Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Så då är det nog enklast att låta mer närliggande UCC TIG:a en featherbed i CrMo. Norleys motorfästen måste nog även biffas upp om de ska hålla i den här motorn.UCC har som jag skrivit tidigare byggt förbättrade sporsterramar i CrMo på bara lite mer än halva vikten av en oem-sportsterram.

Jörgen, är det inte bättre att använda svenska rör? Nu är jag IOFS inte opartisk eftersom jag jobbar med detta....
http://www.ssab.com/Global/Docol/dat...Tube_r8_en.pdf

Dimensioner
http://www.ssab.com/Global/Docol/Dimensions/en/800_Docol_Tube_R8.pdf

Köps enklast via ME Racing i Borlänge
http://meracing.com/?page_id=594

Numera är dessa rör godkända även för TopFuelbilar!
 
Vad lustigt..Men jag är ju en Sporthojs-kille, för jag bygger om en Aprilia RS 250 ram i alu för att få i en Suzuki RG 500 motor som har 50 % mer effekt och efter en hel del diskutioner med en tekniker på en svenskt företag som har mycket kontakt med motogp så vill han att jag gör ramen svagare.aprilia är kända för att ha för starka ramar..Handlar om bla hur ramen bör röra sig i sidled under kraftigt nedlägg.
Men vet att du mer är intresserad av rakt fram än vad jag är...ler
Ps jag har bara fått det förklarat..kan inte mycket själv!
 
Vad lustigt..Men jag är ju en Sporthojs-kille, för jag bygger om en Aprilia RS 250 ram i alu för att få i en Suzuki RG 500 motor som har 50 % mer effekt och efter en hel del diskutioner med en tekniker på en svenskt företag som har mycket kontakt med motogp så vill han att jag gör ramen svagare.aprilia är kända för att ha för starka ramar..Handlar om bla hur ramen bör röra sig i sidled under kraftigt nedlägg.
Men vet att du mer är intresserad av rakt fram än vad jag är...ler
Ps jag har bara fått det förklarat..kan inte mycket själv!

Fast det är lite skillnad i vridmoment på en tvåliters HD och en RG500. Är nog där skon klämmer just vad gäller sportster-ramarna. Är inte direkt någon jättestyv konstruktion från början. :)
 
Klart det är det med en modern motogp hoj har upp till 290 hästar..men dom åker med lite mindre för det blir för svår kört..
Fast det är lite skillnad i vridmoment på en tvåliters HD och en RG500. Är nog där skon klämmer just vad gäller sportster-ramarna. Är inte direkt någon jättestyv konstruktion från början. :)
 
Örnen har landat

Idag var jag hos Charley Karling och hämtade motorn! Står nu på bänken i mitt garage.

Skriver mer sen, nu måste jag stressa lite, bestyr i garaget inför SH-pubben.

Bilderna nedan är från Karlings verkstad idag. Mäster himself bredvid motorn.

IMG_4685.jpg

IMG_4687.jpg
 
Last edited:
åhfyfanåhfyfanåhfyfan! :banana :yoparty
 
Jag har bara skummat lite i tråden, men det ser ju riktigt engagerat ut! Bra där! :thumbup:
 
Det är bara att gratulera till en riktig XL-motor.:tummenupp Det blir spännande att följa ditt bygge tills du kommer till första provkörningen. En annan får pyssla vidare med småkubikarna.
 
Åh ännu vackrare var den i verkligheten! Tack för titten i garaget!
 
Ja herrejösses vilken knota.
Tack för garageöl och nockout grappan...

Puck, idag med klipp i filmen :)
 
Snyggt Jörgen!! Det ser dock ut att bli aningens små spjällhus:va

Det är samma insug och hus som 145" Tribute-motorerna skrev spec för några inlägg sedan. http://www.sporthoj.com/forum/showt...ortster-quot&p=5912533&viewfull=1#post5912533

2 X 52,4 mm. Inte så mycket, men åas slår det två stycken Super D, som i sin tur flödar mer än både HSR48 och CV51.

Jag skulle gissa att det här insuget/spjällhuset hänger med upptill iaf 170 rwhp.
Dvs mer än jag behöver. Vill man ha mer flöde, så är det som sagt vanligt att man då portar hål i skiljeväggen, så att varje cylinder kan dra luft från båda hålen.
 
Last edited:
Sjukt fet, och då menar jag inte Karling:)
Tack, ja det ska bli spännande att se hur den ser ut i ramen.

Det skall bli spännande o se hur den motorn går, en riktig dräpare :rock

Ja det är jag också nyfiken på, att den är rapp men ändå snäll att köra är målet.

åhfyfanåhfyfanåhfyfan! :banana :yoparty

Tack! Du titta förbi på garagefika nästa gång du är i krokarna!

Jag har bara skummat lite i tråden, men det ser ju riktigt engagerat ut! Bra där! :thumbup:

Det är bara att gratulera till en riktig XL-motor.:tummenupp Det blir spännande att följa ditt bygge tills du kommer till första provkörningen. En annan får pyssla vidare med småkubikarna.
Tack, ja jag ska se till att filma när den hoppar igång första gången, en hel del jobb kvar dit dock. Men nu är de stora utgifterna och mest tidskrävande momenten förhoppningsvis bakom mig.

Sjukt fet var ordet ,,,:Bugar


å andra sidan har nog din plånbok anorexia... :brinnerup

Tack! Ja listig som jag var passade jag även på att kosta på Mercans 45 kkr innan hon ställdes in för denna vinter :brinnerup . Men nu ska det bli skönt att få börja bygga hoj och konsolidera mig lite.

De stora utgifter kvar på hojen nu är ECU och kablage med O2-sonder, knacksensor, cranktrigger och luftrenare. Sen avgassvetsböjar plus x-pipe från Burn's. Måste även köpa en lite rundvals så att jag kan valsa konor och mantlar till nya avgassystemet. Så det är tyvärr mer utgifter kvar.
Men men, det är roligt att kosta på samt lägga arbete på sina gamla farkoster.
 
Last edited:
Ja herrejösses vilken knota.
Tack för garageöl och nockout grappan...

Puck, idag med klipp i filmen :)

Tack själv!
Samma här! :gnissla
Igår söndag ringde en klubbkamrat och meddelade att en av mina pressar blåst av båthuset, så var det bara att tulta ut i blåst och mörker och kämpa med det eländet. Blev inget gjort på hojen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top