Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jag vill också åka torpedbåt! Det var rätt kul när man var liten grabb och försvaret alltid tog med sig en Stridsbåt 90 som man fick åka på i samband med Nolia-mässan. Häftigt med stora båtar som går från 0 till massor med knop och tillbaka till 0 igen på nolltid. :)
 
Jag vill också åka torpedbåt! Det var rätt kul när man var liten grabb och försvaret alltid tog med sig en Stridsbåt 90 som man fick åka på i samband med Nolia-mässan. Häftigt med stora båtar som går från 0 till massor med knop och tillbaka till 0 igen på nolltid. :)

Ja stridsbåt 90H är en lyckad konstruktion tycker jag. Det ligger mycket arbete och prov och försök bakom den.

I helgen har jag pillat lite på hojen
Dels har jag färdigställt och provat av elsystemet. Försöker illustrera det med nedanstående tre bilder.
IMG_5386.jpg

IMG_5387.jpg

IMG_5376.jpg

Jag har även börjat med värmesköldarna till avgassystemet. Inledde med nedanstånde sköld. Tillverkad av Burn's rörspill i 1.2mm plåt, efter lite svetsande, bankande, borrande, filande och polerande såg den ut så här. Kommer att hållas fast av rostfria slangklämmor. Som jag måste köpa i veckan.
IMG_5378.jpg

IMG_5380.jpg

IMG_5388.jpg
 
Last edited:
Satan vad grym den blev, den ser ut att käka sporthojar till frukost :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Precis som jag sa förut, lastbilsmotor i en mopperam.
 
snyggt, men skall tanken sitta sådär ?:va
 
Snyggt jobb med värmeskölden (och allt annat), men hade det inte varit snyggare om du haft klamrena så dom inte syns i hålen ?
 
Snyggt jobb med värmeskölden (och allt annat), men hade det inte varit snyggare om du haft klamrena så dom inte syns i hålen ?


Tack!
Jo det var min intention från början, men det gick inte att uppfylla med tre stycken lätthål. Tre lätthål är snyggast tycker jag, och det är också lämpligt pga att jag då kan låta det mönstret upprepas i den värmesköld som ska sitta omedelbart under.
När motorn körts några timmar, så blir dessutom klammor och rör gyllenbruna, medan sköldarna kommer fortsätta att vara ljusa och blanka. Så jag tror att den kontrasten kommer att vara den starkaste när man betraktar lätthålen.
På den undre skölden kommer jag däremot att kunna placera klämmorna så att de inte syns genom ngn av de tre lätthålen.
 
Last edited:
I början av den här veckan tog jag tag i slangbiten. Efter två vändor till Hydroscand hade jag de delar jag behövde för att färdigställa bränslesystemet.

Här syns högtryckslangen från bränslepumpen till bränsletryckregulatorn monterad. Samt även returslangen från regulatorn. Jag var även en sväng till kuntze och köpte en bit cellgummislang, så att jag kunde tillverka gördlar till bränslepumpen och montera denna.
IMG_5389.jpg

Här nedan syns den AN3-slang jag också fick tillverkad av Hydroscand, monterad mellan oljetryckmätaren och filterhuset. Även sug- och returslang från tank via en Pingel Fuel Injection Manifold istället för bensinkran. Båda dessa slangar har jag försett med självstängande snabbkopplingar, så att det går lätt att demontera tanken. Ett Pingel bränslefilter med filterelement av sinterbrons sitter på sugslangen.
IMG_5393.jpg

Skönt att ha detta gjort, nu börjar motorn se rätt apterad ut.
 
Last edited:
Ruggigt skönt retromuskelstuk på hojen Jörgen!
Det blir helt djävla skitbra :yoparty.
Kedjan börjar dock se lite klen ut i förhållande till motorn ;).
 
Ruggigt skönt retromuskelstuk på hojen Jörgen!
Det blir helt djävla skitbra :yoparty.
Kedjan börjar dock se lite klen ut i förhållande till motorn ;).

Tack Steffo! Det är en värsta sortens DID 530-kedja (DID 530 ZVM-X http://sprocketcenter.com/index.php/did-530-zvmx-super-street-series-x-ring-sealed-chain.html ), så den ska nog hålla. I synnerhet tack vare ISR-baknavet med ryckutjämnare.
Men det sker märkliga ting när man fotar, en del saker ser oproportionerligt stora ut på bild, medan andra detaljer förminskas.
 
Last edited:
Jag har bara läst och följt denna tråden innan...........men nu kan jag inte hålla mig längre så här kommer mitt första inlägg.

Så jävla rätt

så välbyggt, så välkomponerat, så stiligt, så fett, så jäääääääääävla RÄTT



PS - När den blir till salu PM:a
 
Tack Viktor L och Yzf R1!
Jag gillar när det är lite HotRod. Dvs exponerat maskineri, men att man samtidigt ser att det är en sportster.

Uppdatering
I slutet på förr aveckan tragglade jag en del med gasvajrar (en djungel). Besök hos The Parts Stop mm. Men kunde inte bli klok på vilka vajrar som skulle passa mellan mitt gashandtag och S&S spjällhuset, iaf inte utan att kapa vajerhöljen.

