Byggtråd: Supermono Honda RS / KTM 625

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Efter att några peppat mig så börjar jag en byggtråd. Jag har i ärlighetens namn tjuvstartat lite, så första inlägget (det här) blir en kort sammanfattning.

Iden är att ta ett Honda RS 250 (-96) chassie och klämma i en KTM 625 LC4-motor i den. För att de ska fungera för mig behöver jag skapa nya motorfästen, byta ut vattenpump och termostathus eftersom det inte får plats. Avgassystemet och tanken måste modifieras, och diverse annat smått och gått...

Vill du se vad som är gjort fram till nu finns det i Bloggen:
http://www.sporthoj.com/blogg/?fohlin

Det sista jag gjorde var att tejpa upp avgassystemet. Punkta det med rostfri pinne, och nu väntar jag på att få hem det igen för montering.
 

Bifogat

  • avgaskrokar_tejpat_web.jpg
    avgaskrokar_tejpat_web.jpg
    74.4 KB · Visningar: 252
  • avgaskrokar_punktat_web.jpg
    avgaskrokar_punktat_web.jpg
    72.5 KB · Visningar: 252
Ser intressant ut det här! Vad har du tänkt använda den till sen efter du är färdig?

Kommer du brassa runt på banor med den? :D
 
Ser intressant ut det här! Vad har du tänkt använda den till sen efter du är färdig?

Kommer du brassa runt på banor med den? :D

Japp, den ska köras på bana. Målet är att få den körbar till licenskursen i slutet av april (LMS). Jag körde ett B-race 2004 (tror jag att det var) och licensen har gått ut sen dess.
 
Bort med termostat och termostathuset

Eftersom termostathuset inte får plats innanför ramen, och termostaten inte längre behövs så krävdes en lösning. Termostaten behövs inte eftersom den kommer att ersättas av en tempgivare och styrenhet till en Craig Davies vattenpump (elektrisk).

I det här fallet fick svärfar (Göte) hjälpa till. Han är mästare på gassvets och svetsade ihop en liten rörvinkel med fäste för tempgivaren.

Edit: Tempgivaren till Craig Davies-vattenpumpen går alltså inte att sätta i originalhålet i motorn.
 

Bifogat

  • vatten-tempgivare_web.jpg
    vatten-tempgivare_web.jpg
    204.5 KB · Visningar: 234
Last edited:
Prototyp på "pysen"

Jag tänkte först att jag skulle skita i att ha ventillyftsfunktionen kvar, men efter lite testande med batteri konstaterade jag att det kan vara bra.
Hur gör folk som startar KTM med startmotorn? Använder de "pysen" då?

Ja, ja. I vilket fall som helst fick den inte plats. Det var ju grundproblemet. Så här kommer en bild på en prototyp på en ny lösning. Jag vänder den nedåt istället.

Blev den bra? Nej. Jag måste modifiera den lite för att lita på den till 100%.
 

Bifogat

  • ventillyftare_pys_web.jpg
    ventillyftare_pys_web.jpg
    216.3 KB · Visningar: 215
Härligt denna tråd skall följas:tummenupp

Det var ju det här jag också tänkte göra. Fick hem en RS250 för någon vecka sen som jag tänkte bygga om. Men den var så fin att jag fick ångest för att ge mig på den.
Så nu skall jag åka blåryk istället. Så det kan gå.
 
Jo, det händer saker trots att jag inte skriver här... Men tiden är inte på min sida riktigt. Tänkte provköra på lördag, och ska det lyckas har jag en del att stå i ;)

Här visar jag stolt upp en plugg till vattenpumpshålet. Det är helt enkelt en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock.

Edit: För er som inte läst de tidigare inläggen så kan det vara bra att förklara att pumpen tas bort och ersätts med en elektrisk eftersom det är ont om plats.
 

Bifogat

  • vattenpumpsplugg_web.jpg
    vattenpumpsplugg_web.jpg
    54.9 KB · Visningar: 195
Last edited:
Jo, det händer saker trots att jag inte skriver här... Men tiden är inte på min sida riktigt. Tänkte provköra på lördag, och ska det lyckas har jag en del att stå i ;)

Här visar jag stolt upp en plugg till vattenpumpshålet. Det är helt enkelt en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock.

Edit: För er som inte läst de tidigare inläggen så kan det vara bra att förklara att pumpen tas bort och ersätts med en elektrisk eftersom det är ont om plats.

Det finns i alla fall drev med ryckutjämnare, medbringare etc på väg. Skruva fast skruvar och muttrar och montera :tummenupp
 
Det finns i alla fall drev med ryckutjämnare, medbringare etc på väg. Skruva fast skruvar och muttrar och montera :tummenupp

Jag är ju tvungen att visa upp mästerverket här!
Tack Rolle, det blev super!
 

Bifogat

  • drevfaste_insida_web.jpg
    drevfaste_insida_web.jpg
    41.4 KB · Visningar: 149
  • drevfaste_utsida_web.jpg
    drevfaste_utsida_web.jpg
    37.7 KB · Visningar: 127
Det närmar sig!
Motorn är provstartad, sitter i chassiet, men är ootrooligt svårstartad (går bra när den går). Det får jag forska vidare i.

Avgassystemet är draget (den svåra vägen), och det är bara lite pyssel med ljuddämparna kvar. (på systemet alltså).

Är det någon som har koll på hur autodecompen ska funka på en LC4 så tar jag gärna tips om hur jag kan kolla om den funkar. Förresten, funkar den även med utbytt kam?
 

Bifogat

  • hojen_utan_kyl_web.jpg
    hojen_utan_kyl_web.jpg
    78.2 KB · Visningar: 322
Ser ut som att du kan ha vänt framhjulet bakochfram. Men det kanske finns en tanke bakom det?

För övrigt riktigt grymt bygge, ser fram emot slutresultatet :)
 
Its alive!

[YOUTUBE-ID]El3zQwl6qFM[/YOUTUBE-ID]

Allt verkar lira nu, även om jag tycker att autodecompen smäller elakt ibland (som i slutet av den här filmen).

/Fohlin
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top