Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Grattis till att det rullar nu, är grymt impad.
Det är fan det snyggaste jag sett på länge, och vilket ljud sen :Bugar

Ser fram emot lite fler filmer, kanske ett par fly by passeringar ;)
 
Var köper man hylsor och insexbits (har insexnycklar från 1/16 till 1/4, man behöver kanske inte mer?) i tummstorlekar? Av "OK" kvalitet. Vill inte ha något billigt skit, kan inte med att meka med underdådig material. Men, behöver inte heller "proffs" kvalitet.

Swedol har också ganska bra sortering, kolla hur nycklar med 3/8" fattning känns blir lite enklare att komma till med dom ibland, så kan du komplettera med lösa hylsor till din 1/2" hylsnyckelsats där du har bultar som behöver dras åt lite hårdare.
 
Kul att se att det verkar fungera fint Jörgen!! Brukar vara inne och smygkika ibland här i tråden. Vi får se till att ta en tur/kaffe/öl snart, jag har snart fått ihop Vespan efter en ordentlig genomgång!
 
Tack Cyren!
Jag har dunkat runt i Ålands och Åbos skärgård med Vinö och snipäventyret i två veckor. Så har varit lite dålig 3G stundtals. Men nu är jag tillbaks på svenska sidan och planerar att komma hem till Sthlm om några dagar. Då ska jag plocka ut hojen och fortsätta inkörningen. Jag hann köra ca 50 mil innan jag drog till sjöss. Så snart blir det fika!:)
Kul att se att det verkar fungera fint Jörgen!! Brukar vara inne och smygkika ibland här i tråden. Vi får se till att ta en tur/kaffe/öl snart, jag har snart fått ihop Vespan efter en ordentlig genomgång!
 
Tack! Ja den där motorn/hojen är imponerande och frän! Jag har visat YT-film från provkörningen i tråden tidigare. Måste vara vrid så det räcker och blir över. Millyard är imponerande med alla sina byggen!
Fantastiskt snyggt bygge (såklart)! Fint att du lyckats behålla proportionerna så väl, trots den stora motorn.

Du har vid några tillfällen kallat hojen för "literhoj". Här har vi ett bygge som med samma resonemang då blir en 2,5 litershoj (i övrigt inga jämförelser med din hoj). V-twin från en del av en Pratt & Whitney radialmotor:
http://thekneeslider.com/the-flying-millyard-v-twin/

flying_millyard3.jpg


-edit- fixat bild
 
Hallå!
Kul att det mesta verkar lira. Såg att du köpt Shorai batteri, funderar på ett likadant.... Funkar det bra? Anser du att du fått valuta för pengarna?

Jag har alltid älskat kompressorer så idag beställde jag lågkompskolvar av Charley:banana Har även beställt en Procharger snurra så nu är det dags att ge lilleman lite konstgjord andning:mad: Ha det och lycka till när det blir dags å bänka!
 
Hej
Jag använde shorai till min gamla 100"-motor i flera säsonger och det funkade bra.
Till denna motor använder jag som sagt ett större Shorai på 36Ah och 540 CCA. Det funkar bra det med, körde senast igår, 13 mil. Så nu har hojen körts (in) 63 mil med det batteriet. Det verkar funka bra så här långt. Jag köpte batteriet av NF-Racing och är nöjd med deras support.

Hur gick bänkningen, vad gav motorn i Evenssons bänk? Vore roligt att höra vad en orörd S&S 145:a trycker ur sig.
Kul med kompressorplanerna, det kommer ju bli hysteriskt!

/Jörgen


Hallå!
Kul att det mesta verkar lira. Såg att du köpt Shorai batteri, funderar på ett likadant.... Funkar det bra? Anser du att du fått valuta för pengarna?

Jag har alltid älskat kompressorer så idag beställde jag lågkompskolvar av Charley:banana Har även beställt en Procharger snurra så nu är det dags att ge lilleman lite konstgjord andning:mad: Ha det och lycka till när det blir dags å bänka!
 
Tack!
Ja jag ska göra lite kör- och bromsbänksvideos sen, när hojen är inkörd.
Det känns att den blir starkare och starkare allteftersom closed loop-sprutet mappar in sig. Under gårdagens tur orkade tex kopplingen inte hålla i längre, utan började slira vid gaspådrag. Så ikväll ska jag höja fjädertrycket (steglöst justerbart på denna Bandit-koppling). Sen ut och köra mer ikväll.

Hälsningar
Jörgen.

Grattis till att det rullar nu, är grymt impad.
Det är fan det snyggaste jag sett på länge, och vilket ljud sen :Bugar

Ser fram emot lite fler filmer, kanske ett par fly by passeringar ;)
 
Last edited:
Kedjan gick av i 220km/h i bänken när Charley stod 1meter ifrån så det vart inga siffror :( Jag beställde ett likadant batteri dom dig idag.... Jag har bokat tid hos Perra 12/9 igen för bänkning, förhoppningen är att kompressorn då skall vara på plats, siktet står inställt på 210-220 bakhjulshästar : )
 
Kedjan gick av i 220km/h i bänken när Charley stod 1meter ifrån så det vart inga siffror :( Jag beställde ett likadant batteri dom dig idag.... Jag har bokat tid hos Perra 12/9 igen för bänkning, förhoppningen är att kompressorn då skall vara på plats, siktet står inställt på 210-220 bakhjulshästar : )

Ajaj! Bra att du hade rutinerade gubbar med dig. Har sett killar som stått bakom hojen vid dynokörning. Inte så fiffigt när det börjar flyga grejer.
Skönt att ingen skadade sig.

