typ 130 (men då e jag en stor pojke = mycket vindfång) men annars så går det hur bra som helst.
För övrigt kan jag säga att dom som hävdar att yamahas FZR går bättre...Hur kommer det sig att jag drar flera av polarna (dom har haft flera olika årsmodeller blandannat nyaste) och jag har dragit dom. Sedan så undrar jag varför det ALLTID är massor med trådar bland dom nya inläggen som säger: "jag har problem med min FZR...vad e fel" och "min FZR startar inte...HJÄLP" m.m. Har aldrig sett dessa på hornet...och förövrigt är dom MYCKET ovanliga på Honda överlag.
Kakan skrev:2088176Jo nog har även jag sett en del trådar om just den, så jag är lite osäker på just FZR:en. Men jag gillar Honda och håller mej gärna kvar där![]()
Jo jag har ju pga mitt behov av att byta läst massa tester på begagnade hojar och såWell skrev:2090430Själv kommer jag aldrig ( som jag känner nu ) byta från honda som tillverkare...jag menar, när SAMTLIGA MC-journalister skriver på alla beg tester "den berömda honda kvalitén" så vill inte jag byta till hojjar som omnämns med "var noga att kolla så att inte......."
Retep skrev:2078288Kolla hos Folksam vad en broms och kurvkurs skulle göra för dig.
OK, nu är jag gubbe(jag har i alla fall riktigt A-kort) och parkerar hojen i eget garage..... MEN!
Jag betalar nu 3700kr/år halvförs/helår. Med SMC rabatt så blir det 3400kr/år för samma försäkring.
Med Broms och KurvKurs (för sporthoj) så skulle jag få betala 1200kr/år för halvförs/helår och 1600kr/år för helförs/helår. Sanslöst billigt. Det är nästan gratis att åka hojBensinen har blivit dyr på sistone
![]()
Glöm inte att Folksams BKK-försäkring har 25% självrisk (även stöld). Men å andra sidan så har jag 100% självrisk(halvförs) nu, om jag chrashar...
Kakan skrev:2091898Jo jag har ju pga mitt behov av att byta läst massa tester på begagnade hojar och så![]()
Nog verkar det vara så att Hondan är en bra och hållbar hoj allt![]()
Aha det kan ju tänkas göras...jag PM:ar mitt nummer så kan du ju slå en signal...stillmatic skrev:2102294Byt med mig dåJag är ute efter att göra det motsatta bytet. Har en Hornet 600 -00 som bara väntar på att bytas mot en CBR.
Kakan skrev:kanske en dum fråga men går det inte att sätta en liten kåpa fram på en hornet? fast de kanske ser konstigt ut på en kåplös hoj![]()
Nursey skrev:2103722Jag har en "naken" gathoj men kör mycket på motorvägar. Jag var tvungen att skaffa en liten framskärm för att avleda den värsta blåsten för det känns som någon bankar en på axlarna (och det är om det är VINDSTILLA..om det blåser ovanpå det så blir det rätt jobbigt i längden) då du går över 130km/h.
Jag tycker INTE om skärmen..den är FUL men får sitta där tillsvidare. Det är ju inte så svårt att pilla av den om man vill se stilren ut någongång![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |