Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Härligt att det händer saker i bästa tråden för att illfredsställa ens perverterade fantasier om estetisk och teknisk/mekansik pornografi :tummenupp

Tackar! :D
Har tyvärr inga nya bilder på monteringen. Har mycket att göra med Vinö som ska torrsättas på söndag.

Idag har vi dock beställt ett Dual Bore Tuned Induction kit från S&S.
Det var ett av delmålen med denna motordesign. Att få tillräckligt med rum mellan topparna för att rymma S&S helt separerade tvåportsinsug. Detta gör det äntligen möjligt att dels mappa motorn till en perfekt cylinderbalans, utan allt trassel som skapas av gemensamt insug. Dels ger det möjlighet att äntligen ge motorn rätt avstämd längd på insuget.
https://www.sscycle.com/uploads/catalog/section_9.pdf

Det sistnämda är nämligen svårt med gemensamt insug, beroende på kamtider så är det inte så lätt att beräkningsmässigt klura ut en lämplig motsvarande insugsrörslängd för ett gemensam Y-insug, vilket är det vanliga på HD.


Till detta insug hör sedan ett speciellt luftfilterarrangemang som ger avstämd längd, utan att cylindrarna kan störa varann. Ska bli roligt att prova detta!
s-s-dual-bore-tuned-induction-systems.jpg
 
Last edited:
En gång när jag satt på kontoret som uppdragslös konsult läste jag denna tråd från början till slut. Det gjorde mig nästan till en bättre människa. Imponerande, Jörgen.:Bugar
 
En gång när jag satt på kontoret som uppdragslös konsult läste jag denna tråd från början till slut. Det gjorde mig nästan till en bättre människa. Imponerande, Jörgen.:Bugar

Dina barn kommer få läsa den här tråden under Tekniklektionerna i framtiden.
 
En gång när jag satt på kontoret som uppdragslös konsult läste jag denna tråd från början till slut. Det gjorde mig nästan till en bättre människa. Imponerande, Jörgen.:Bugar
Tackar. Ja det finns mycket sjuka grejer på nätet... :gnissla

Ja vilket tålamod och vilken kämpe. Ej skrivet i ironi
Tack. Envishet och vansinne. Men jag får erkänna att all väntan gör att även jag ibland håller på att blåsa en packning. Ska bli skönt när motorn är hemma, så att installationsfasen äntligen kan börja. Där kan jag göra mycket mer själv.

Dina barn kommer få läsa den här tråden under Tekniklektionerna i framtiden.
Tack, haha! De skulle nog bli traumatiserade till den grad att de skydde allt vad motorer heter efter det. Det är nog bäst att illbattingarna får fortsätta tjuvsurfa på Justin Bieber på skolans klösbrädor.

Uppdatering
I väntan på motorn har jag ägnat lite tid åt att förstärka sportsterramen runt motorfästen och svinginfästning.

Original var det bakre motorfästets två övre rörhylsor endast insvetsade under kl 3 till 9. Sånt är ju vanligt vid produktionssvetsning. Men eftersom hojen nu kommer att bli en smula övermotoriserad så tog jag TIG:en och svetsade dem hela varvet runt.
IMG_4574.jpg


Här nedan är det bakre fästet sett bakifrån. Den horisontella plåten var här endast insvetsad i vaggrören, ej mot motorfästets platta. Så jag svetsade fast plåten i plattan. Den här förstärkningen gjorde jag mest för att vinna styvhet i svinginfästningen. Använde här pinnsvets pga av den dåliga åtkomligheten. 2.5 mm OK48. Pinnsvets är bra ibland.
IMG_4578.jpg

De nedre främre motorfästena var bara insvetsade på över och undersidan, så jag TIG-svetsade även sidorna. Mest för att få mer svetstvärsnittsarea och då undvika utmattningssprickor i fogändarna. Nu finns inga fogändar längre.
IMG_4581.jpg

Sedan tillverkade jag två stycken öron av 4mm stålplåt, vilka jag TIG-svetsade fast bakom svinginfästningen. Också detta för att vinna styvhet i svinginfästningen. Öronen svetsades jag på både in- och utsida. Kontrollmätte före och efter svetsningen genom att montera svingen, fälla upp den mot bakramen och ta referensmått. Som väntat ingen mätbar skillnad. Ev svetsspänningar från öronen borde ju påverka svingen symmetriskt. TIG har ju dessutom en liten HAZ (Värmepåverkad zon) jämfört med många andra svetsmetoder.
IMG_4583.jpg

IMG_4586.jpg

IMG_4589.jpg

På bilden nedan är båda öronen färdigsvetsade på in- och utsida.
IMG_4598.jpg

Jag är inte riktigt klar med uppstyvningen av bakre motorfästet/svingfästet. Jag har en idé till som jag ska införa. Återkommer med bilder på det när det är klart.
 
