Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

är ju en rörstump man sticker in i toppen med en fläns på som används för att dra fast grenröret mot toppen.

Du kan ju använda dom du har till ditt nuvarande grenrör.
Det kommer du ju aldrig behöva mera.:D

Hur funkar det när man trycksätter originalförgasare? Måste man inte ha samma tryck utanför som igenom förgasaren för att inte blåsa tätningar?

Hur funkar det när man trycksätter originalförgasare? Måste man inte ha samma tryck utanför som igenom förgasaren för att inte blåsa tätningar?

Du trycksätter båda sidorna på förgasaren så du "lurar" den att tro den fortfarande är en sugmotor.

Du trycksätter båda sidorna på förgasaren så du "lurar" den att tro den fortfarande är en sugmotor.

Innebär de att man hänger gasarna inuti plenumet?? Jag har bara överladdat insprutare tidigare...

är ju en rörstump man sticker in i toppen med en fläns på som används för att dra fast grenröret mot toppen.

Kompis med svarv. finns nog ej färdiga att köpa. Eller så sätter du rostfritråd i mig'en och biter i det sura äpplet och köper rostfritt material till övriga grenröret oxå.

Kompis med svarv. finns nog ej färdiga att köpa. Eller så sätter du rostfritråd i mig'en och biter i det sura äpplet och köper rostfritt material till övriga grenröret oxå.

Hej

Tyvärr känner jag ingen som har en svav, kanske kan mecka ihop något själv om jag hittar ett rör i lämplig dimension. Eller någon på forumet kanske har tillgång till svarv och vill svarva 4 stumpar åt mig, mot betalning förståss.

Någon som vet något företag som kan svarva bitar åt privatpersoner på beställning? detta kanske är snordyrt iofs.

// Tom

Ett smidigt sätt är att köpa färdiga av Erik Marklund. Jag har byggt en ZX7:a turbo en gång och då hade han inga som passade direkt men det var bara ytterdiametern som behövde svarvas ner lite. Tror jag kortade av dom lite också för att få det snävare.

Blir ett mycket litet jobb för en lokal svarvare jämfört med att tillverka nya.

/Niclas

Hej

Tyvärr känner jag ingen som har en svav, kanske kan mecka ihop något själv om jag hittar ett rör i lämplig dimension. Eller någon på forumet kanske har tillgång till svarv och vill svarva 4 stumpar åt mig, mot betalning förståss.

Någon som vet något företag som kan svarva bitar åt privatpersoner på beställning? detta kanske är snordyrt iofs.

// Tom

Svarva vitt på firma är inte o tänka på. Men med en flaska whisky och en trevlig attityd kan man komma långt. Ju mindre firma desto villigare att jobba för muta.

Fast det bör väl fungera om jag hittar ett 41mm rör en stor bricka och stora svetsen också. Lite meck men det får man ta om det ska va billigt :D

Hej, hur menar du ? vattenkyld ic eller menar du något annat ?

// Tom

Precis !
Ett litet cellpaket inne i plenumet före insugstrattarna och ett framme i nosen på hojen.
Rör eller slang mellan dessa och en liten cirkulationspump.

Bifogat

• hoj ple.JPG
    hoj ple.JPG
    224.6 KB · Visningar: 210
Fast det bör väl fungera om jag hittar ett 41mm rör en stor bricka och stora svetsen också. Lite meck men det får man ta om det ska va billigt :D

Det gör det säkert.

Eftersom jag själv är svarvare tänker jag inte i dom banorna när nåt behöver svarvas:D

Precis !
Ett litet cellpaket inne i plenumet före insugstrattarna och ett framme i nosen på hojen.
Rör eller slang mellan dessa och en liten cirkulationspump.

Jag som är dum, undrar hur du får samma tryck utanpå förgasarna som inuti?

Jag som är dum, undrar hur du får samma tryck utanpå förgasarna som inuti?

Det får du inte.
Däremot lika tryck på alla ställen i förgasarna är mer eftersträvansvärt.

Kör du etanol utan ic borde du kunna ladda minst 0.6bar. Dessutom slipper du kompsänka, vid så pass låga tryck. Det borde ge dina 180hk. Metanol är dumt eftersom du bara kan tanka hemma i garaget.

Sätt turbon så att oljan kan rinna tillbaka till motorn ovan oljenivån. dvs undersida på lagerhuset ca 3cm över. Det blir krångligt och väldigt högt men du slipper trubbel med pumpar o catchtankar o skit.

Tror jag kommer prova etanol efter att ha läst lite mer i ämnet, verkar ju väldigt trevligt, tappar ju inte något bottendrag heller. Börjar nog med etanol och runt 0.6 bar. Sen får det spåra ur från det när man vant sig med den efftekten. Med kompsänkning bårde jag väl kunna ladda runt 1 bar utan ic med etanol?

// Tom

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...