Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

Ooops! Skäms som en hund. Hittade tillbax till tråden nu. Har varit hos kompis flera ggr men inte haft IC i huvudet. Således inte mätt... Hoppas det går framåt för dig ändå.

Mvh Peter

Ps Sambons rest av zxr i avataren

Har bestämt mig för att köra etanol utan IC, så det går vidare. Nu är jag fast på hur jag ska få oljan till turbon.

// Tom

Tittade lite på förgasarna men allt är inte glasklart. Vart är det som man behöver täta? På den andra har jag ringat in det jag tror, är det något mer ställe?

På första bilden har jag ringat in där jag tror man ska trycksätta med en slang från plenum, stämmer detta?

Vill även bekräfta all slangdragning så jag fått det korrekt.
Uttagen för syncning av förgasare till laddtrycksmätare samt dump.
Pitotrör i tryckröret till btr.
Uttag i plenum till trycksättning av undersida förgasare.

Stämmer detta?

Bifogat

• IMAG0025.jpg
    IMAG0025.jpg
    120.3 KB · Visningar: 107
  • IMAG0026.jpg
    IMAG0026.jpg
    122.7 KB · Visningar: 113
Tittade lite på förgasarna men allt är inte glasklart. Vart är det som man behöver täta? På den andra har jag ringat in det jag tror, är det något mer ställe?

På första bilden har jag ringat in där jag tror man ska trycksätta med en slang från plenum, stämmer detta?

Vill även bekräfta all slangdragning så jag fått det korrekt.
Uttagen för syncning av förgasare till laddtrycksmätare samt dump.
Pitotrör i tryckröret till btr.
Uttag i plenum till trycksättning av undersida förgasare.

Stämmer detta?

hej här kommer en liten karta

Bifogat

• Carbpressure.gif
    Carbpressure.gif
    13.8 KB · Visningar: 265
hej här kommer en liten karta

AH, ok, men hur trycksätts flottörhuset? är det via slangen från pitotröret?

Edit: Nu tror jag att jag förstår, pitotrör till avluftningen för flottörhuset. Trycksättning över membran sker via hålet i trotteln, och under membranet trycksätts via plenum/förgasarens ingång?

// Tom

Last edited:
Någon som vet vart jag behöver täta förgasaren?

// Tom

Det märker du när du trycksätter. Kan vara vid anslutningar av slangarna mot gasarna. Även runt spjällaxlar om du har otur.

om inte biltema adapter http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135337 bygger för mycket och passar kanske den kan användas för att ta olja till tubon?

Avtapningshålen i botten på flotörkoppen lär du inte behöva täta, när tappskruvarna är inskruvade (som i vanliga fall) så borde det räcka.

Kanske ide att läsa in sig på hur vacuumförgasare funkar och vad som behövs göra när man överladdar för att få det o funka, det går alltid lättare när man förstå hur saker man ska mecka med funkar...

Last edited:
Vet inte hur det ser ut på din hoj men med hjälp av en sprängskiss kan du nog hitta "huvudkanalen" så du kan gå in och ta oljan direkt från blocket med hjälp av en nippel eller banjo. Tänk även på att försöka dra in returen långt ifrån pickupen (oljepumpen) så du inte matar ut den hetaste oljan direkt igen.Tror inte på förslaget med Biltema adapter även om den skulle passa. Du har redan mycket skit framför motorn och vill inte ha mer.

om inte biltema adapter http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135337 bygger för mycket och passar kanske den kan användas för att ta olja till tubon?

Avtapningshålen i botten på flotörkoppen lär du inte behöva täta, när tappskruvarna är inskruvade (som i vanliga fall) så borde det räcka.

Kanske ide att läsa in sig på hur vacuumförgasare funkar och vad som behövs göra när man överladdar för att få det o funka, det går alltid lättare när man förstå hur saker man ska mecka med funkar...

Hej

Den där produkten ser helt klart intressant nu, ska kolla upp den mer noggrannt.

Annars håller jag med, klart enklare om man vet hur det fungerar. Tror jag har tillräcklig koll på hur det fungerar nu men har du någon länk till där man kan läsa mer är jag klart intresserad.

Tack

// Tom

Vet inte hur det ser ut på din hoj men med hjälp av en sprängskiss kan du nog hitta "huvudkanalen" så du kan gå in och ta oljan direkt från blocket med hjälp av en nippel eller banjo. Tänk även på att försöka dra in returen långt ifrån pickupen (oljepumpen) så du inte matar ut den hetaste oljan direkt igen.Tror inte på förslaget med Biltema adapter även om den skulle passa. Du har redan mycket skit framför motorn och vill inte ha mer.

Okej, ska försöka leta reda på en sprängskiss och lägga upp den här så kanske någon kan tipsa lite. Ska även mäta lite, tror inte det skall vara problem med utrymme för adaptern faktiskt på min hoj.

// Tom

Okej, ska försöka leta reda på en sprängskiss och lägga upp den här så kanske någon kan tipsa lite. Ska även mäta lite, tror inte det skall vara problem med utrymme för adaptern faktiskt på min hoj.

// Tom

Det ska finnas ett mätuttag på sidan av vevhuset som du skulle kunna använda för att ta olja till turbon.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    17.6 KB · Visningar: 86
Ok, tack. Är lite därför jag frågar så mycket om sånt som redan finns i forumet, man kan bli lite kluven när man läser detta tex.

Enklaste sättet att komma fram till lyckat resultat är att sätta sig in i HUR en CV-förgasare fungerar, dvs hur man får en tvångsmatad förgasare att "inte veta om" att den är utsatt för övertryck. Idealet med turbomatning är att sugmotorförgasarna inte behöver bestyckas om öht.

Enklaste sättet att komma fram till lyckat resultat är att sätta sig in i HUR en CV-förgasare fungerar, dvs hur man får en tvångsmatad förgasare att "inte veta om" att den är utsatt för övertryck. Idealet med turbomatning är att sugmotorförgasarna inte behöver bestyckas om öht.

Har läst på lite hur det fungerar men känns om att det logiska är att allt tryck i förgasaren borde vara lika överallt(tas från samma ställe). Naturligvis är det något jag missat eftersom man inte ska göra så. Över/under membran tas ju från bellmouth/hålet i trotteln. Varför vill man ta trycket till flottörhuset någon annanstans ifrån?

Dumma frågor, men det får jag ta.

// Tom

Därför att soppan har ett grundtryck på ca 0.2-0.5bar plus laddtryck. skulle flottörhuset bara få laddtryck så skulle soppan flöda över. Därför vill man ha ett tryck som är lite högre dit ned. Undersidan av membranet ska få tryck från plenum, det trycket är lite högre än trycket efter gasspjället och det är den tryckdifferansen som lyfter trotteln

Last edited:
Därför att soppan har ett grundtryck på ca 0.2-0.5bar plus laddtryck. skulle flottörhuset bara få laddtryck så skulle soppan flöda över. Därför vill man ha ett tryck som är lite högre dit ned. Undersidan av membranet ska få tryck från plenum, det trycket är lite högre än trycket efter gasspjället och det är den tryckdifferansen som lyfter trotteln

Tack! Då är jag med på noterna! Uppskattas att ni orkar svara på mina dumma frågor =)

// Tom

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...