Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Prydligt!
(Göteborgska, motsvarar ungefär stockholmskt 'så inihelvete jävligt übercoolt asså!')

Tack Vincent!
Ja jag blev nöjd själv, det visade sig att tiaran fyllde ut bra under strålkastaren också. Det var som att det behövdes ngt där ur estetisk synvinkel, det upptäckte jag först när det var klart.
image.jpg

Ikväll har jag fortsatt med att bygga främre fäste till styrdämparen. Det är bara en grovkapad plåt jag gjort hål och gängor i. Så den ska formas till mer sen. Denna 6mm dural-aluplåt ska även utgöra fäste för bromsslangarnas Y-koppling. Det är ju dubbla skivor nu.

image.jpg
 
Tack! Ja iaf har ISR och Öhlins överträffat mig, vilket var förväntat:D

Jo det var min önskan. Att få överbenen svarta. Men det tappades bort i orderkedjan, så när benen anlände till ISR i somras så var de guldeloxerade. Eftersom dessa ben är custom-made av Öhlins så valde jag att inte gå vidare med det, utan acceptera guld. Men det går att hantera.

Överträffat hade varit om Öhlins sagt:
F´låt, vi förutsatte guldeloxerade för det vill de flesta ha. Men det är klart vi byter till svart!

Acke levererade mina skivor med blåa medbringare. Inget är blått på min gula hoj men det var inga problem att byta. Och då borde jag påpekat det lite tidigare och inte när de setat på hojen ett tag. :( Byttes nästa vinter utan problem. :tummenupp

Nu tycker jag visserligen att det är snyggast med gult både fram och bak men det är inte min hoj!

Tiaran blev vacker! :tummenupp

God fortsättning alla! :tomten
 
Var det soth... Eh, Jörgens Sportser som syntes ca: 20 minuter in i dokumentären om Leif GW Persson på svt1.
(Filmat i somras vid Gärdesskolan).
Hej
Nej det var inte min hoj, tror bilden var taget från hojparkeringen utanför Östra Real.

Nästan varje gång man tittar in i den här tråden blir man imponerad av hantverket här.

Tack Ulvhamne! Skönt att din rehabilitering verkar ha gått så bra!

Gott Nytt År till bästa tråden! Okejrå, till dig med Jörgen!:krama
Tack! Börjar känna pressen lite nu, våren kommer fortare än man tror. Ska ju hinna med att bygga nytt elsystem också, plus att skicka bakstötdämparna till Motospeed för ombyggad, men innan dessa måste jag har hjulen så att jag kan mäta in höjden, osv osv :D
 
Var det soth... Eh, Jörgens Sportser som syntes ca: 20 minuter in i dokumentären om Leif GW Persson på svt1.
(Filmat i somras vid Gärdesskolan).

Nästan varje gång man tittar in i den här tråden blir man imponerad av hantverket här.


Haha! :D
Jag funderar på att testa att natureloxera i garaget, vi kan ju spåna vad man behöver, skulle vara skönt med lite mer skydd på hemtillverkade aludelar.
 
Vore det inte lämpligt att titta på en brantare gaffel? På de sportstrar jag kört har bromsverkan inte varit begränsad av skivor och ok, utan däckets fäste i marken.

Sportster har original 29.6 graders rake. Mitt styrhuvud är inrejkat 1 grad, gjordes när ramen modifierades för nya motorn. Så jag har ca 28.6. En modern kul V2 nakenhoj som "Maximotarden" Aprilia Dorsoduro 1200 har som jämförelse 27.3 graders rake. Så det är ingen choppervinkel på gaffeln på min hoj. Den går nog att bromsa upp på framhjulet. Om inte annat nu, när det blir 120mm framdäck.

En grym Sporre!!!

Tack!
 
Den går nog att bromsa upp på framhjulet. Om inte annat nu, när det blir 120mm framdäck.
Går som i "går om man verkligen vill" eller går som i "åker framhjul hellre än låser upp vid bra asfalt och varma däck" tror du?

Det är nog fortfarande en rätt lång hoj med låg tyngpunkt jämf med en sport eller genomsnittlig nakenhoj och det brukar betyda att baksvålen gärna håller sig på backen. Med motorbromsen som lär finnas tillgänglig är det nog ganska bra.
 
Härligt att se dig ta tag i den ena förbättringen efter den andra! Du får ursäkta att jag inte kommenterar så ofta, men jag tycker att du hela tiden gör väldigt genomtänkta och fina hantverk! Tjusigt värre!
 
Går som i "går om man verkligen vill" eller går som i "åker framhjul hellre än låser upp vid bra asfalt och varma däck" tror du?

Inte mycket att knipa åt om med knäna på en sportstertank heller.
Grymt snyggt bygge :tummenupp Imponerande hantverk!
 
Går som i "går om man verkligen vill" eller går som i "åker framhjul hellre än låser upp vid bra asfalt och varma däck" tror du?

