Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

håller med om att sandblästring inte e bra.däremot funkar det bra o skugga över stålskivorna med en blästersand bestående av nötskalskross.


Blästermediet i fråga var aluminumoxid vilket i princip bara ger en matt yta.
 
Hej
Så här var det,jag skulle möta herr Ellfors efter vägen då han skulle stå o vänta på mig så jag skulle hitta lättare,så långt inga problem.
Vi hittar varandra o skakar tass o sen fäls visiren ner o börjar köra mot upphärad hehehe vilket gasande.
När vi skulle svänga av till kringelikrokvägarna in mot dom djupa skogarna så tänkte jag här kommer jag aldrig att hänga med honom på hemmaplan kanske 50 meter in på första vägen från den stora ser jag bara att han får jorden hjulspinn powerslide först åt vänster å sen ännulängre åt höger kanske 20 meter då tänkte jag nu var det färdigåkt:yoparty sen fortsätter vi en bra bit i samma tempo och stannar sen vid en kyrka o snackar lite

Så var det:yopartylägger upp ett kort jag tog med mobilen när jag åkte hem senare så det kommer i kväll

Hehe... det är så det ska vara :) Grymt härliga, kuperade vägar i söderlandet runt Jon. Man powerdriftade ju i varje kurva med vivaron... :hihi

Snart har hela turboforumet hälsat på hos Mr Elffors :D Du kommer ju få skaffa det tjocka statoilkortet när du ska inkassera alla kaffekoppar runt om i landet :hihi
 
Hehe... det är så det ska vara :) Grymt härliga, kuperade vägar i söderlandet runt Jon. Man powerdriftade ju i varje kurva med vivaron... :hihi

Snart har hela turboforumet hälsat på hos Mr Elffors :D Du kommer ju få skaffa det tjocka statoilkortet när du ska inkassera alla kaffekoppar runt om i landet :hihi


Mitt mål är att ha en turbobroder varannan mil. så man törs ge sig ut på lite längre sträckor:D

Blästra inte plattorna! Jag har provat, dom slipar bort lamellerna på ett par repor, fanns absolut ingenting kvar av dem..

Jojje-Elffors 1-0. På ca 5mil slets lamellerna ner 0.4mm!

Det är dyrt att lära sig:huvet
 
Last edited:
Eftersom honda valde att fästa sina topplock med gummiband istället för bult, så kommer jag att få plocka ner min motor igen. Varje gång laddtrycket seglat upp mot kilot så sölar glykolvatten ner mitt bakhjul via expansionsventen.:mad: Laddar jag bara ett halv kilo går det hur fint som helst. Målet är att ha ihop skiten till helgen igen.


Hur hårt drar ni era toppar?

Jag drog enligt manualen till 47nm med hondas m9 bult (8mm skaft) Tänkte sätta i m10x1.25 i 12.9 kvalite'.

Edit: Såg att man skulle dra M10x1.25 till 84nm -Det borde räcka med råge!
 
Last edited:
Norrländsk uppdatering

Bult va oi.
nu e' i.
75nm,jo.
bult.jpg

Btw, hon ville jag skulle tömma diskmaskinen. om nån undrar vad som stod på lappen.
 
du e heltsjuktunderbar hahaha

Öhm.. tack.

Jag var ute på en testsväng igår med mitt lambdahelsystem, för att kika av lambdavärden.
Förut de självklara problemen med att kika på mätare samtidigt som man försöker tokgasa på krokiga vägar, så tyckte jag att hojen gick lite slöare än förut.
Jag har mätt mitt lobecenter vid ett högre lyft än tidigare eftersom jag märkte att det gav lite andra värden.
Eller kan det skilja mycket i effekt mellan ett helsystem i 3"tumsrör mot en kort 3"tums pipa.
Och i så fall är mina mätresultat i lambda värdelösa när jag sen kör hojen med bara kort pipa?

Vidare efterforskningar visar att marklund gör sina busafjädrar av Arne tammers gamla kungsfjäder. Vilken j-vla skillnad:D
 
Öhm.. tack.

Jag var ute på en testsväng igår med mitt lambdahelsystem, för att kika av lambdavärden.
Förut de självklara problemen med att kika på mätare samtidigt som man försöker tokgasa på krokiga vägar, så tyckte jag att hojen gick lite slöare än förut.
Jag har mätt mitt lobecenter vid ett högre lyft än tidigare eftersom jag märkte att det gav lite andra värden.
Eller kan det skilja mycket i effekt mellan ett helsystem i 3"tumsrör mot en kort 3"tums pipa.
Och i så fall är mina mätresultat i lambda värdelösa när jag sen kör hojen med bara kort pipa?

