Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Tjenare Jörgen, jag har nu med spänning läst igenom hela din tråd.
Att du är duktig och nogrann är inte det som imponerande mig mest utan att du är så tålmodig och förbannat trevlig rakt igenom !
Lyfter på hatten och önskar all lycka.
Ser fram emot att mötas en dag.
Fixarerik.

Tack! Hela tråden! Det var inte dåligt, det är ju tusentals inlägg, vilket tålamod!
Det finns säkert möjlighet att träffas. Du bor ju också i Sthlm ser jag!

Jag har nog lärt mig mer i denna tråd om vad som kan krångla och hur det åtgärdas än ca 40års självlärning med div motorer.
Behöver du över huvudtaget nån växellåda med det vridet? :tummenupp

Tack! Roligt att det finns intresse för sånt här nörderi!
Även om det är en bred och hög vridkurva, så är det faktiskt skönt med sex växlar. Så att man kan ligga på ett behagligt varvtal vid flytgas och jämn hastighet. Men visst, det är inga problem att starta från stillastående på tvåan.
 
Blir avundsjuk på både din hoj och allt du kan! Allt på cykeln har en orsak till varför det sitter där och varför det ser ut som det gör, snyggt!
Men med tanke på planerna för framdelen med Öhlinsgaffeln och 320mm-skivorna, vad är ditt syfte med hojen? Om det "bara" är att ha allt det bästa har du verkligen lyckats. Men som sagt, vad är det tänkta syftet och användningsområdet för hojen med tanke på framdelen?

Tack! Roligt att du uppskattar dessa vansinnigheter.
Syftet med hojen är att vara som en kul hotrod. Mest gatkörning men ibland köra på strippen.
Den ska vara lika dålig på allt som jag brukar säga.

Framgaffeln är lite av hojens veka punkt. Det är som sagt en 39mm:s 1200S gaffel (ställbar komp- och returdämpning och ställbar fjäderförspänning). Den är kittad med linjära fjädrar från RaceTech, parallellstag och styrdämpare.
Styrdämparen är mest en säkerhetsdetalj. Tack vare det konservativa försprånget så är hojen rätt stabil.
På denna gaffel sitter en enkel ISR 320mm skiva med ISR sexkolvsok.

Problemet med dessa gamla gafflar är styvheten samt att de inte har ngn hög- och lågfartsdämpning.
De ställbara munstyckena för dämpningen kan mer liknas vid de ställbara munstyckena på gamla mopedförgasare. För att få det att funka så använder man 15W olja.

Jämfört med en modern gaffel, med högre precision och shimsat ventilpaket, och som ofta använder så tunn olja som 2.5W. Så är en sån här gammal gaffel väsentligt känsligare för vilket hastighet man passerar tex en bula i vägen. Samt vilken utetemperatur det är. Det finns ju ingen hög- eller lågfartsdämpning tex.

Så syftet med att uppgradera gaffeln är att få en gaffel som sväljer ojämnheter bättre och mer konsistent. Samt förhoppningsvis härav även få en hoj som känns mindre bockig att svänga och bromsa med.
 
Last edited:
Grattis Jörgen! :tummenupp Hoppas ni får rätt på våtsumpningen också bara så är saken biff! :tummenupp

Tack! Ja så fort jag har tagit sista turen för säsongen så ska jag tappa ur motoroljan och demontera oljepumpen. Sedan ska vi göra lite prov på pumpen, sedan beroende på hur proven utfaller, modda pumpen. Därefter göra verifierande prov. Sedan återmontera pumpen i hojen och återvända till dynobänken.
 
Marcus: Tack för erbjudandet! Vet du förresten vad det är för längd på din RSD-gaffel?

OK, Det var värt att nämna att jag håller på att sälja en iallafall. Tror den bara går att köpa via Japan numera? Den har längd 775mm och slaglängd 110mm.
 
OK, Det var värt att nämna att jag håller på att sälja en iallafall. Tror den bara går att köpa via Japan numera? Den har längd 775mm och slaglängd 110mm.

Jag är mycket tacksam att du omnämnde din försäljning! Min gaffel är dock 800mm+ lång. Så det kan ju förklara svaret från Kent Ö.
 
Är man intresserad av högkvalitativ konventionell gaffel så har både Marzocchi och Paioli gafflar och åtminstone den sistnämnda vet jag går att få i vilken längd man vill.
 
Är man intresserad av högkvalitativ konventionell gaffel så har både Marzocchi och Paioli gafflar och åtminstone den sistnämnda vet jag går att få i vilken längd man vill.
Japp och det finns även G.C.B samt Cerianini för den som vill.

I den här tråden har dock Jörgen, ISR och Öhlins gått samman för att bygga världens bästa sportster front end. Den kommer bli helt svensk, svart och USD.

Iom XR1200 monterar även HD USD på sportster från fabrik. Så är inget konstigt
Det kommer se bra ut det här. I synnerhet med svarta ben.
 
Last edited:
I den här tråden har dock Jörgen, ISR och Öhlins gått samman för att bygga världens bästa sportster front end. Den kommer bli helt svensk, svart och USD.

Det häftiga är att "världens bästa" som ambitionsnivå framstår som både rimligt och genomförbart för nämnda trio. Underbart och galet! :yoparty
 
Japp och det finns även G.C.B samt Cerianini för den som vill.

