Byggtråd ZXR750 H1 Budgetturbo

Hej, målet är ju 180 på slangen, så ladd på en bar är det väl som gäller antar jag. Hur tjock kan en orginalpackning vara tro, om jag räknat rätt hamnar jag på ca 9:1 med 2mm, men om orginalpackningen är 0.5mm så är det ju en skillnad på 1,5mm så då blir det 9,5:1 i komp.

Om vi bara leker med tanken, vad tror ni motorn håller för utan att byta komponenter ? Man har ju hört att det ska höjas laddtryck efter ett tag...

Mvh
Tom


Kör du med 2mm det funkar kanon

Med 1 bar blir den riktigt trevlig
 
Hej, tack för svar, då blir det 2mm. Ja 1 bar borde väl räcka för att smiska det mesta på gatan hoppas jag =)

Det är ju 107 häst orginal så med 1 bar bör jag väl hamna på ca 200 eller strax under på veven väl ?

// Tom

kom igen nu bygg på nu så ska du ha en dräpare till våren,vi här hjälper dig:tummenupp
mvh peterpain
 
kom igen nu bygg på nu så ska du ha en dräpare till våren,vi här hjälper dig:tummenupp
mvh peterpain

Började riva den igår, så ivrig att komma igång även om det troligen kommer att komma fina dagar framöver. Får väl spruta lite grus med dominator istället då.

Köpte lite rör och böjar till grenröret idag, blev 33mm rör med 2.5mm gods. 6 böjar och 1 meter rör, borde räcka, kostade hela 70:-.

// Tom
 
Började riva den igår, så ivrig att komma igång även om det troligen kommer att komma fina dagar framöver. Får väl spruta lite grus med dominator istället då.

Köpte lite rör och böjar till grenröret idag, blev 33mm rör med 2.5mm gods. 6 böjar och 1 meter rör, borde räcka, kostade hela 70:-.

// Tom

Vad för design hade du tänkt på grenröret?
Kommer du försöka få oljereturen så högt att du slipper använda återcirkulerande pump till tråget?

Kör hårt, kommer säkert bli finfint!

Mvh J
 
Vad för design hade du tänkt på grenröret?
Kommer du försöka få oljereturen så högt att du slipper använda återcirkulerande pump till tråget?

Kör hårt, kommer säkert bli finfint!

Mvh J

Japp, målsättning är att få den så högt att jag slipper pump, får kanske kapa kylaren lite eller skaffa en annan.

// Tom
 
Hej

Rev isär och tittade på förgasarna, hur skall man göra plenumet om det ser ut såhar?

p13.jpg


Det är ju inte fyra rör som jag sett att de flesta har. ska jag bara skära ur för hålen(lika som i förgasaren) i en platta och sedan bygga plenumet direkt på det?

// Tom
 
Japp, målsättning är att få den så högt att jag slipper pump, får kanske kapa kylaren lite eller skaffa en annan.

// Tom


Du kommer snarare att behöva MER kylkapacitet än mindre. ic'n kommer ju dessutom vara ivägen för kylet.
 
Kul projekt. Jag hade exakt en sån hoj själv, och har svårt att föreställa mig hur den skulle vara med 180 kusar. Säkert inte tråkig iaf. :tummenupp
 
Kul att läsa om ditt bygge! Kommer förmodligen att göra det samma i vinter med min 9:a, Väldigt snarlika motorer och konstruktion.
 
Tittade på sprängskisser på din hoj. verkade vara en annorlunda konstruktion. Dvs inget att fästa en slangstump på till plenumet. Vad har du att tillgå i form av svetsar, svarvar, fräsar etc.? Mitt bygge ingick det mycke sånt i men mycke går säkert att lösa ändå, men en svets o en svarv underlättar fantastiskt.
 
Tittade på sprängskisser på din hoj. verkade vara en annorlunda konstruktion. Dvs inget att fästa en slangstump på till plenumet. Vad har du att tillgå i form av svetsar, svarvar, fräsar etc.? Mitt bygge ingick det mycke sånt i men mycke går säkert att lösa ändå, men en svets o en svarv underlättar fantastiskt.

Hej

Har tyvärr inte svarv och fräs, har dock svets.

Du kommer snarare att behöva MER kylkapacitet än mindre. ic'n kommer ju dessutom vara ivägen för kylet.

I guiden som är sticky i forumet verkar det som att de kapar den en bit på zx9 och zx7 iaf, men får hoppas allt får plats.
 
Last edited:
Annars löser du ic med att göra en vattenkyld.
Skillnaden är ju bara ett litet extra cellpaket och en vattenpump.
Inte direkt raketforskning.

Fan jag som är snickare fick ihop en sånn !:tummenupp
 
Annars löser du ic med att göra en vattenkyld.
Skillnaden är ju bara ett litet extra cellpaket och en vattenpump.
Inte direkt raketforskning.

Fan jag som är snickare fick ihop en sånn !:tummenupp

Mjaaa.. Men om man inte bygger en photoshopper utan en verklig cykel så duger inte plyfa o lim, då ställs också hårdare krav på funktion.:hihi
 
Hej

Tittade lite på hur fästet till plenum skall se ut. 2" avgasrör passade ju perfekt i spåret på förgasaren, vad tror ni om att man gör ett hål i plåten för röret och svetsar fast det och sedan tar upp småhål runt svetsen. Det är ju ungefär så som det ser ut nu i orginal burk.

IMAG0007.jpg


Spännande projekt! Man blir ju själv lite sugen!
Hur löser du bränsle/luftblandning på en förgasarmotor?

/J


Det enda som skall behövas göras som jag förstår det är att skaffa en annan soppapump samt en progressiv btr, och sedan bestycka såklart.

// Tom
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top