Vidare efterforskningar visar att marklund gör sina busafjädrar av Arne tammers gamla kungsfjäder. Vilken j-vla skillnad:D


Det ska INTE skilja nämnvärt mellan kortrör och helpipa

Helpipa på hoj är ju i praktiken en dump pipa på en bil ( längdmässigt)


Jag bänkar 440 hk på min knarr med 2,5" slutpipa (3" fram till burk)
 
Det ska INTE skilja nämnvärt mellan kortrör och helpipa

Helpipa på hoj är ju i praktiken en dump pipa på en bil ( längdmässigt)


Jag bänkar 440 hk på min knarr med 2,5" slutpipa (3" fram till burk)

Nu har jag ju iofs 56 urkapade kilar i pipan vilket krävdes för att bocka till formen, med tillhörande invändiga vinkelslipsskägg och svetstrådar o annat flödeshämmande.
Men jag tycker ändå att ett 3"tums rör skulle flöda tillräckligt.:va

Får utvärdera imorgon med kort pipan.
 
Nu har jag ju iofs 56 urkapade kilar i pipan vilket krävdes för att bocka till formen, med tillhörande invändiga vinkelslipsskägg och svetstrådar o annat flödeshämmande.
Men jag tycker ändå att ett 3"tums rör skulle flöda tillräckligt.:va

Får utvärdera imorgon med kort pipan.

Det var inte piporna som gjorde skillnaden. min hårda mellanregisterkick är borta:tummenner Den som var så skoj. Nå väl, Jag får väl leta efter den i vinter.

Har ni problem med höga temperaturer under tanken?
Min tank blir ca 30-40grader, ramen blir så varm att man inte kan hålla handen på den likaså förgasarbryggan. Ånglås är ett problem när hojen får stå 10min till 1timme när den är riktigt varm.
 
CV4 gör "heat reflective tape" i guld eller silver. Silver är bäst men guld är snyggare. Kanske vore nåt?

heatsheild.jpg
 
Vet faktiskt inte... Känns ju lite onödigt att skicka efter endast ett ark med tejp från USA...
Borde gå att hitta...
 
Borde ju finnas på Biltema.
 
Kollade på deras hemsida och hittade länk till svenska åf: http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewCat&catId=341

Har faktiskt funderat på att ersätta det gamla slitna värmeskyddet under tanken, frågan är om man skall satsa på enkel tejp enl. ovan eller försöka pula dit en tjockare variant med massa skumgummi som det sitter original?
:va

Fast nu när jag kollade närmre så verkar tejpen finnas i olika tjocklekar...?
 
Last edited:
Har ni problem med höga temperaturer under tanken?
Min tank blir ca 30-40grader, ramen blir så varm att man inte kan hålla handen på den likaså förgasarbryggan. Ånglås är ett problem när hojen får stå 10min till 1timme när den är riktigt varm.

Tycker att det låter lite suspekt, men så åker jag ju bara ett trött sugis av samma årgång. Är kylsystemet i sin ordning? har du någon koll på olje/kylvatten tempen?
 
Vet faktiskt inte... Känns ju lite onödigt att skicka efter endast ett ark med tejp från USA...
Borde gå att hitta...
Borde ju finnas på Biltema.

Tack för hjälpen. Det blir nog till att kika igenom vad biltema har först sen vad tillbehörsfirmorna x har

Tycker att det låter lite suspekt, men så åker jag ju bara ett trött sugis av samma årgång. Är kylsystemet i sin ordning? har du någon koll på olje/kylvatten tempen?

Det var nog lite suspekt.
Förut när laddtrycket lyfte toppen gick ju toppen torr. = jävligt varmt.
Första provkörningen efter bultbytet var den också varm, men dan efter såg jag att det hade varit en liten luftficka, så då gick det i några deciliter till. dessutom hade jag strul med tempgivarn så jag visste inte hur varmt hojen gick, nu har jag rätt givare och ser att hojen inte går varm och ramen blir inte het längre utan bara varm.

Men orginal ska det vara en Värmebarriär under tanken och det kan ju inte vara fel eftersom varm sås gör att hojen går snålt iaf snålare. Något jag är mycket rädd för.
 
Tack för hjälpen. Det blir nog till att kika igenom vad biltema har först sen vad tillbehörsfirmorna x har



Det var nog lite suspekt.
Förut när laddtrycket lyfte toppen gick ju toppen torr. = jävligt varmt.
Första provkörningen efter bultbytet var den också varm, men dan efter såg jag att det hade varit en liten luftficka, så då gick det i några deciliter till. dessutom hade jag strul med tempgivarn så jag visste inte hur varmt hojen gick, nu har jag rätt givare och ser att hojen inte går varm och ramen blir inte het längre utan bara varm.

Men orginal ska det vara en Värmebarriär under tanken och det kan ju inte vara fel eftersom varm sås gör att hojen går snålt iaf snålare. Något jag är mycket rädd för.

Du kanske får några givande tips främ mäster på fredag.

BTW pm a ditt nummer.
 
Du kanske får några givande tips främ mäster på fredag.


Japp, det fick jag. -Släng pluttagget, tjöp mcx 400 snurra!

Mycket bra ide, men först vill jag ha 250hk med lillplutten innan man laddar vidare mot 300.

Beställde öd kolvar o ringar från bikebandit idag. Otäck grej det där med att lägga ut visakort nummer på nätet. :gnissla

Förhoppningsvis ska inte hojen stinka som en ctc 171b med bentone oljebrännare under säsongen 2010. Dessutom är det ju dumt att ha ett stall för 40 missanpassade hästar i vevhuset.

Har ni bra erfarenheter av bikebandit?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top