Last edited:
Ska du fixa ett stöd utanför svingen på drivsidan?

Min nödplan är just det. En Kosman-platta med hål för svingaxeln. Men det är ett bök jag hoppas slippa. Jag kör ju med original kedjelinje, bla just av den orsaken, att underlätta för ramen.
 
Last edited:
Vad innebär " Kosman-platta" ?

Kosman tillverkar dragracegrejer. Bla kraftiga stödlagerförsedda "drevkåpor" till hojmotorer som är vanliga i dragracing. Finns till sportster och många japanska motorer. Lagret stöder utgående axeln vilket ofta är bra vid utflyttad kedjelinje. Själv kör jag med original kedjelinje. Men på en dragbike med brett slick, funkar ju inte det.
 
Lite bilder från den Karlingska verkstaden under den gångna veckan!

S&S VFI Dual bore induction-systemet till min motor. Inklusive spridare, tomgångsservomotor, MAP-sensor, Head temp-sensor och Throttle position-sensor. De två öppningarna i spällhuset är 2 1/16" i diameter eller 52,4 mm.
IMG_4612.jpg

Transkåpan med den av Karling svarvade, insvetsade och planfrästa flänsen. På denna kommer sedan skruvas en av Karling NC-fräst kåpa i vilken Hayabusa-statorn kommer att sitta.
IMG_4604.jpg


Här nedan är motordrevet och Hayabusa rotorn. Nu maskinbearbetade och ihopskruvade via en aludistans med styrande flänsar mot både drev och stator. Mycket fin lösning. Distansplattan hade vi inte kommit ifrån ändå, eftersom det måste finnas klarning för triplexkedjans yttre länkplattor mot Hayabusa-rotorn.
IMG_4609.jpg

För maximal styvhet har Karling även designat drevet så att vevaxeltätningens läppar tätar direkt mot drevet, denna uppsvarvning syns på nedanstående bild. Härmed utgår den distans som annars sitter innanför motordrevet på originalvevarna. Motordrevet kommer alltså ligga an direkt mot det yttre timken-ramlagrets innerbana. Kvarvarande arbete på det härdade drevet är bara att trådgnista ut bommarna för axeln. För maximal styvhet kör vi ju med bigtwin-vevtapp i den här motorn, så sportsterdrevet måste få splines som passar denna grövre axel. Men drevet kan jag hämta efter att jag fått hem motorn. Samma sak med statorkåpan. Karling har nu hela motorn i IronCad.
IMG_4608.jpg



En närbild på de 8" långa Carrillo-stakarna
IMG_4610.jpg

Det börjar bli ganska nära med motorn nu
 
Last edited:
Jag är allmänt sett ganska sval inför stakar men dessa... Wow!
Resten av godset var också något alldeles extra.
 
Fina bitar. Nästan synd att gömma undan dem :hihi

Jag är allmänt sett ganska sval inför stakar men dessa... Wow!
Resten av godset var också något alldeles extra.

Tack båda! Ja det är julafton för mig med kan jag säga. Det modifierade motordrevet med rotorn blev även en mycket lätt enhet. Detta är mycket bra mtp att rotorn sitter längst ut på vevaxeln. Enheten väger inte mycket mer än ett original sportsterdrev! Dvs Hayabusa-rotorn är så lätt att vikten nästan motsvaras av det material som Karling bearbetat bort från motordrevet. En rotor till sportsterns originalgenerator (som vi inte kan använda på den här motorn pga av bigtwin-vevtappen) väger rejält mycket mer och har dessutom mycket större diameter. Så det här blir mao även en fin form av vevaxellättning, vilket gör att vi enligt Karlings bedömning inte behöver lätta vevskivorna. Ngt som tidigare var på tapeten. Skönt.
 
Last edited:
Vilken motorpornografi! Bränner man en årslön går det visst att få fart på en sportster också :) :thumbup:
 
Har Charlie hunnit med något mer på motorn innan Han åker till USA?

Ja jag ska tom få hämta motorn innan avresan. Själv är jag i Haag men reser hem imorgon kväll, då jag också ska kunna hämta motorn. Så jag håller tummarna att planerna håller.
 
Reda färdigt alltså!? Snabba ryck, fyfan så tufft det kommer bli! :banana

Bitarna är för övrigt så vackra att jag får tårna i ögonen:tummenupp :D
 
Reda färdigt alltså!? Snabba ryck, fyfan så tufft det kommer bli! :banana

Bitarna är för övrigt så vackra att jag får tårna i ögonen:tummenupp :D
Tack!
Jag vill inte ta ut ngt i förskott, kan som sagt bara hålla tummarna. Men det vore roligt att äntligen få börja bygga hoj.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top