Det är nog fortfarande en rätt lång hoj med låg tyngpunkt jämf med en sport eller genomsnittlig nakenhoj och det brukar betyda att baksvålen gärna håller sig på backen. Med motorbromsen som lär finnas tillgänglig är det nog ganska bra.

Ja jag har inga ambitioner att bli stuntapa, så mitt mål är inte att kunna göra stoppies. Men som svar på din fråga är nog hojen sådan att man kan välja. "Går om man vill" är mitt svar på din fråga. Klappar man på broms fort, som när ett vildsvin korsade vägen och min reptilhjärnan klappade på fullt ngt ögonblick innan jag började bromsa kontrollerat och medvetet, ja då skrek framhjulet till under ett ögonblick. Men lägger man på broms med målet att komma upp på framhjulet, ja då går det sannolikt. Iaf om det är bra däck, temp och vägbana. Men en förutsättning är nog då just att man lägger på broms kontrollerat, så att man hinner flytta vikten framåt, komprimera gaffeln, platta ut framhjulet så att man når maximal kontaktyta osv osv.

Det finns ju många stuntkillar som gör stoppies med sportster, så jag tror nog att det går om man vill.
Här är en förmåga. Han ser dock också ut att ha monterat en modern usd-gaffel och sporthojsbrett framdäck.

https://www.youtube.com/watch?v=AOSH7VmAXo0
 
Last edited:
Härligt att se dig ta tag i den ena förbättringen efter den andra! Du får ursäkta att jag inte kommenterar så ofta, men jag tycker att du hela tiden gör väldigt genomtänkta och fina hantverk! Tjusigt värre!

Tack! Och detsamma måste jag säga. Jag följer din tråd också! Det känns som att det bara är en tidsfråga innan du bygger en custom-vev! :D
 
Överträffat hade varit om Öhlins sagt:
F´låt, vi förutsatte guldeloxerade för det vill de flesta ha. Men det är klart vi byter till svart!

Acke levererade mina skivor med blåa medbringare. Inget är blått på min gula hoj men det var inga problem att byta. Och då borde jag påpekat det lite tidigare och inte när de setat på hojen ett tag. :( Byttes nästa vinter utan problem. :tummenupp

Nu tycker jag visserligen att det är snyggast med gult både fram och bak men det är inte min hoj!

Tiaran blev vacker! :tummenupp

God fortsättning alla! :tomten

Tack!

Färgen på gaffelbenen är som sagt inget problem för mig heller, dvs det är inget som är så viktigt för mig att det skulle vara värt för mig att tappa tid på att få benen omgjorda. Guld funkar det med. Jag har som sagt så många alternativ att få detta snyggt även med guldfärgade ben. Färgfrågan tilldrog sig dock stort intresse från flera läsare som ville ventilera detta, och då blev det stort utrymme kring detta i tråden. Jag vill ju besvara alla inlägg i tråden.
 
Tack Vincent!
Ja jag blev nöjd själv, det visade sig att tiaran fyllde ut bra under strålkastaren också. Det var som att det behövdes ngt där ur estetisk synvinkel, det upptäckte jag först när det var klart.
View attachment 426170

Ikväll har jag fortsatt med att bygga främre fäste till styrdämparen. Det är bara en grovkapad plåt jag gjort hål och gängor i. Så den ska formas till mer sen. Denna 6mm dural-aluplåt ska även utgöra fäste för bromsslangarnas Y-koppling. Det är ju dubbla skivor nu.

View attachment 426169

Har du tänkt på att dural-al är känslig mot vibrationer??? Spricker gärna....
 
Har du tänkt på att dural-al är känslig mot vibrationer??? Spricker gärna....

Det är inte min uppfattning, mer en höghållfast legering just för fästen och påkända lastbärande komponenter i fordons- flyg- och försvarsindustrin. Om man ska bocka/forma krävs ju dock rätt värmebehandling för att inte få sprickor och försvagning.
 
Last edited:
Blir det några bänkningar i vinter?
 
Blir det några bänkningar i vinter?

Hej
Nej nu är jag nöjd med motorn, den är injusterad så bra det går nu, mellan och toppregistret hos Evensson och lågfarten har jag tunat in själv på gatan. Den går bättre än någonsin nu Sista bänkningen var i slutet av oktober hos Andersson. I den bänken gav den 156.4rwhp och 215Nm.

Vill jag ha högre effekt så måste ett större spjällhus monteras, eller modda det befintliga. S&S har ett större spjällhus på gång. Så när det släpps så kanske det är ngt man ska prova. Men grejen är att hojen är stark så det räcker. Just nu vill jag köra en tid och slippa hålla på med bänkning, byter jag insug/spjällhus ja då blir det ju att mappa om alltihop. Intressant förvisso, men väntar gärna med det. Vinterns stora projekt är detta med den nya framdelen, samt att förnya elsystemet. Skrota det gamla lappade och moddade originalsystemet och dra nytt och fräscht. Hela motorstyrningskablaget är ju nytt nu, så det ska bli skönt att fräscha upp resten.

Fick tag på MCM med reportaget om din hoj! Roligt att läsa!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top