I den här tråden har dock Jörgen, ISR och Öhlins gått samman för att bygga världens bästa sportster front end. Den kommer bli helt svensk, svart och USD.

Iom XR1200 monterar även HD USD på sportster från fabrik. Så är inget konstigt
Det kommer se bra ut det här. I synnerhet med svarta ben.

Svart?
Varför vill du inte ha gaffeln Öhlinsfärgad, som bakdämparna?
 
Svart?
Varför vill du inte ha gaffeln Öhlinsfärgad, som bakdämparna?

Nej jag tycket det är för blingigt. Hojen hänger ihop bättre med svarta gaffelben tycker jag. Jag har ju svart ram. Naturalumium hade ju varit snyggt, men Öhlins har svart eller guld. Thats it.
Kronorna blir dock alu. Jag tror det kommer bli snyggt mot de svarta gaffelbenen.

När mina baköhlinare köptes 1996, gick de inte att få i ngn annan färg än pippigul.
 
Här är en bild från en kille som installerat en XR1200-gaffel (Showa) med customtillverkade kronor på sin sportster. Här syns det jag ville förklara ang mitt val av svarta isf guldeloxerade Öhlinsben. Att det ser mer stringent och fabriks ut.
Men i smakfrågor finns ju naturligtvis inget rätt eller fel tack och lov.


8e9azaze.jpg
 
Vill först säga att jag är enormt imponerad av hojen och ditt sinne för detaljer:tummenupp

Håller med dej angående den svarta gaffeln istället för den guldfärgade, men har du inte funderat på att göra även bakstötdämparne svarta dom också?.
 
Här är en bild från en kille som installerat en XR1200-gaffel (Showa) med customtillverkade kronor på sin sportster. Här syns det jag ville förklara ang mitt val av svarta isf guldeloxerade Öhlinsben. Att det ser mer stringent och fabriks ut.
Men i smakfrågor finns ju naturligtvis inget rätt eller fel tack och lov.


View attachment 412707
Det är ju din hoj.
Jag blev bara lite förvånad, eftersom Öhlins tål att skrytas med.
 
Vill först säga att jag är enormt imponerad av hojen och ditt sinne för detaljer:tummenupp

Håller med dej angående den svarta gaffeln istället för den guldfärgade, men har du inte funderat på att göra även bakstötdämparne svarta dom också?.

Nej det vill jag inte hålla på med. Att måla om stötdämpare känns lite muppigt.
 
Det är ju din hoj.
Jag blev bara lite förvånad, eftersom Öhlins tål att skrytas med.
Jo det har du ju rätt i. Men det kommer synas att det är Öhlins ändå. Svarta öhlins.
Idag har ju masstillverkarna börjat med samma färgsättning, så det är ju guldeloxerade original fjäderben på var och varannan sporthoj.
 
Oljepumpen.
Antar att du är rädd för att den inte evakuerar fort nog, med skumbildning som följd.
 
Oljepumpen.
Antar att du är rädd för att den inte evakuerar fort nog, med skumbildning som följd.

Ja i mitt fall tror jag att en modifiering av oljepumpen, så att den använder 100% av sin returkapacitet till vevhussumpen, är det bästa att prova först. Som det är nu så åtgår en del av pumpen länskapacitet till att även suga i kamaxelhuset. Men på dessa S&S-block är kamhuset (till skillnad från moderna sportster originalblock) redan dränerad till sumpen. Så därför kommer oljepumpens sugport i kamkåpan att gå i tomme, dvs mest suga luft. Jag kör nämligen med en H-D original sportsterpump.

Det som händer är att motorn våtsumpar på höga varv, då går vevskivorna i olja. Dvs det blir som en vätskebroms, oljan skummar ännu mer, vilket i sin tur gör att returpumpen får ännu svårare att hinna med.
 
I början av denna veckan körde jag sista turen för säsongen. Jag har hållt på med lite finmappning av lågfartsområdet. Så nu är den mycket snällare att köra där. Hade tidigare problem med ryckighet i 2000-2300 rpm vid låga trottelöppningar.

Så för några dagar sedan tappade jag ur motoroljan.
IMG_5649.JPG

Magnetpluggen i vevhussumpen såg perfekt ut. Det märks att motorn är inkörd nu. Inget grått inkörningsslam från cylindrarna på pluggen som det var vid första oljebytet.
IMG_5648.JPG

Jag demonterade sedan oljepumpen och körde den till Karling.
Han ska först testköra den i sin testrigg för oljepumpar, så att vi har en flödesreferens. Sedan modda pumpen, sen testköra den i riggen igen.
 
Last edited:
Vill bara göra reklam för en olja som inte ens kan skumma!! De flesta av Paybacks oljer har den något ovanliga testen skumtest angivet och de värdet är minst sagt bra. De flesta oljer lider av skumbildning och det äter ram o vevlager i första hand.

Svenska Payback tar de flesta oljerna av citat: Schaefferoil ett av världens mest exklusiva och ansedda varumärke sedan 1839.

Här länkar jag till en racing "semisyntetisk" 20-50w som jag körde i min Buell och tydligen körs i NASCAR flitigt http://www.payback.se/files/378.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top