Ett telefonsamtal till Kjell Anders på Mectec, redde dock ut det hela åt mig. Mitt gashandtag tillhör en HD generationen 81-95, likaså alla kompatibla gasvajrar.
S&S spällhuset på min motor tillhör dock generationen 96-13. Tack Kjell-Anders!
Så tack vare denna insikt så beställda jag ett nytt 96-13-gashandtagshus i polerad billet från Performance Machine, samt 96-13 svarta gasvajrar från Motion pro.

Lika bra att uppdatera till rätt grejer, istället för att sitta och kapa vajerhöljen och fippla, sånt gör bara hojen bänglig att meka med, eftersom samma fippel måste kommas ihåg och upprepas, den dagen man ska byta slitna gasvajrar. Bättre med rätt grejer från början.

I helgen var det mycket ideellt funktionärsarbete med renovering av varvsbyggnaderna på båtklubben, plus en bröllopskörning med Vinö. Men jag hann med lite i garaget på kvällarna.

Jobbade vidare med värmesköldarna till avgaseriet.

Tillverkade en värmesköld till kröken från den främre burken.
Så här blev den efter våtslipning och polering.
IMG_5397.jpg

Samma sköld från insidan
IMG_5399.jpg

Båda sköldarna fastsatta med lite maskeringstejp, för att visa hur de kommer att sitta.
IMG_5402.jpg

Efter denna uppvärmning var det dags att börja tillverka den sista och mer krävande värmeskölden. Det är en stor blaffa i 1mm:s rostfri plåt, som när den är klar ska täcka både megafoner och x-pipen. På bilden nedan har jag mallat och sågat ut plåten som ska bli den största sektionen.
IMG_5411.jpg

Här nedan har jag valsat den till rätt form.
IMG_5413.jpg

Efter detta så tillverkade jag, på samma sätt, framförvarande sektion.
IMG_5414.jpg

Efter lite passningsarbete och knackande (många vinklar), så kunde jag punkta ihop dem...
IMG_5416.jpg

..sedan helsvetsa.
IMG_5417.jpg
 
Last edited:
Aaaaa, det är så vackert :tummenupp Plåtbankeri är kul. Iallafall i svart... Rostfritt kan vara lite småkukigt :gnissla En sån vals vill jag också ha. Verktygsboden? Måste ju snart bygga pipor.
 
Jo, Jörgen. Jag har hört att du har skruvat med Harley förr. (Kandidat till "Dagens understatement"?)

Nu har du väl lådan i blocket på din hoj, men de som har separata växellådor, hur funkar smörjningen på dem? Smörjningen av lådan alltså? Ligger axlarna bara i oljebad, eller sitter där en pump som trycksätter axlarna och trycker ut olja i smörjhålen i bussningarna? Och om axlarna ligger i oljebad, hur är de drev som inte sitter fast på splinesen lagrade? Dvs. de drev som låses upp av klackarna på andra dreven? Googlade lite och tyckte det såg ut som de var glidlagrade, och helt utan oljetryck innefrån axeln (om där nu inte sitter en pump) utan bara i oljebad så känns det som det skulle trycka igenom oljefilmen när man drar iväg allt vad det går från stillastående? En sporthojslåda har ju iallafall något bar i tryck i axlarna även vid rödljusena.
Anledningen till frågan är den separata lådan jag bygger till min tvåtaktshoj. Jag har byggt en oljepump (med gerotordrev från en rx-7) som ska trycksätta axlarna och kommer att köra med den, men det är intressant att veta om det verkligen behövs... Harley har mer erfarenhet av transmissioner än vad jag har :D

Ursäkta spam av tråden, men det är iallafall Harleyrelaterat :)
 
Jo, Jörgen. Jag har hört att du har skruvat med Harley förr. (Kandidat till "Dagens understatement"?)

Nu har du väl lådan i blocket på din hoj, men de som har separata växellådor, hur funkar smörjningen på dem? Smörjningen av lådan alltså? Ligger axlarna bara i oljebad, eller sitter där en pump som trycksätter axlarna och trycker ut olja i smörjhålen i bussningarna? Och om axlarna ligger i oljebad, hur är de drev som inte sitter fast på splinesen lagrade? Dvs. de drev som låses upp av klackarna på andra dreven? Googlade lite och tyckte det såg ut som de var glidlagrade, och helt utan oljetryck innefrån axeln (om där nu inte sitter en pump) utan bara i oljebad så känns det som det skulle trycka igenom oljefilmen när man drar iväg allt vad det går från stillastående? En sporthojslåda har ju iallafall något bar i tryck i axlarna även vid rödljusena.
Anledningen till frågan är den separata lådan jag bygger till min tvåtaktshoj. Jag har byggt en oljepump (med gerotordrev från en rx-7) som ska trycksätta axlarna och kommer att köra med den, men det är intressant att veta om det verkligen behövs... Harley har mer erfarenhet av transmissioner än vad jag har :D

Ursäkta spam av tråden, men det är iallafall Harleyrelaterat :)

H-D växellådor är kullagrade och ligger i oljebad.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top