Otroligt intressant och imponerande att se din hoj live :tummenupp ! Den är ett tekniskt konstverk!! :Bugar

Tack! Det var roligt att se din välbyggda turbohoj också! Eller rättare sagt en av dina turbohojar! :D
Vilken best! Det var fränt att köra ihop med en annan hotrodhoj!
 
Väntar spänt på update och ljudfil:)
Man får ju liva upp lite med god läsning när det mesta annat börjar likna höst.
Eftersom du inte skrivit så mycket på ett tag så lirar väl sakerna äntligen bra.
Klart kanske lite arbete och några droppar regn kanske har vart ivägen?
 
Väntar spänt på update och ljudfil:)
Man får ju liva upp lite med god läsning när det mesta annat börjar likna höst.
Eftersom du inte skrivit så mycket på ett tag så lirar väl sakerna äntligen bra.
Klart kanske lite arbete och några droppar regn kanske har vart ivägen?

Hej
Ja som du misstänker har jag njutit av sommaren mer än uppdaterat byggtråden.
Under juli var jag ute 3½ vecka med Vinö. Bla till Åland och Finland. Men efter det så har jag börjar jobba, och då kört en del med sportstern på kvällar och helger. Hojen går bara bättre och bättre, inga fel konstaterade. Har kört 221 mil med nya motorn nu. Förra helgen tog jag en minisemester två dagar på Åland med hojen.

I em/kväll tänkte jag ta hojen förbi ISR för att snacka lite framtida projekt med Acke, sedan ut till Gålö och meka på T46, men sen blir det förhoppningsvis lite onsdagsåka. En matbit på Rosenhill innan de stänger. Sedan -via lite körning- in till donken sveavägen. Så vill ngn i Stockholmsområdet se och höra hojen så finns det chans ikväll. Om prognosen håller i sig dvs :gnissla

Jag ska ladda upp lite hojbilder från helgen på Åland mm lite senare.
 
Last edited:
Dags att uppdatera byggtråden. Jag har just tömt ur kameran på sommarens bilder. Så de får tjäna som minnesanteckningar. Här är de första bilderna rörande hojen

Före att jag stack ut 3½ vecka med Vinö, så hann jag med att svarva upp mina supertrapp open caps till ca 2". Det perforerade röret i ljuddämparna är nämligen 2½". Och det gör mycket för ljuddämpningen att ha en diameterminskning i utloppet på ljuddämparna. Men hålet i Supertrapp-capsen behövde då göras större för att inte hämma effekten i denna stora motor.
IMG_5540.JPG

Så här blev det på hojen
IMG_5541.JPG

Efter att semestern var slut fortsatte jag inkörningen av hojen. Längtade tillbaks till Åland, där jag varit ett par veckor tidigare med båten. Så jag tog hojen över och for runt på Åland en helg i augusti. Hann köra några av Åland fina hojvägar, bla Torpvägen och Tjudövägen. Här nedan har jag och sportstern hittat ett fint badställe och det blev ett dopp.
IMG_5560.JPG

På Åland körde jag även en del med ålänningen Anders Mansén, här står min hoj bredvid Manséns fräna Ducce.
IMG_5561.JPG

Blev även en ålandspannkaka på Eckerö
IMG_5562.JPG

Här står sportstern vid Sjökvarterat i Mariehamn. Framför bryggan där jag låg med Vinö ett par veckor tidigare.
IMG_5563.JPG

Efter en mekdag på T46 ute på Gålö
IMG_5566.JPG
 
Last edited:
Tack för bilderna. När får vi en utförligare utläggning om nya motorn? Sist var det en massa inlägg om allt runtomkring inkörningen. Avsaknaden av detsamma nu tyder ju på att allt är väldigt problemfritt. Är det så? Hoppas alltid få se den på någon shell i stan. Än så länge lottlös.
 
Tack för bilderna. När får vi en utförligare utläggning om nya motorn? Sist var det en massa inlägg om allt runtomkring inkörningen. Avsaknaden av detsamma nu tyder ju på att allt är väldigt problemfritt. Är det så? Hoppas alltid få se den på någon shell i stan. Än så länge lottlös.

Tack!
Hon funkar fint. Motorn är lite skrämmande stark bara. Kam, avgas och insug verkar jag blivit bra ihopmatchat. Under 4000 rpm är hon snäll och fin att köra, men frånochmed 4000 rpm ökar fyllnadsgraden drastiskt. Ljudet blir ont och hon powerheelar tom på trean. Så första växeln man kan hålla fullt på är egentligen fyran, men jag har bara vågat göra en gång, det var på rakan vid kapellskär, men det var en så okristlig upplevelse på en sportster att jag inte är säker på om jag höll fullt på slutet. Hon gjorde då 200 på ett grisblink och det enda jag var sugen på var att släppa av och då var det ju två växlar kvar.

Gällande lotter så tänkte jag ut och bränna lite ikväll, det är ju onsdag och fint väder. Så hon kommer säkert synas på Rosen vid säg 19-tiden, och sannolikt på Sveadonken lite senare på kvällen!
 
Last edited:
Har följt tråden med stort intresse, men dock inte sett något om effektsiffror.

Därför undrar jag om du bänkat den, eller har för avsikt att göra detta. ?

I så fall (om du inte redan bänkat den förstås), vad förväntar du dig för vrid (och på vilket varv) och för toppeffekt (vid vilket varv) ?
 
Här offrar man skönhetssömnen och tvingas spendera kvällen med en hög katanor vid Mcd, men sothoran fick man inte se röken av... :4skrika
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top